æg holdbarhed
Fra : (-Peter-)

Dato : 21-06-07 22:14

hej..

hvor længe mener I man kan overskride mindst holdbarhedsdatoen for æg?
(uden at få dårligere resultat selvfølgelig... :) )

mvh
peter

Fra : Max

Dato : 21-06-07 22:22

Hej Peter

> hvor længe mener I man kan overskride mindst holdbarhedsdatoen for æg?
> (uden at få dårligere resultat selvfølgelig... :) )

Du er ikke i tvivl hvis dine æg har været gemt for længe, så
luget de godt, så brug dem. Jeg er personlig ligeglad med
datoer så længe æget lugter og smager godt.

--
Mvh Max

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-06-07 10:00

Niels <nboegh@gmail.com> skrev:

> Jeg var for nylig i et gigantisk Eroski-supermarked i Sydspanien, og
> der bemærkede jeg, at æg ikke opbevares på køl. Det mener jeg også at
> have set i Frankrig. Mærkeligt at der ikke gælder fælles EU-regler.

I Thailand og Sverige har jeg set æg, der ikke opbevares på køl.
Spørgsmålet er om vi er overforsigtige her i Danmark.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Max

Dato : 22-06-07 10:30

Hej Morten

> Spørgsmålet er om vi er overforsigtige her i Danmark.

Jeg tror det har noget med den måde vi køber ind på,
i DK handler vi jo kun en gang om ugen andre steder
handler man hver dag.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-06-07 15:38

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> I Thailand og Sverige har jeg set æg, der ikke opbevares på køl.
> Spørgsmålet er om vi er overforsigtige her i Danmark.

Hvis dét er et spørgsmål, er det da et retorisk ét af slagsen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-06-07 16:33

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> I Thailand og Sverige har jeg set æg, der ikke opbevares på køl.
> Spørgsmålet er om vi er overforsigtige her i Danmark.

På min adresse opbevares æggne heller ikke på køl og jeg har aldrig oplevet
at et æg er blevet fordærvet.

Steen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-06-07 14:32

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> Jeg tror det har noget med den måde vi køber ind på,
> i DK handler vi jo kun en gang om ugen andre steder
> handler man hver dag.

Jo men Sverige er vel næppe meget anderledes end DK på det punkt?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-06-07 22:24

On Thu, 21 Jun 2007 23:21:59 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Peter

> Du er ikke i tvivl hvis dine æg har været gemt for længe, så
> luget de godt, så brug dem. Jeg er personlig ligeglad med
> datoer så længe æget lugter og smager godt.

Der er jeg helt enig. så længe de er blevet opbevaret forsvarligt og
hverken lugter eller ser forkert ud, så spiser jeg dem gladeligt.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-06-07 22:57

On 21 Jun., 23:23, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> Der er jeg helt enig. så længe de er blevet opbevaret forsvarligt og
> hverken lugter eller ser forkert ud, så spiser jeg dem gladeligt.

> [...]

Var også det jeg tænkte... Men hvor længe kan jeg satse på de holder -
det er jo lidt træls hvis æggene eksempelvis kan holde sig til
imorgen, og jeg forventer at bruge dem måske næste onsdag hvor jeg
evt. får gæster, og så skal ud og købe nye efter jeg har slået dem
ud... (altså æggene )

Mvh
Peter

Fra : Max

Dato : 22-06-07 07:10

Hej (-Peter-)

> imorgen, og jeg forventer at bruge dem måske næste onsdag hvor jeg
> evt. får gæster, og så skal ud og købe nye efter jeg har slået dem
> ud... (altså æggene )

Nu har jeg et koldt køleskab og jeg vil tro at en måned over
sidste salgsdato ikke ville være noget problem.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-06-07 15:37

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> imorgen, og jeg forventer at bruge dem måske næste onsdag hvor jeg
> evt. får gæster, og så skal ud og købe nye efter jeg har slået dem

Du kan roligt fordoble deres levetid i forhold til det, de er stemplet med -
sålænge, de er opbevaret i et nogenlunde fungerende køleskab.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-06-07 22:58

