Rosmarin Salvie
Fra : Ukendt

Dato : 26-06-07 17:37

Jeg har lige fået foræret en hel del frisk Rosmarin og Salvie.

Er det 2 urter der går godt sammen?

Søger inspiration til hvad jeg skal bruge det til.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-06-07 18:34

<THC> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige fået foræret en hel del frisk Rosmarin og Salvie.
>
> Er det 2 urter der går godt sammen?

Perfekt

> Søger inspiration til hvad jeg skal bruge det til.

Lam!
Eller oksekød eller kylling.
Stegt eller på grill.

Hilsen inger

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-06-07 20:54

On 26 Jun., 19:33, "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDE...@hotmail.com>
wrote:

> Perfekt

Med varsomhed, ja.

> Lam!
> Eller oksekød eller kylling.
> Stegt eller på grill.

Jeg er ikke ubetinget enig. Jeg ville f.eks. formentlig ikke bruge så
kradse krydderier med kylling... Og rosmarin finder kun sjældent vej
til mine okseretter.

Derimod ville de to krydderier sammen klæde kanin, f.eks. med hvidvin,
hvidvinseddike og laurbær i en stegegryde.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : ufo

Dato : 27-06-07 21:52

On Jun 26, 6:37 pm, <THC> wrote:
> Jeg har lige fået foræret en hel del frisk Rosmarin og Salvie.
>
> Er det 2 urter der går godt sammen?

De er ret karakteristiske, så jeg ville starte med at bruge dem hver
for sig. På den måde opdager du bedre hvad deres karakteristika er.

Salvie vil du opleve for fuld styrke hvis du laver den klassiske
italienske ret saltimbocca ("spring-i-mund"). Det er (efter
hukommelsen) tynde skiver kalveinderlår, hvorpå du lægger et par blade
salvie og et stykke parmaskinke. Rul stykkerne sammen (bind eller brug
en træpind/cocktailpind), steg i smør et par minutter til de er brune,
hæld et par glas Marsala og lad rullerne simre videre ialt 10
minutter. Der er nogen som siger, man kan bruge hvidvin i stedet for
Marsala, men det synes jeg personligt blir for surt. Så hellere en
ikke for tør sherry, hvis du ikke har Marsala.

Jeg har engang fået pasta overhældt med salviesmør, det var ret
forrygende, men jeg aner ikke hvordan de lavede det. Måske var det
bare friske salvieblade der var blevet lettere kremeret i steghedt
smør. Hvis du forsøger, så skal det være en god frisk pasta (Rana er
god). Det duer ikke med en tørrede pastaskruer fra Ghetto.

Rosmarin er godt til fedt kød, fx lam og så er en flæskesteg der lige
har fået lov at ligge en times tid på ole/balsamico (4:2) med hvidløg
og ca 1 spsk hakkede rosmarinblade og med med 3-4 rosmarinkviste og
salt mastned mellem sværene en rigtig lækker oplevelse. 1,5 kg = 1,25
-1,50 time ved 220 grader. Det skal være en god frilandsøkogris med et
ordentligt spæklag. Hvis du er allergisk overfor lyserødt kød, så giv
den lidt længere.

Så er rosmarin jo også gudegodt til focaccie. Olivenolie, lidt
citronskal, masser af rosmarin evt. en halv rød chili, det hele i
blenderen og så ovenpå, før brødene hæver færdig.

God fornøjelse. Esther

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 28-06-07 14:28

On 27 Jun., 22:51, ufo <ufo.danm...@hotmail.com> wrote:

> Salvie vil du opleve for fuld styrke hvis du laver den klassiske
> italienske ret saltimbocca ("spring-i-mund"). Det er (efter
> hukommelsen) tynde skiver kalveinderlår

[klip]

Din opskrift "smager da lidt af fisk", men traditionelt hamres
skiverne flade med en hammer, belægges med store salvieblade og
dernæst tørret skinke og vendes så i mel tilsat salt og peber. Steges
i halvt olivenolie, halvt smør med skinkesiden nedad først. 1 minut på
hver side ved meget høj varme, dernæst tilsættes to glas romersk
hvidvin, f.eks. fra Frascati. Når vinen er blevet til en tyk sovs
efter et minuts tid eller to, serveres de straks.

Jeg kan slet ikke forstå, at det skulle blive surt med vin. Når jeg
laver det, bliver det end ikke syrligt. Måske du bruger en tarvelig
eller uegnet vin? En ret er aldrig bedre end dens svageste ingrediens.

Kalveinderlår i marsalavin er en helt anden, meget delikat sag. Den
laves på samme måde, blot uden salvie og parmaskinke - og efter min
smag med en anelse mere peber.

> Jeg har engang fået pasta overhældt med salviesmør, det var ret
> forrygende, men jeg aner ikke hvordan de lavede det.

Salviesmør serveres til hjemmelavede ravioli med ricotta og spinat
(tager et kvarter at lave) eller gnocchi og laves ved at klare
smørret, dvs. lade det varme igennem i en gryde uden at brune det og
så bortfjerne det hvide slagger. Når smørret er helt klart, varmes det
godt op, og hele eller fintsnittede salvieblade steges i smøret i
nogle minutter. Det er gudespise.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : ufo

Dato : 28-06-07 14:52

On Jun 28, 3:27 pm, edelv...@gmail.com wrote:
> [...]

> laver det, bliver det end ikke syrligt. Måske du bruger en tarvelig
> eller uegnet vin? En ret er aldrig bedre end dens svageste ingrediens.

Næh, jeg huskede simpelthen forkert kan jeg se, sådan går det når man
tror, man kan huske.
Her er den opskrift jeg plejer at bruge, kilde: Thomas Harder:

Saltimbocca alla romana

8 tynde skiver kalvekød (500 g)
4 skiver lufttørret skinke (100 g)
50 g smør
8 salvieblade
1 glas tør hvidvin (Castelli Romani)
salt
1 glas vand
Lad slagteren skære kalvekødet meget tyndt. Nogle slagtere er nødt til
at bruge skalfrysning og pålægsmaskine, andre kan håndskære det. Bank
skiverne ekstra flade mellem to stykker papir. Læg først et salvieblad
og derpå en halv skive skinke midt på hver af kalveskiverne. Gør
salvien og skinken fast til kødet med en tandstikker. Smelt smørret på
en stor pande. Når det begynder at tage farve, lægges kødstykkerne på.
Brun dem på begge sider ved stærk varme. Drys dem derefter med lidt
salt, hæld dem over med vin og lad dem stege i 5-6 minutter. Flyt
kødet over på serveringsfadet. Hæld et glas vand på panden og kog den
af. Hæld stegesaucen over kødet inden serveringen. Serveres
traditionelt med kartoffelsalat og ærter eller andre kogte grøntsager
med smeltet smør.

hilsen Esther