Cognac eksperter søges!
Fra : Thomas

Dato : 12-06-07 23:38

Hejsa

Jeg står og gerne vil investere i en rigtig god cognac. Men ved ikke hvad
jeg skal vælge.
Hvilke mærker er gode?
Hvor højt skal jeg op i class (vsop eller X.O. m.m??)

Jeg vil meget gerne høre om folks ynglings mærke!

Mit pris max ligger på omkring 1000 kr.

Ud over ovenstående spørgsmål har jeg kigget lidt på disse 3:

Otard X.O.
Renault Carte D'argent X.O.
Martell Cordon Bleu

Hvordan er de?
Og hvilken en er mest anerkendt?
Og hvilken en er bedst?

Findes der evt. et forum der omhandler Cognac??

Mvh Thomas

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-07 03:21

"Thomas" <mobilgeniet @ postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit pris max ligger på omkring 1000 kr.
>
> Ud over ovenstående spørgsmål har jeg kigget lidt på disse 3:

Remy Martin har aldrig skuffet mig.
De Luze og Martell og Renault har givet ekstra bl.a. blomsteragtige
højdepunktsoplevelser.
Spansk og tysk brandy kan komme nær og forandring fryder, men discount er
vist lidt ringere især når meget billig

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 13-06-07 10:24

On Wed, 13 Jun 2007 00:37:30 +0200, Thomas wrote:

> Jeg vil meget gerne høre om folks ynglings mærke!

Personligt kan jeg godt lide Frapin - både deres Chateau Fontpinot
og Domaine Frapin er ganske gode; aldersmæssigt er det XO.

Derudover er også Martell Noblige en af mine favoritter.

Er budgettet til det, så er A.E. Dor sublimt - men der rækker 1000,-
ikke til ret meget

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-07 10:45

"Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> skrev i en meddelelse

> Personligt kan jeg godt lide Frapin - både deres Chateau Fontpinot
> og Domaine Frapin er ganske gode; aldersmæssigt er det XO.
>
> Derudover er også Martell Noblige en af mine favoritter.

Føtex har en norsk Brastein cognac - fra Normandiet men slottet ejes af
Nordmand og DEN ER FREMRAGENDE

Fra : Christian Hansen

Dato : 13-06-07 11:05

Bo Warming wrote:

> Føtex har en norsk Brastein cognac - fra Normandiet men slottet ejes af
> Nordmand og DEN ER FREMRAGENDE

Du mener nok Braastad cognac - og ja, den koster kr 299 og matcher fint
cognacer, der er både 200 og 300 kr dyrere. Den er absolut den bedste i
sin prisklasse - i hvert fald blandt dem jeg har smagt - andet kan man
jo ikke udtale sig om :)

Braastad har klaret sig noget bedre end Larsen, hvad nordmænd og cognac
angår :)

Mvh Christian

Fra : Christian Hansen

Dato : 13-06-07 10:50

Hej Thomas

Min yndlingscognac er en 50års Hardy ( Noces d'Or 50 år Hardy Cognac )
lavet af Grande Champagne. Den smager ganske enkelt uovertruffent. Du
kan købe den her <http://mail.royalclassic.dk/?id=1689> som refil til
808kr, hvilket er en uhørt lav pris for så god en cognac. jeg har til
dato ikke smagt en bedre. Heller ikke hardys 60års er så god som deres
50års.

Cognacer fra de store cognachuse koster som regel noget mere, da de
bruger ret store summer på markedsføring/branding. Det kan betale sig at
kigge efter de mindre mærker som eksempelvis hardy.

En anden af minde yndlinge er Frapins XO. Martell Cordon Bleu, som du
har kigget på er også en ret god cognac. Den koster det samme som
hardys, men er altså stadig ikke helt lige så god imo.

Der findes ikke rigtig nogle aktive forums på dansk om cognac. men jeg
er da med på at starte noget!

Husk i øvrigt at cognac ikke skal varmes og ikke skal drikkes af
bowleglas, men af små prøveglas/tulipanglas. Når man drikker af de der
store glas er alkoholfordampningen så kraftig at ens lugtesans bedøves -
de små høje tynde glas tillader cognacen at udvikle duft og smag helt
perfekt. Man skal af samme grund afholde sig fra at varme cognac op -
det øger også blot fordampningen med mistet lugtesans til følge.

Mvh Christian

Fra : noone

Dato : 13-06-07 12:14

> [...]
> Hvilke mærker er gode?
> Hvor højt skal jeg op i class (vsop eller X.O. m.m??)
>
> Jeg vil meget gerne høre om folks ynglings mærke!

Nu er jeg selv mest whiskymand, men jeg kan i den grad anbefale følgende:

Brugerolle, Norse Cask, 1993 Grande Champagne 12 år 60,5 %, kr. 575,-

Den kan bl.a. købes her: www.whiskyhouse.dk

Alternativt kan du ringe til Qualityworld på 4485 1485 eller 2074 0106 og
der få oplyst nærmeste forhandler.

Til forskel fra de fleste cognac'er på markedet, er den hverken tilsat
karamel (så man får lov til at smage den ægte vare) eller fortyndet ned.
Man kan selv give den nogle dråber vand, når man skænker den, hvis det
føles nødvendigt.

Med en alder på 12 år overskrider den langt de 6 år, der normalt er grænsen
for at bruge betegnelsen X.O.

Jeg har stadig 2 flasker af den stående i skabet, og der bliver de stående
til den helt rigtige lejlighed.

noone

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-06-07 10:52

Delamain anses for at være en af de bedste Cognac i verden, se mere her:
http://www.cognachuset.dk/shop/delamain-28c1.html

Ellers Martell Cordon Blue, http://www.cognachuset.dk/shop/martell-6c1.html

Ellers Daniel Bouju, det er en spændende Cognac som er ekstrem mørk.

For 1000,- kroner kan du få en rigtig god Delamin, én Martell Cordon Blue
eller en god flaske Daniel Bouju.

OG HUSK nu et korrekt Cognac glas, som IKKE er bowlen, et højt slankt glas,
lidt i stil med Champagne glas er mere korrekt.

Køb evt. Søren Franks bog om Cognac, en rigtigt god bog

God fornøjelse med verdens bedste drik.