remoulade
Fra : Peter Loumann

Dato : 29-06-07 22:06

En god ven har at hjertets godhed foræret mig et glas hjemmegjort
remoulade. Jeg havde ikke spist remoulade i en snes år, men håbede at
hendes produkt ville være mere velsmagende end de remoulader jeg huskede
(somme på tube). Håbet gik ikke i opfyldelse.

Sammen med produktet leverede hun en historie om at remoulade kun kendes i
Danmark. Jeg mente nu nok at være stødt på det i i Nordtyskland og Holland.
Kan nogen bidrage?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-06-07 22:17

On Fri, 29 Jun 2007 23:05:46 +0200
Peter Loumann <loumann@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> kendes i Danmark. Jeg mente nu nok at være stødt på det i i
> Nordtyskland og Holland. Kan nogen bidrage?

Du kan bare henvise til den engelske wikipedia side omkring remoulade:
http://en.wikipedia.org/wiki/Remoulade

Det er vist kun danskerne selv der tror det er en dansk opfindelse.
De fleste andre er vist ret enige om at det er fransk (primært) og
ellers nært beslægtet med den engelske tartar-sauce.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Emil

Dato : 30-06-07 00:01

Peter Loumann wrote:

> [...]
>hendes produkt ville være mere velsmagende end de remoulader jeg huskede
>(somme på tube). Håbet gik ikke i opfyldelse.

Jeg gad nok vide, hvor mange danskere under 40-50 år, der faktisk har
smagt en god hjemmelavet remoulade som det almindelige tilbehør, når
der bruges remoulade.
De fleste bruger i hverdagen den fabriksfremstillede, som smagsmæssigt
(og ang. ingredienserne) ligger langt fra en god hjemmelavet. Det er
nemt og billigt.
Efter brug af den fabriksfremstillede i årtier, tror "alle", at dét er
den korrekte smag, og "ingen" bryder sig om den hjemmelavede.

Lidt firekantet udtrykt. Noget lignende gælder for mange andre
opskrifter.

>Sammen med produktet leverede hun en historie om at remoulade kun kendes i
>Danmark. Jeg mente nu nok at være stødt på det i i Nordtyskland og Holland.
>Kan nogen bidrage?

Oprindelig en fransk kreation; men den danske variant er forholdsvis
unik, hvis vi altså taler om fabriksversionen, som hovedsageligt
består af vand, hvidkål og olie. Altså ingen lighed med noget andet.
Men danskere og turister tager opskriften med til deres hjemlande, så
det ses flere steder.

Sidst havde jeg besøg af venner fra Columbia og fra USA. De havde
været på rundtur i DK, og havde smagt 'Den fantastiske remoulade',
hvorfor de bad om opskriften.
Jeg sendte den originale danske opskrift, og fik til svar, at den
smagte ganske afskyeligt.
Så komponerede jeg en opskrift ud fra deklarationen på en
tuberemoulade, med den tilføjelse, at der skulle tilsættes samme
volumen flødeskum, som der var remoulade. DET vagte vild jubel!

Idéen til flødeskummet stammer fra min tidlige barndom, hvor vi unger
skulle lære at spise remoulade, som ellers godt kunne være lidt stærk
i smagen. Det smagte faktisk godt.

Så Peter: Tag din gode hjemmelavede remoulade, tilsæt samme volumen
flødeskum, og nyd tilbehøret - det bliver aldrig bedre.
Om det så kan kaldes remoulade? Nej. Kald det "Dejlig remouladeskum".

m.v.h. Emil

Fra : HA Aalborg

Dato : 30-06-07 11:55

> [...]
>
> Idéen til flødeskummet stammer fra min tidlige barndom, hvor vi unger
> skulle lære at spise remoulade, som ellers godt kunne være lidt stærk

Min Mor har altid brugt flødeskum i remuladen til stegte fiskefileter og jeg
bruger
det også altid når jeg laver æggesalat til sildene.. Det smager altid godt.

HA-Aalborg

Fra : Max

Dato : 30-06-07 12:06

Hej Emil

> Om det så kan kaldes remoulade? Nej. Kald det "Dejlig remouladeskum".