On Thu, 21 Jun 2007 14:57:07 -0700
"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> wrote:

> [...]
> imorgen, og jeg forventer at bruge dem måske næste onsdag hvor jeg
> evt. får gæster, og så skal ud og købe nye efter jeg har slået dem

Jeg har spist dem over en uge efter sidste salgsdato, men du skal nok
forvente at nogen kan være blevet dårlige imens andre ikke er. Det er
altid en satsning, men jeg har endnu aldrig været ude for at de har
været dårlige på sidste anvendelses datoen.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-06-07 23:24

(-Peter-) wrote:

> hej..
>
> hvor længe mener I man kan overskride mindst holdbarhedsdatoen for æg?
> (uden at få dårligere resultat selvfølgelig... :) )

Jeg har spist æg der var over en måned for gamle og jeg er da i stand til at
fortælle om det.

Ægget flyder lidt mere ud, når man slår det ud, men det er den eneste
forskel.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Niels

Dato : 22-06-07 09:56

Fra : Max

Dato : 22-06-07 10:29

Hej Niels

> Jeg var for nylig i et gigantisk Eroski-supermarked i Sydspanien, og
> der bemærkede jeg, at æg ikke opbevares på køl. Det mener jeg også at
> have set i Frankrig. Mærkeligt at der ikke gælder fælles EU-regler.

Nå hønen ligger på dem er de såmændt heller ikke på køl :)

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 22-06-07 11:09

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Nå hønen ligger på dem er de såmændt heller ikke på køl :)

Hmm, kan en høne ikke være 'kold i røven'?

mvh
Torben

Fra : Hauge

Dato : 22-06-07 15:44

Torben wrote:
> Hmm, kan en høne ikke være 'kold i røven'?

Er det så det man kalder at være 'koldhøne' ?

Mvh Hauge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-06-07 12:30

Niels skrev:

> Jeg var for nylig i et gigantisk Eroski-supermarked i Sydspanien,
> og der bemærkede jeg, at æg ikke opbevares på køl. Det mener jeg
> også at have set i Frankrig.

Jeg stod engang i købmandsbutik i Zambia, og der havde vi æggene
stående ved stuetemperatur (35+ °C) i en månedstid, og vi oplevede
aldrig at nogen klagede over dårlige æg. Efterfølgende har jeg
haft et ret afslappet forhold til om æg er et par uger over sidste
salgsdato, for herhjemme opbevarer vi trods alt æg på køl.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-06-07 12:40

On 22 Jun., 13:29, Klaus Alexander Seistrup <k...@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> haft et ret afslappet forhold til om æg er et par uger over sidste
> salgsdato, for herhjemme opbevarer vi trods alt æg på køl.

Vi har høns og jeg samler æg ind til aften, men en gang i mellem er
det først aftenen efter. Og så kommer æggene i køleskab med ca. 10°C
og de kan sagtens holde sig 1 mdr uden nogen som helst lugtgener.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Niller

Dato : 22-06-07 15:58

[...]

Jeg havde engang et æg liggende i mit køleskab i ca. et år, jeg havde gemt
det så jeg kunne kaste det "formodentligt" meget rådne æg i hovedet på en af
mine venner , det gjorde jeg så efter et år, men "joken" faldt meget til
jorden da ægget var som frisk! -- jeg skulle nok have prikket nogle huller i
det.
Så minimum et år er min erfaring

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-06-07 16:30

Niller wrote:
> [...]
> jorden da ægget var som frisk! -- jeg skulle nok have prikket nogle huller i

I de gode gamle dage før køleboksenes tid, og høns ikke gav daglige æg
hele året, opbevarede man æg meget længe i 'vandglas'. Formentlig fordi
det lukker ilten ude og dermed hæmmer nedbrydning.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-06-07 09:17

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> I de gode gamle dage før køleboksenes tid, og høns ikke gav daglige æg
> hele året, opbevarede man æg meget længe i 'vandglas'. >

