Hvad gjorde jeg galt?
Fra : qx

Dato : 13-06-07 09:06

Igår serverede jeg en fyldt mørbrad, som jeg lagde ovenpå tyndt skivede
kartofler og gulerødder. Da det hele lå godt i et ildfast fad, hænldte jeg
så meget fløde over, at det lige dækkede. Det skal siges, at grøntsagerne
gik lidt op om siderne på den i forvejen let svitsede mørbrad.

Da jeg efter knapt en time tog retten ud af ovnen, lignede det bestemt ikke
flødekartofler, der var under mørbraden, det var en tynd suppe.

Det skal siges, det var stegt under låg, møbraden var dejlig og blev rost,
men hvad kan jeg have gjort forkert, så grøntsagerne nærmest lå i denne
sjaskede suppe? Sådan ser flødekartofler jo ikke ud, når andre laver det.

qx

Fra : Ole Christiansen

Dato : 13-06-07 09:31

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men hvad kan jeg have gjort forkert, så grøntsagerne nærmest lå i denne
> sjaskede suppe? Sådan ser flødekartofler jo ikke ud, når andre laver det.

De laver nok flødekartoflerne for sig selv. Jeg ville lave den fyldte i en
dyb sauterpande med løg,gulerod,persillestilke
og væde/fond. Det gier en rigtig god sovs. Så ville jeg lave flødekartofler
en anden gang, og til noget andet.

Ole

Fra : qx

Dato : 13-06-07 17:28

"Ole Christiansen" skrev i en meddelelse

> De laver nok flødekartoflerne for sig selv. Jeg ville lave den fyldte i en
> dyb sauterpande med løg,gulerod,persillestilke
> og væde/fond. Det gier en rigtig god sovs. Så ville jeg lave

Okay, det var jo et helt andet svar, end jeg havde tænkt, men jeg vil gemme
ideen, jeg har jo en sauterpande med låg, så jeg vil huske den med løg,
gulerod og persillestilke.

Tak.

qx

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 09:36

In news:466fa596$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
qx <quade@cafeer.dk> typed:
> [...]
> blev rost, men hvad kan jeg have gjort forkert, så grøntsagerne
> nærmest lå i denne sjaskede suppe? Sådan ser flødekartofler jo

Jeg laver altid flødekartofler af bagekartofler. Hvis du har lavet
retten med nye kartofler, er det sikkert det der er gået galt. Der
er jo ikke særlig meget stivelse i nye kartofler, og det er som
regel stivelsen der ligesom jævner lidt. Jeg kan ikke forestille mig
andre muligheder.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kim

Dato : 13-06-07 17:34

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i meddelelsen
> In news:466fa596$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> qx <quade@cafeer.dk> typed:
>
> Jeg kan ikke forestille mig andre muligheder.

Det kan jeg godt.
Hvis du har skyllet kartoflerne i vand, efter du har skåret dem i skiver,
skyller du den stivelse
der skal jævne fløden af og sovsen forbliver tynd.

mvh
Kim

Fra : qx

Dato : 13-06-07 17:51

"Kim" skrev i en meddelelse

> Det kan jeg godt.
> Hvis du har skyllet kartoflerne i vand, efter du har skåret dem i skiver,
> skyller du den stivelse
> der skal jævne fløden af og sovsen forbliver tynd.

Uh, der slår du måske hovedet på sømmet. Min nevø ringede, at han blev
forsinket, og da var jeg lige færdig med at skrabe kartoflerne. Så bør jeg
jo ikke skære dem ud nu, tænkte jeg og lagde dem i en skål vand. Hvad skulle
jeg ellers have gjort?

Nå, men så har der sandelig været dobbelt grund til at det blev mislykket.
Synd for min nevø, der havde fødselsdag dagen før og osse havde hjulpet mig
med haven. Men han tog det vældig pænt.

Og jeg må sige, I er altså dygtige til at gætte den rigtige årsag.

qx

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 17:55

In news:46701c87$0$52195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Kim <kiminfarum@FJERNyahoo.dk> typed:

> Det kan jeg godt.
> Hvis du har skyllet kartoflerne i vand, efter du har skåret dem i
> skiver, skyller du den stivelse
> der skal jævne fløden af og sovsen forbliver tynd.

Det ved jeg skam godt. Derfor skyller jeg heller aldrig kartoflerne,
mine flødekartofler bliver altid fine og lidt jævnede, så jeg tror
at du har misforstået mit svar.