Det er vel også fløjtende ligegyldigt hvad det hedder og hvor
det kommer fra, bare det smager godt :)

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 30-06-07 12:14

Max wrote:
> Hej Emil

> Det er vel også fløjtende ligegyldigt hvad det hedder og hvor
> det kommer fra, bare det smager godt :)

Sjovt emne egentlig. Det er ofte nemt at lave mad der smager godt hvis
man bruger rigeligt med piskefløde. Problemet er at det sætter sig på
sidebenene, og min kærestes mave vender sig bogstaveligt af fed mad.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 30-06-07 12:57

Hej Erik

> Sjovt emne egentlig. Det er ofte nemt at lave mad der smager godt hvis
> man bruger rigeligt med piskefløde. Problemet er at det sætter sig på
> sidebenene, og min kærestes mave vender sig bogstaveligt af fed mad.

Nu bruger jeg ikke fløde når jeg laver remoulade, men ja, fløde er en
dejlig ting at have ved hånden når man laver mad.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 30-06-07 22:51

"Max" wrote:

>Det er vel også fløjtende ligegyldigt hvad det hedder og hvor
>det kommer fra, bare det smager godt :)

Det kan de fleste nok bifalde. Og jeg blander mig gerne med hylekoret.

Men! For der er et "Men".

Når man skal udveksle erfaringer, er det ret vigtigt at vide, hvad
udgangspunktet er, så der tales om det samme.

Da jeg i 'Dansk gastonomisk Håndbog' fandt over hundrede forskellige
betegnelser for tilberedte kartofler, troede jeg det var løgn.

Nu kan jeg godt se se fornuften i at benævne de forskellige
tilberedninger på en entydig måde, så en gæst præsist får hvad gæsten
har bestilt og forventer.

Vi befinder os i en gruppe, som mest handler om tilberedning af mad.
Derfor mener jeg, at det er vigtigt at skelne mellem de forskellige
varianter af en servering, så vi kan snakke samme sprog.

Du har ikke givet din defination af remoulade. Må vi høre hvorledes
den lyder, hvis modtageren bor i Columbia, og har været turist i DK
gennem nogle måneder (velstillede borgere)?

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 02-07-07 06:56

Hej Emil

> Vi befinder os i en gruppe, som mest handler om tilberedning af mad.
> Derfor mener jeg, at det er vigtigt at skelne mellem de forskellige
> varianter af en servering, så vi kan snakke samme sprog.

Den holder ikke, hvis du giver 10 mennesker de samme ingridienser
og den samme opskrift, så får du 10 forskellige resultater.

> Du har ikke givet din defination af remoulade. Må vi høre hvorledes
> den lyder, hvis modtageren bor i Columbia, og har været turist i DK
> gennem nogle måneder (velstillede borgere)?

Den hurtige er finthakket løg i den almindelige købe remolade.

Den bedste er hjemmelavet pickles med hjemmerørt majonæse.

--
Mvh Max

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-07-07 12:38

> [...]
>
> Den hurtige er finthakket løg i den almindelige købe remolade.
>
> Den bedste er hjemmelavet pickles med hjemmerørt majonæse.

De udtalelser kan du da ikke komme med,
uden samtidig at komme med en opskrift.
Her har jeg gennem flere dage læst tråden, i forventning om at der dukkede
en opskrift op.

Er der nogen der har en god opskrift på remoulade?

--
mvh Uffe

Fra : Max

Dato : 02-07-07 18:55

Hej Uffe

> De udtalelser kan du da ikke komme med,
> uden samtidig at komme med en opskrift.

For de dovne er der en løsning der hedder Kraft salat mayonaise
og Piccalilly remoulade pure blandet sammen.

> Her har jeg gennem flere dage læst tråden, i forventning om at der
> dukkede en opskrift op.

Og så er der jo løsningen med den hjemmelavede mayonaise
og de hjemmesyltede pickles.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7219

--
Mvh Max

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-07-07 19:02

> Hej Uffe

> For de dovne er der en løsning der hedder Kraft salat mayonaise
> og Piccalilly remoulade pure blandet sammen.

Det skal undersøges hvad det der Piccalilly er for en fisk.