-og tænk så på, at dengang indebar det fritgående hønsehold, at man - for
at få mest ud af det - tit måtte ud og lede efter æg, der ikke var lagt i
rederne, men som hønsene havde gemt de mærkværdigste steder - f.eks i tomme
staldbygninger, i tærskeværker o.l. Kriteriet for disse ægs "friskhed" var,
at der ikke kom "plaskelyde" , når man rystede dem kraftigt! Man kunne jo
også risikere at få et æg med et delvist udruget kyllingefoster i.
Mvh
Aksel

Fra : Bo Warming

Dato : 23-06-07 16:01

> [...]
> hele året, opbevarede man æg meget længe i 'vandglas'. Formentlig fordi
> det lukker ilten ude og dermed hæmmer nedbrydning.

Min farmor forseglede med natriumsilikat så ikke ilt kunne komme ind gennem
porerne i æggeskallen, men jeg har aldrig forstået formålet, for rådne æg er
primært dem hvor merkaptaner fx aminosyren methionin, cystin eller cystein
er nedbrudt til svovlbrinte og det har ikke at gøre med harskning der kræver
ilt.

Hvorfor hedder natriumsilikat Na2SiO3 "vandglas" ? (og er min formel
rigtig? )

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-06-07 17:09

> Hvorfor hedder natriumsilikat Na2SiO3 "vandglas" ? (og er min formel
> rigtig? )

Det kan jeg ikke give klart svar på.
Der er jo både tale om kali- og natronvandglas - og dobbelt vandglas, der er
en blanding af begge.
Vandglassens konserverende evne i forbindelse med æg afhænger ikke alene af
udelukkelsen af ilt. Forrådnelses
processen, som du beskriver, er en følge af en bakteriel omsætning, som
netop forsinkes eller måske forhindres
ved nedlægningen i vandglas.
Mvh
Aksel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-06-07 07:41

> [...]

> rådne æg er primært dem hvor merkaptaner fx aminosyren methionin, cystin
> eller cystein er nedbrudt til svovlbrinte og det har ikke at gøre med

Vandglas er et gammelt husråd til langtidsopbevaring af æg.
Det er udelukkende et spørgsmål om at man forhindrer mikrobiologisk
forurening ved at "støbe" æggene ned i vandglas.
Æggeblommen indeholder antiseptiske stoffer, men blommen
synker ned ved henstand, derfor kan der ske smitte fra æggeskallens
mikroorganismer, hvor der altid er f.eks. Salmonella-bakterier.

Per A. Hansen

Fra : Lise Hansen

Dato : 22-06-07 18:57

hvor længe mener I man kan overskride mindst holdbarhedsdatoen for æg?
(uden at få dårligere resultat selvfølgelig... :) )

Det kommer an på, hvad du vil bruge ægget til. Og om du med "resultat" mener
smag eller risiko for maveinfektion.
Efter min mening, forringes smagen af fx blødkogt æg efter ca 2 uger fra den
dag ægget er lagt.. Men det betyder jo ikke, at ægget er "farligt" - så skal
der gå længere tid (uden jeg ved, HVOR lang tid; det afhænger bl.a.
opbevaringstemperaturen).
Hvis ægget skal gennemvarmes og fx bruges til bagning, kan det bruges i
uger/ måneder efter det er lagt.
Men æg er jo ikke kostbare, så personligt ville jeg aldrig bruge et æg til
noget som helst, hvis det er mere end 4 uger efter pakkedato.
hilsen
Lise

Fra : Thomsen

Dato : 23-06-07 16:16

[...]

Ikke lige svar på spørgsmålet, men....
Hvis man lægger et æg (råt med skald) i f.eks. et målebæger med vand kan
følgende tre ting ske:

Dumper ægget til bunds, er det friskt
Ligger det og sejler et sted midt i målebægeret, er det ikke helt frisk, men
godt nok til et spejlæg.
Flyder det op til overfladen, er det dårligt.

Skulle vist være rigtigt

mvh Ole