Hvad jeg mente var at jeg kan ikke forestille mig andre muligheder
for, hvad der gik galt for qx. Det var hans sovs der var for tynd -
ikke min

Fra : Kim

Dato : 13-06-07 19:05

> [...]

> Hvad jeg mente var at jeg kan ikke forestille mig andre muligheder for,
> hvad der gik galt for qx. Det var hans sovs der var for tynd - ikke min

Jeg mente heller ikke at du havde gjort noget forkert med din sovs.
Men du skrev jo selv, at du ikke kunnne kunne forestille dig andre
muligheder, end at det var fordi han brugte nye kartofler.
Jeg kom bare med et andet gæt på hvor det måske kunne være gået galt.

mvh
Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 19:57

In news:467031d8$0$52198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]
> muligheder, end at det var fordi han brugte nye kartofler.
> Jeg kom bare med et andet gæt på hvor det måske kunne være gået

LOL Jamen så fik jeg da vist gjort forvirringen total. Håber at
qx kan finde ud af det.

Jeg synes lige jeg vil fortælle at en gang imellem når jeg laver
"flødekartofler", så hælder jeg ½ ltr. Karolines Mornay Sauce over i
stedet for fløde. Det er jo en mild ostesauce, og det smager
vidunderligt til f.eks. kogt skinke.

Det er muligt at I har prøvet det og kan sikkert give mig ret.

Fra : qx

Dato : 13-06-07 17:42

"Tove Krieger" skrev i en meddelelse,
> [...]

> særlig meget stivelse i nye kartofler, og det er som regel stivelsen der
> ligesom jævner lidt. Jeg kan ikke forestille mig andre muligheder.

Åh, øv, det tænkte jeg ikke på i farten. Ja, det har været nye kartofler,
omend det ikke var dem til 40,- kr. kiloet.

Jamen så husker man da det til en anden gang.

Det har jeg aldrig tænkt over. Derimod har jeg ofte tænkt over, hvor
sjældent det er, nu om dage, at løbe ind i rigtig gode melede kartofler.

Men tak for oplysningen.

qx

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 18:05

In news:46701e6d$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
qx <quade@cafeer.dk> typed:

> [...]
> hvor
> sjældent det er, nu om dage, at løbe ind i rigtig gode melede

Velbekomme.

Jeg bruger nu altid bagekartofler til mos og flødekartofler, jeg
synes at de altid er melede, men når jeg tror at jeg har købt
kogefaste kartofler til en anden ret, så kan jeg i de fleste af
tilfældene være sikker på at de koger ud. Det kan gøre mig ret
negativ. Det ville være dejligt hvis der var en der kunne fortælle,
hvordan man undgår kartofler der koger ud, altså bortset fra de nye
kartofler.

Fra : ASKF

Dato : 13-06-07 19:59

Tove Krieger ytrede sig i <467023ba$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
med dette:

> [...]
>negativ. Det ville være dejligt hvis der var en der kunne fortælle,
>hvordan man undgår kartofler der koger ud, altså bortset fra de nye

Det gør man såmænd ved at vælge de rette sorter.

Der står lidt om forskellige sorter her:
<http://www.viggo-kartofler.dk/kartoffelsorter.htm>

Der nævnes andre sorter her:
<http://www.g-kartofler.dk/index.asp?page=sorter>

Et godt tip er også at kikke på størelsen, hvis de er fuldt udvoksede er
de gerne mere melede og koger lettere ud.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 21:13

In news:cce073tesutggki7rqt09jpu4m9sjesf9m@4ax.com,
ASKF <nospam@askf.dk> typed:

> Det gør man såmænd ved at vælge de rette sorter.

Det ville jeg såmænd også gerne, men jeg bor på landet på
Vestsjælland. Jeg synes ikke der er det helt store udvalg. Det er
overvejende kartofler fra Storøhage eller Lammefjordskartofler der
er i udbud. Der er ikke så meget at råbe hurra for m.h.t. de to
slags, eller også er jeg bare uheldig.

Jeg er dog heldig en gang imellem at kunne købe Vildmosekartofler,
og dem har jeg rigtig god erfaring med. Jeg skal sikkert regne med
at følge dit råd og købe mindre størrelse, og så koge dem med
skrællen på.

Mange tak for de 2 links. De bliver gemt

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-06-07 10:20

Tove Krieger wrote:
> Det ville være dejligt hvis der var en der kunne fortælle,
> hvordan man undgår kartofler der koger ud, altså bortset fra de nye
> kartofler.

