Ønsker opskrift til langtidsstegt lammekøl~
Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 20-06-07 18:07

Er der en elller flere i gruppen der har en god opskrift til en
langtidsstegt lammekølle. Gerne med foreslag til tilbehør.

Mvh

Karsten

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 22-06-07 19:09

> Er der en elller flere i gruppen der har en god opskrift til en
> langtidsstegt lammekølle. Gerne med foreslag til tilbehør.

Dem var der ikke mange af

God weekend

Karsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-06-07 09:40

"Karsten H. Larsen" <KarstenXYZ@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse

> Dem var der ikke mange af

Jamen hvor svært kan det da være: Brun køllen af og skru ned til 90-100
grader, og lad den stå og simre i x-antal timer indtil den har en passende
kernetemperatur. Jeg ynder at proppe mine køller med massevis af hvidløg,
som jeg stikker ind i kødet ved hjælp af en lille, skarp kniv. Derudover
smører jeg køllen ind i olivenolie, og gnider den i groft salt. That's it.
Går bølgerne højt, kan jeg finde på at smide noget rosmarin på også.

Tilbehør: Jeg har en svaghed for flødekartofler til lammekølle. Det laver
jeg med kartofler af vilkårlig sort, løg, én eller anden slags svampe og
passende mængde god piskefløde. Ingen ost i.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 23-06-07 09:57

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> grader, og lad den stå og simre i x-antal timer indtil den har en passende

Hej Jens

Det er det med x antal timer jeg er interesseret i. Så ville jeg også se om
der var noget altenativt tilbehør end det traditionelle, men det burde jeg
sikkert have skrevet.

Mvh

Karsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-06-07 11:15

> Det er det med x antal timer jeg er interesseret i.

Slag på tasken: 3-6 timer ved 90 grader afhængig af størrelsen. Desto lavere
temperatur (=tættere på ønsket slutkernetemperatur), desto mindre betydende
bliver det, hvis køllen får for lang tid. Selvfølgelig vil en lav
stegetemperatur medføre, at køllen skal have en forholdsvis længere
minimumstid for at nå kernetemperaturen. Jeg ville personligt sigte på en
kernetemperatur på max. 70 grader for lammekølle.

Du har selvfølgelig et velfungerende stegetermometer?

> Så ville jeg også
> se om der var noget altenativt tilbehør end det traditionelle, men
> det burde jeg sikkert have skrevet.

Så er jeg ikke den rette. Jeg eeeelsker traditionel lammekølle med
traditionelt tilbehør.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-06-07 12:22

> [...]
> smører jeg køllen ind i olivenolie, og gnider den i groft salt. That's it.
> Går bølgerne højt, kan jeg finde på at smide noget rosmarin på også.

En meget enkel måde er at stege den i ovn, kun med noget løvstikke lagt
ovenpå.
Bare ca 10 løvstikke blade, det giver god smag.

> Tilbehør: Jeg har en svaghed for flødekartofler til lammekølle. Det laver
> jeg med kartofler af vilkårlig sort, løg, én eller anden slags svampe og
> passende mængde god piskefløde. Ingen ost i.

Flødekartofler er bare guf til lammekølle.

--
mvh Uffe