Tunbøffer, tilbehør?
Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 16-06-07 03:04

Hej

På mandag skal jeg lave nogle tunbøffer.
Hvad skal jeg lave dertil?

/H

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-06-07 13:12

"Horatio Elmekvist Hanhjort" <horatio42hinkestok@yahoo.dk> skrev i en
meddelelse news:46734513$0$90262$14726298@news.sunsite.dk

> På mandag skal jeg lave nogle tunbøffer.
> Hvad skal jeg lave dertil?

Tun har en meget fin, delikat smag, der imo helst ikke skal ødelægges af alt
for voldsomt tilbehør. Mit råd er derfor, at du laver en simpel tomatsalat,
dvs. gode solmodne tomater skåret i skiver, løg skåret i papirtynde skiver
og bøffelmælksmozarella i skiver. Anret i et fad med skiftevis tomatskive,
løgskive og mozarellaskive. Pynt med friskplukket basilikum (evt. flere
typer, hvis du har adgang til det) og slut med at give det hele et godt
skvæt jomfruolivenolie.

Husk: Steg tunbøfferne rimeligt hårdt, så de bliver gyldne og lidt sprøde på
overfladen, og stadig er næsten helt rå i kernen. Hvis du ikke skal grille
dem, så brug en grillpande i støbejern, hvis du har adgang til sådan en.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-06-07 13:27

> [...]
> meddelelse news:46734513$0$90262$14726298@news.sunsite.dk

> Tun har en meget fin, delikat smag, der imo helst ikke skal ødelægges af

Den foreslåede salat fra Jens ser fin ud, men bør måske følges af noget godt
madbrød
til dem, der er sultne

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...

Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 16-06-07 23:22

Jens Bruun wrote:

> [...]
> løgskive og mozarellaskive. Pynt med friskplukket basilikum (evt. flere
> typer, hvis du har adgang til det) og slut med at give det hele et godt

Kun tomatsalat og tunbøffer?
Ingen kartofler eller lign.?
Hvad med noget smørelse i form af dressing eller sauce?

> [...]
> dem, så brug en grillpande i støbejern, hvis du har adgang til sådan en.

Hvordan ser jeg, om de er "næsten helt rå" indeni?
Hvor lang tid skal de ca. have?
Jeg har ikke nogen grill, men et gaskomfur. Jeg har en støbejernspande.
Det er dog ikke en speciel grillpande.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-06-07 00:29

"Horatio Elmekvist Hanhjort" <horatio42hinkestok@yahoo.dk> skrev i en
meddelelse news:46746270$0$90267$14726298@news.sunsite.dk

> Kun tomatsalat og tunbøffer?

Ja. Det ville jeg gøre. Det forudsætter naturligvis, at bøfferne har en vis
størrelse (min. 200g pr. person).

> Ingen kartofler eller lign.?

Nej. Supplér evt. med noget godt brød som foreslået af Poul F. Andersen.

Tunbøffer er en lækker sommerspise, der ikke skal drukne i alt muligt
ligegyldigt tilbehør. Kødet mætter fint i sig selv, og er du rundhåndet med
mozarellaen, mætter den også godt. Kan du ikke undvære, så servér helt nye,
kogte kartofler til.

Hopper du på kartoflerne, så vend de netop kogte kartofler i en rundhåndet
blanding af jomfruolineolie og hakkede krydderurter af enhver slags.

> Hvad med noget smørelse i form af dressing eller sauce?

Nejda. Hvis du endelig skal have noget "smørelse", så smelt noget smør og
ibland friskpresset limesaft (alternativt citronsaft).

> Hvordan ser jeg, om de er "næsten helt rå" indeni?

Trykker på dem med en finger og mærker efter. Den skal have samme
konsistens, som hvis du trykker på det tykke kød lige under din
tommelfinger.

Husk med tun: Hellere for rå end for gennemstegt.

> Hvor lang tid skal de ca. have?

To-tre minutter på hver side ved rigtig god varme - afhængig af bøffernes
tykkelse.

> Jeg har ikke nogen grill, men et gaskomfur. Jeg har en
> støbejernspande. Det er dog ikke en speciel grillpande.

Bedre end ingenting. Steg i en blanding af olie og smør, når du nu ikke har
grillpanden, hvor man som oftest klarer sig helt uden fedstof.

Grillpanden bør du dog investere i - både pga. tunbøfferne og pga. alle de
andre ting, der bliver langt bedre stegt på en grillpande. Dén investering
vil du ikke fortryde. Men lad være med at købe en slip-let-udgave. Køb en
god, tung støbejerns-udgave, hvis du tager springet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 17-06-07 01:49

Jens Bruun wrote:
> Grillpanden bør du dog investere i - både pga. tunbøfferne og pga. alle de
> andre ting, der bliver langt bedre stegt på en grillpande.

Fortæl fortæl... Altså om alle de andre ting der bliver langt bedre
stegt på en grillpande :)

> Men lad være med at købe en slip-let-udgave. Køb en
> god, tung støbejerns-udgave, hvis du tager springet.

Kan du anbefale en bestemt model?

/H

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-06-07 09:13

"Horatio Elmekvist Hanhjort" <horatio42hinkestok@yahoo.dk> skrev i en
meddelelse news:4674851c$0$90266$14726298@news.sunsite.dk

> Fortæl fortæl... Altså om alle de andre ting der bliver langt bedre
> stegt på en grillpande :)

Jeg steger stort set alt mit fisk og kød på en grillpande. Kødet bliver
bedre stegt, får en flot "grillet" overflade med grillsmag (jeg skyller
panden, men vasker den ikke - det giver grillsmag), og jeg behøver ikke
bruge fedtstof.

> Kan du anbefale en bestemt model?

Jeg bruger selv en oval EVA-TRIO med design af Ole Palsby. Den er genial.
Ikke så så stor, men har godt med gods i, og når der først er fyret op under
den, kan den stege og stege, så det er en ren drøm.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-06-07 11:23

Horatio Elmekvist Hanhjort wrote:

> Kan du anbefale en bestemt model?

Le Creuset laver (også) nogle gode grillpander.

Ebbe

Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 16-06-07 23:24

Horatio Elmekvist Hanhjort wrote:
> På mandag skal jeg lave nogle tunbøffer.

Hvad skal jeg krydre bøfferne med?
Jeg er blevet rådet til at undlade at bruge salt. Hvad mener I om det?

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-06-07 00:13

"Horatio Elmekvist Hanhjort" <horatio42hinkestok@yahoo.dk> skrev i en
meddelelse news:46746301$0$90267$14726298@news.sunsite.dk

> Jeg er blevet rådet til at undlade at bruge salt. Hvad mener I om det?

At du skal krydre dem med salt og friskkværnet peber, når de er færdigstegt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.