Smagsskema til kaffe
Fra : Erik

Dato : 24-06-07 09:54

Hej NG

Jeg kan godt lide kaffe! Men jeg kommer ofte til at købe kaffe, som jeg ikke
synes er specielt gode. Når der går noget tid kan jeg ikke huske, hvordan
det var den smagte, og så kommer jeg til at købe en halvdårlig kaffe endnu
engang.

Derfor tænkte jeg, at det måske var en idé at lave en mere systematisk
tilgang til den kaffe, jeg køber. Jeg forestiller mig, hver gang at lave en
smagstest, som så kan gemmes, så man bedre kan huske de enkelte
kaffemærker/typers smag.

Er der nogen her, der kender et link til et velegnet kaffe-smags-skema?

Er jeg den eneste, der har samme problem? Hvad har I gjort?

mvh Erik

Fra : Jubii

Dato : 24-06-07 14:14

"Erik" <quartus@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen her, der kender et link til et velegnet kaffe-smags-skema?
>
> Er jeg den eneste, der har samme problem? Hvad har I gjort?

Gør som millioner af husmødre. Smag dig frem til en kaffe alle i husstenden
kan lide og køb så kun det mærke i fremtiden. (gøres ret tidligt i et
forhold.)
Det du gør er noget sjusk.
Og husk også at kende forskel på de forskellige ristningstyper.
Hvis du roder rundt i lys-, mellem-, og mørkristet er det klart du flipper
ud.
(nå lidt skæg skal vi have)

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 25-06-07 11:13

> [...]

> Og husk også at kende forskel på de forskellige ristningstyper.
> Hvis du roder rundt i lys-, mellem-, og mørkristet er det klart du flipper

Det er helt rigtigt, at man sagtens kan skaffe sig alm. drikkelig kaffe.
Men det, jeg søger, er oplevelsen af at drikke en virkelig blød, aromatisk
og velsmagende kaffe - en der kan nydes i stilhed sammen med en god Cognac.
Mvh
Aksel

Fra : Jubii

Dato : 25-06-07 13:47

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men det, jeg søger, er oplevelsen af at drikke en virkelig blød, aromatisk
> og velsmagende kaffe - en der kan nydes i stilhed sammen med en god

Der er mange reklamer for kaffe som tilbyder de egenskaber du efterlyser.
Så er det vel bare at prøve dem een efter een og komme til DEN kaffe man
bedst kan lide til formålet og have en huskeseddel i baglommen med dens navn
og ristningstype m.m.
Jeg drikker gevalia original (rød) og der står ikke noget om ristningen
andet end et symbol ligesom bitterhed, syrlighed, og fylde.
Så ved jeg ikke om det er den nye måde at angive tingene på.
Der står den giver en frugtagtig og syrlig smag. Som jeg ikke kan be- eller
afkræfte, da jeg ikke er ekspert.
Men den smager nu meget godt.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-06-07 16:28

Aksel Pedersen skrev:

> [...]
> drikke en virkelig blød, aromatisk og velsmagende kaffe -
> en der kan nydes i stilhed sammen med en god Cognac.

Så sku' du måske prøve en estate kaffe fra Ngong Hills (Meyer har
den, og den sælges i bl.a. Irma) og lave den på en aeropress (ja,
jeg købte sådan en).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-06-07 20:20

Aksel Pedersen <akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> og velsmagende kaffe - en der kan nydes i stilhed sammen med en god Cognac.

Så skal du nok have en let ristet kaffe. Stort set alt hvad du kan købe
er mellemristet eller derover, så du må riste selv. Rist til første pop
begynder og tag det ud. Der er kun røg i køkkenet når man rister hårdt,
så det skal ikke afholde dig.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 25-06-07 20:40

Aksel Pedersen wrote:

> [...]
> kaffe. Men det, jeg søger, er oplevelsen af at drikke en virkelig
> blød, aromatisk og velsmagende kaffe - en der kan nydes i stilhed

Vi drikker ren Java som ikke er ristet hårdt. Vi køber den ristet som
hele bønner fra http://www.kaffe-the.dk/ (vores gamle leverandør på
Vimmelskaftet i Kbh. lukkede desværre), kværner bønnerne mellemfint og
brygger i filter med vand fra elkedel.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-06-07 14:19

> [...]
> ikke synes er specielt gode. Når der går noget tid kan jeg ikke huske,
> hvordan det var den smagte, og så kommer jeg til at købe en halvdårlig

Jeg har det ligesom dig - jeg får ofte fat i kaffe, det ikke er en decideret
positiv oplevelse at drikke.
Jeg mener, at det ikke er altafgørende, hvilken oprindelse bønnerne har, men
derimod, hvordan bønnerne er behandlet. Jeg husker fine smagsoplevelser af
bønner fra både Java og Columbia, men også partier fra samme lokaliteter,
hvor det modsatte har været tilfældet.
Efter høst gennemgår kaffebønnerne flere processer, hvis mere eller mindre
heldige gennemførelse har betydning for smagen af det endelige produkt. Mest
vigtig for smagen tror jeg, er ristningen og lagringstiden derefter og ikke,
hvad hver pose kaffe koster.
Du efterlyser kaffe-smags-skemaer til registrering af de enkelte
kaffemærkers smag. Jeg tror, at det vil blive vanskeligt at lave noget, der
kan være retningsgivende for hver kaffetype, idet - som jeg påstår - de
varierer efter den behandling, de har fået - behandlinger, der ikke er
standardiseret eller registreret nøjagtigt nogen steder. Og endelig: folks
smag er forskellig og kan variere over tid.
Mvh
Aksel