Når vi koger kartofler, bruger vi følgende metode:

Ikke koge på tid. Kartoflerne er færdige når de føles møre når man stikker i
dem med en gøntsagskniv.

Hæld vandet fra og lad kartoflerne stå i gryden under låg i mindst ti
minutter. Denne hvileperiode gør at kartoflerne mørner lidt mere men uden
den hårde påvirkning fra kogningen. Det gør ikke noget hvis der går op til
tyve minutter men helst ikke længere.

Ebbe

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-06-07 10:53

In news:4671083e$0$90274$14726298@news.sunsite.dk,
Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> typed:

> [...]
> men uden den hårde påvirkning fra kogningen. Det gør ikke noget
> hvis der går op til tyve minutter men helst ikke længere.

Hej Ebbe.

Det lyder faktisk helt fornuftigt. Tror jeg vil prøve din metode.
Tak for rådet

Fra : Lars Kristensen

Dato : 14-06-07 12:33

qx wrote:
> [...]
> men hvad kan jeg have gjort forkert, så grøntsagerne nærmest lå i denne
> sjaskede suppe? Sådan ser flødekartofler jo ikke ud, når andre laver det.

Jeg ville aldrig lave flødekartofler under låg. De må meget gerne få en
gylden overflade. Som regel når jeg laver flødekartofler er det i
forbindelse med at jeg også steger en steg i ovnen. Kartoflerne nederst
og stegen øverst. Når stegen er færdig tages den ud og ligger og hviler.
i den periode får kartoflerne lidt ekstra varme. Hvis skorpen er begyndt
at blive for mørk, får den lige et stykke staniol hen over.
Når man lader være med at komme låg på sker der det at fløden "koger
ind" og noget af vandet fordamper. Det giver nogle gode møre kartofler
og en god cremet flødesauce.
I den hurtige variant bruger jeg frosne færdigskivede kartofler fra
supermarkedernes frysediske, ellers bare almindelige kartofler. Det gør
ikke så meget at kertoflerne er lidt frosne.
Normalt bruger jeg piskefløde i en passende mængde. Dvs. det må ikke
dække kartoflerne helt, men kun ca. halvejs til to tredjedele op.
Husk massere af grofthakket løg, hvidløg (evt. hele fed), salt, peber og
muscat.

- Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-06-07 22:03

> [...]

> rost, men hvad kan jeg have gjort forkert, så grøntsagerne nærmest lå
> i denne sjaskede suppe? Sådan ser flødekartofler jo ikke ud, når

Du har fået mange råd, der involverer valg af "rigtig" kartoffelsort. Jeg
skal ikke afvise, det kan hjælpe i din aktuelle situation. Jeg har nu aldrig
stødt på problemet, og jeg har lavet flødekartofler flere gange end jeg kan
tælle - og jeg har aldrig, aldrig, aldrig nogen sinde skelnet til sorten.
Jeg bruger, hvad jeg tilfældigvis synes, ser bedst ud i supermarkedets
grøntsagsafdeling. Selv med nye kartofler får jeg ganske glimrende
flødekartofler, der hverken er sjaskede eller ligner suppe. Jeg kunne ikke
drømme om at bruge bagekartofler til andet end... bagekartofler.

Jeg er overbevist om, at dit problem alene skyldes, at du har stegt under
låg. Tricket er at stege uden låg og netop bruge en korrekt mængde fløde.
For lidt fløde, og dine kartofler bliver tørre. For megen fløde, og dine
kartofler ender med at ligge i "suppe". Min erfaring er, at kartoflerne ikke
må dækkes af fløde, men at det øverste lag netop skal ligge frit. Derudover
skal du bruge tilstrækkelig varme til, at fløden "bobler op" i starten, og
at der fordamper nok vand til, at du ender med den rette konsistens. Desuden
er du sikker på, du får en lækker, gylden overflade, hvis du har afpasse
mængden af fløde, så den bobler op over kartoflerne i starten, men fordamper
nok til, at øverste lag får lidt ekstra varme hen mod slutningen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : -V-

Dato : 14-06-07 23:07

On Jun 14, 11:02 pm, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> mængden af fløde, så den bobler op over kartoflerne i starten, men fordamper
> nok til, at øverste lag får lidt ekstra varme hen mod slutningen.

Right on the nail, baby.

-V-