> Og så er der jo løsningen med den hjemmelavede mayonaise
> og de hjemmesyltede pickles.
>
> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7219

Takker, det ser ud til at jeg kommer på arbejde.
Og med den mængde er der vist til hele familien i 2 år

--
mvh Uffe

Fra : Max

Dato : 02-07-07 19:34

Hej Uffe

http://www.cervera.dk/produkter/raasyltet/piccalilly.aspx

http://en.wikipedia.org/wiki/Piccalilli

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-07-07 20:14

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har en god opskrift på remoulade?

Køb en bakke pickles, og hak det groft. Bland pickles og hjemmerørt
mayonaise (alternativt den "ægte", man kan købe i bl.a. Irma og Føtex) i
forholdet 4:1. Smid en spiseskefuld honningdijonsennep i, og supplér op med
en spiseskefuld finthakket, frisk løg. Voila. Det tager max. fem minutter,
og slår alle købe-remoulader med mindst 1.000 banelængder.

Jeg kan anbefale "hjemmelavet" pickles fra ISO (nu Superbest) eller den med
Brøndum-snaps fra Irma.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-07-07 22:10

> [...]
> minutter, og slår alle købe-remoulader med mindst 1.000 banelængder.
>
> Jeg kan anbefale "hjemmelavet" pickles fra ISO (nu Superbest) eller den

Der er noget at gå i gang med.
Takker

--
mvh Uffe

Fra : Peter Westh

Dato : 02-07-07 17:40

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> Oprindelig en fransk kreation; men den danske variant er oulaforholdsvis
> unik, hvis vi altså taler om fabriksversionen,

Det er klart at der er et slægtskab mellem den franske Sauce Remoulade og
den Danske remoulade, men jeg mener egentlig at familierelationen er så
fjern, at de med rette bør betragtes som to forskellige saucer.

Den klassiske franske sauce er (iflg. Larrousse Gastronomique) en mayonnaise
tilsat sennep og hakkede ansjoser eller ansjosessens, cornichoner, kapers,
persille og purløg. Altså en skarp og pikant sauce, uden den mindste sødme.

Dansk remoulade, og det tuberemoulade er en mat afglans af, er en blanding
af mayonnaise og sød senneps- karrypickles ("Picalilly"). Det smager helt
anderledes, ikke kun i industriversionen.

En mulig mellemform findes hos Madam Mangor, der laver remoulade af
hårdkogte æggeblommer, kogte løg, ansjoser (i sød lage ligesom vore dages
benfri sild), estragoneddike, citron, vin og en ret lille mængde olie. Hun
foreslår desuden at tilsætte hakkede "lemonasier", der svarer omtrent til
det vi i dag kender som saltede citroner. Det ligner den franske sauce, men
er klart mere sødt og savner både sennep og de friske og pikante urter.

Hos Mangors samtidige i England, mrs Beeton, er sauce remoulade slet og ret
en mayonnaise smagt til med sennep og estragoneddike.

En ret som er i fjern familie med den Franske sauce remoulade er
selleriremoulade, som er knoldselleri skåret i fine strimler og blancheret i
saltet vand med lidt eddike, og vendt i en mayonnaise smagt godt til med
sennep. Det passer fremragende til en fiskefilet, selvom det egentlig ikke
har ret meget at gøre med saucen af samme navn.

MVH

Peter

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 02-07-07 15:33

On Jun 29, 10:17 pm, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> [...]
> De fleste andre er vist ret enige om at det er fransk (primært) og
> ellers nært beslægtet med den engelske tartar-sauce.

Ah, jeg ved godt, at der er nogle, der synes at remoulade og tartar
sauce er beslaegtede. Det er maaske ogsaa rigtigt hvis begge dele er
hjemmeroerte, men butikskoebte det ene og det andet er _ret_ fjernt
fra hinanden.

Hanne i London

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-07-07 21:53

On Mon, 02 Jul 2007 07:33:23 -0700
hago@dcs.qmul.ac.uk wrote:

> [...]
> sauce er beslaegtede. Det er maaske ogsaa rigtigt hvis begge dele er
> hjemmeroerte, men butikskoebte det ene og det andet er _ret_ fjernt

ja for fabriksrørt er begge produkter jo totalt ødelagt.