Koriander
Fra : Henrik

Dato : 12-06-07 22:21

I min altankasse er Korianderen ved at tage overhånd, så derfor søger jeg
gode retter til denne meget specielt smagende plante.

Henrik

Fra : Peter Westh

Dato : 13-06-07 00:10

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
>I min altankasse er Korianderen ved at tage overhånd, så derfor søger jeg
>gode retter til denne meget specielt smagende plante.

Du er en heldig mand. En god måde at eviggøre sin koriander er at lave
Pilpel - eller Zhoug, som det også kaldes (navnet Pilpel er hebraisk, Zhoug
arabisk). Det er en traditionel Yemenitisk stærk sauce eller dip, der kan
bruges til alt muligt.

6 tørrede eller friske røde chilier
1 tsk kardemomme (de sorte frø inde i kapslerne)
1 tsk spidskommen
1 tsk sort peber
4 fed hvidløg
1 bundt koriander
salt
evt. olie

Stød eller mal krydderierne fint. Blend det hele sammen til en jævn masse.
Tilsæt evt lidt (oliven) olie, til at få blenderen til at køre. Holder en
uge eller to i køleskabet.

Og et par forslag til anvendelse:
http://www.abc.net.au/brisbane/stories/s1249522.htm
http://en.wikibooks.org/wiki/Cookbook:Seafood_Kebabs_with_Zhoug_Sauce
http://www.cbc.ca/bc/cookingclub/recipes/recipe_hummos_chickpeas_zhoug.pdf

/P

Fra : Heidi

Dato : 13-06-07 06:08

Henrik wrote:
> I min altankasse er Korianderen ved at tage overhånd, så derfor søger
> jeg gode retter til denne meget specielt smagende plante.

De vokser også godt i en tønde på vores terasse - er der i øvrigt nogen
der ved om man vil kunne få dem til at spire indendørs om vinteren også?

Nå men du kunne også bruge noget til en spand hjemmelavet salsa, og så
fryse noget ned, hvis ikke du kan få det hele spist - jeg tror jeg skal
have lavet en portion i weekenden

4½ dl hakkede tomater (fra dåse ell. hakket i blender)

1 1/8 dl hakket løg (opskriften er fra en amerikansk nyhedsgruppe,
såvidt jeg husker, derfor de lidt sjove mål)

1-2 spsk hakket jalapeno

1 spsk olie

1 tsk vineddike

1 tsk limesaft

1/2 spsk tørret oregano

1/4 tsk salt

½ dl hakket frisk koriander

1 lille dåse koncentreret tomatpure

Evt. 1 fed hvidløg, som lægges i helt - fjernes efter kogningen

Det hele blandes, koges ca. 1 time, og afkøles.

Der er også denne youghurtdip som er god til puppodums/indisk mad:

Korianderdip

½ liter yoghurt naturel (gerne afdryppet lidt, især hvis det er
økologisk!)
2 grønne chilier
2-3 fed hvidløg
1 ingefærknold (tommelfinger-tykkelse)
salt
1 stor håndfuld frisk koriander

Hæld yoghurten i blenderen og tilsæt de hele hvidløgsfed (uden skal).
Fjern enderne på chilierne, skær chilierne igennem på langs og skrab
kernerne ud. Skær chilierne i stykker og læg dem i blenderen. Skræl
ingefærknolden og læg den i blenderen. Tilsæt lidt salt og blend
blandingen godt. Hak den skyllede koriander og tilsæt den til
blandingen. Blend dippen let en gang til og smag til med salt.

--

Heidi

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-06-07 11:22

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message
>I min altankasse er Korianderen ved at tage overhånd, så derfor søger jeg
>gode retter til denne meget specielt smagende plante.
>
> Henrik

Jeg bryder mig ikke ret meget om koriander, men denne opskrift plejer at
glide ned. Spises oven på frisk brød eller ristet ditto, eller som tilbehør
til salat o.m.a.

Pebre: (chilensk salsa)

4 hakkede modne tomater
1-99 snittede chilier uden kerner (alt efter hvor stærkt det skal være)
½-1 hakket rå løg (den oprindelige opskrift siger 2 løg, men det synes
jeg er for meget)
en sjat lime/citron efter smag
en sjat olie
et bundt persille, eller ½-1 bundt koriander
lidt salt efter smag
1 fed hakket hvidløg (kan undlades)

lad det trække en halv time.

Bjarne K.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 13-06-07 13:52

Bjarne K. wrote:
> [...]
> en sjat lime/citron efter smag
> en sjat olie
> et bundt persille, eller ½-1 bundt koriander

KONGERET

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Peter Westh

Dato : 13-06-07 14:03

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
>I min altankasse er Korianderen ved at tage overhånd, så derfor søger jeg
>gode retter til denne meget specielt smagende plante.

Jeg har postet den her før, men det er vsit omkring 6 år siden, så det er
nok okay...

Korianderkylling

Opskriften er fra Arto der Harotounians bog "Mad med Yoghurt"
(the yoghurt book). Den er indisk, navnet er Margi Dahi (hvilket vist
betyder youghurtkylling) Spises med godt fladbrød (naan) og/eller basmatiris
samt noget grønt. Drik øl eller hvidvin til, rødvin dur ikke rigtigt.

1 stor kylling (f.eks. bornholmsk unghane eller en økologisk)
3 dl youghurt
1 grofthakket løg
3 fed hvidløg
2 grønne chilier
1 stk frisk ingefær på ca. 4 cm, hakket
1 grøn eller rød peberfrugt, grofthakket
1 tsk spidskommen (stødt)
1 tsk paprika
1 tsk salt
40 gram smør
2 spsk finthakket, frisk koriander + noget til pynt
Saft af 1/4 citron

Del kyllingen i 8 stykker og flå den (skindet skal ikke bruges)
Kom ingredienserne til saucen, fra youghurt til og med salt, i en blender og
kør det helt glat.
Vend kyllingen med marinaden i en skål og sæt den i kølelskabet i mindst 4
timer eller natten over, godt tildækket.
Kom det hele i en stor gryde, bring det i kog, skru ned for varmen og lad
det snurre under låg i 35-40 minutter, til kyllingen er mør, og sovsen er
meget tyk. Tag gryden af ilden. Hvis retten skal vente på eventuelle gæster,
er det her ventetiden skal indsættes.
Smelt smørret på en pande, hvor kyllingen kan være, og som du har et
passende låg til. Smørret skal ikke bruse helt af eller brune.
Fisk kyllingestykkerne op af gryden og steg den for svag varme under nøje
overvågning, og vend den hele tiden, i ca. 3 minutter.
Hældt resten af grydens indhold over kyllingestykkerne, fordel det godt,
drys den hakkede koriander på og pres citronen udover.
Læg låg på og steg sagte i 5 minutter mere.
Skovl det hele ud på et fad og pynt med mere koriander.

/P

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-06-07 15:09

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
>I min altankasse er Korianderen ved at tage overhånd, så derfor søger jeg
>gode retter til denne meget specielt smagende plante.

Du kan også fryse noget, det bevarer fint smagen i modsætning til persille.

Steen.