/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Flammen og Citronen
Fra : Thomas M


Dato : 22-07-07 10:20

http://imdb.com/title/tt0920458/

Lyder endelig som en stort anlagt dansk film, og så er det ovenikøbet en
krigs film af Ole Christian Madsen. Ikke dårligt!

Nogen der ved om der er lavet en trailer til filmen, og hvor den kan ses?

--
/ Thomas





 
 
Brian P (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 22-07-07 11:45

On 22 Jul., 11:19, "Thomas M" <its@secret> wrote:
> http://imdb.com/title/tt0920458/
>
> Lyder endelig som en stort anlagt dansk film, og så er det ovenikøbet en
> krigs film af Ole Christian Madsen. Ikke dårligt!
>
> Nogen der ved om der er lavet en trailer til filmen, og hvor den kan ses?

Der er ikke nogen officiel trailer endnu, de er først lige omkring
færdige med optagelserne. Nimbus film plejer at være flinke til at
uploade nye trailers her: http://youtube.com/user/nimbusfilm



Bo Warming (23-07-2007)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 23-07-07 10:08

"Thomas M" <its@secret> skrev i en meddelelse
news:46a32149$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> http://imdb.com/title/tt0920458/
>
> Lyder endelig som en stort anlagt dansk film, og så er det ovenikøbet en
> krigs film af Ole Christian Madsen. Ikke dårligt!
>
> Nogen der ved om der er lavet en trailer til filmen, og hvor den kan ses?

Da Mads Mikkelsen plejer at overspille vildt, må man frygte en gang
voldsporno
Citronen var en skydeglad psykopat og når han havde fået nedkastet britisk
våben for han triggerhappy rundt i Københavns parker og skød ænder

Filmen vil nok tage revisionismens bedrifter til efterretning og vise at
"stikkerlikvidationer" ofte ramte uskyldige og ikke forkortede krigen med et
sekund.
Men alligevel må man forudse historieforfalskning og de to martyrer vil
blive givet ære for at vi kom i Nato og FN kort efter krigen.
Men Italien kom lige så hurtigt med i de allieredes klub, selvom de direkte
havde kæmpet sammen med Hitler




Poul Erik Jørgensen (23-07-2007)
Kommentar
Fra : Poul Erik Jørgensen


Dato : 23-07-07 10:43

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
news:Ae_oi.17134$Z1.1582@fe47.usenetserver.com
> Filmen vil nok tage revisionismens bedrifter til efterretning og vise
> at "stikkerlikvidationer" ofte ramte uskyldige og ikke forkortede
> krigen med et sekund.

Om den *ofte* ramte uskyldige, ved vi næppe. Vi ved at den *undertiden*
ramte uskyldige. Men selvfølgelig kan enhver påstå at et hvilket som helst
antal fejldrab er = ofte.

Det var for øvrigt heller ikke meningen med disse likvideringer at afkorte
krigen. Det har vist heller ingen hævdet (ud over dine private forventninger
til filmen).
Meningen var at afskrække.

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.



Peter Loumann (23-07-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 23-07-07 16:23

On Mon, 23 Jul 2007 11:43:24 +0200, Poul Erik Jørgensen wrote:

>> "stikkerlikvidationer"

> Meningen var at afskrække.

Ja, men vel også helt konkret at uskadeliggøre personer der var farlige for
modstandsbevægelsen.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Poul Erik Jørgensen (23-07-2007)
Kommentar
Fra : Poul Erik Jørgensen


Dato : 23-07-07 19:38

"Poul Erik Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
news:1e820$46a4779e$563000b4$3760@news.jay.net
> Meningen var at afskrække.

- plus naturligvis at skaffe sig af med disse personer.

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.



Jan Kronsell (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 24-07-07 00:48


"Poul Erik Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
news:841d$46a4f4d3$563000b4$5152@news.jay.net...
> "Poul Erik Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1e820$46a4779e$563000b4$3760@news.jay.net
>> Meningen var at afskrække.
>
> - plus naturligvis at skaffe sig af med disse personer.
>
> --
Som nok var vigtigere endafskrækkelse, da stikkerlikvideringerne jo var
illegale, og man derfor ikke kunne melde bredt ud, at nu havde man igen
likvideret en stikker, på samme måde som truslen om straf idag, har en
afskrækkelseseffekt.

Jan



Poul Erik Jørgensen (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Poul Erik Jørgensen


Dato : 24-07-07 10:55

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:46a53e3b$0$47938$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> Som nok var vigtigere endafskrækkelse, da stikkerlikvideringerne jo
> var illegale, og man derfor ikke kunne melde bredt ud, at nu havde
> man igen likvideret en stikker, på samme måde som truslen om straf
> idag, har en afskrækkelseseffekt.

Det blev bestemt ikke holdt hemmeligt.
Aviserne skrev om likvideringerne, dog i reglen på en omskrevet måde. F.
eks.: "Ukendte gerningsmænd har i aftes på Café NN myrdet cykelhandler XX."
I forbindelse med mordet på Kaj Munk måtte aviserne gerne bringe nekrologer
om ham - hvis de samtidig bragte nekrologer over en myrdet nazistisk
fiskehandler, og nekrologerne var af samme længde!

PS: Om fiskehandleren står at han før krigen var arbejdsmand og i perioder
arbejdsløs, derefter blev fiskehandler med stadeplads på det lokale torv,
men på mordtidspunktet "bor i en Villa, han har købt i Vinde Helsinge".
Læserne har jo nok tænkt deres.

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.



Jan Kronsell (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 24-07-07 11:01


"Poul Erik Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
news:8bcb3$46a5cbef$563000b4$27282@news.jay.net...
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:46a53e3b$0$47938$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>> Som nok var vigtigere endafskrækkelse, da stikkerlikvideringerne jo
>> var illegale, og man derfor ikke kunne melde bredt ud, at nu havde
>> man igen likvideret en stikker, på samme måde som truslen om straf
>> idag, har en afskrækkelseseffekt.
>
> Det blev bestemt ikke holdt hemmeligt.
Men man kunne heller ikke sige: "Endnu en stikker likvideret".

> Aviserne skrev om likvideringerne, dog i reglen på en omskrevet måde. F.
> eks.: "Ukendte gerningsmænd har i aftes på Café NN myrdet cykelhandler
> XX."
Præcis. Og derfor kunne man ikke mes sikkerhed vide, at der var tale om
stikkerlikvideringer. Almindelig drab kunne være beskrevet på samme måde.

Jan



Poul E. Jørgensen (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Poul E. Jørgensen


Dato : 24-07-07 11:22

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:46a5cde1$0$26330$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> Præcis. Og derfor kunne man ikke mes sikkerhed vide, at der var tale
> om stikkerlikvideringer. Almindelig drab kunne være beskrevet på
> samme måde.

Sådan var virkeligheden ikke.
Når der i avisen stod - med navns nævnelse - at den og den var blevet
myrdet, var de involverede, både på modstandsbevægelsens og på tyskernes
side, godt klar over sammenhængen, både hvis det drejede sig om en stikker,
en værnemager, en fremstående nazist - eller en modstandsmand. Det var det
afgørende.

De der ikke var involveret i noget, har nok ikke forstået noget budskab, men
det var jo også ligegyldigt.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.



Jan Kronsell (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 24-07-07 15:55


"Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
news:77e27$46a5d223$563000b4$2680@news.jay.net...
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:46a5cde1$0$26330$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>> Præcis. Og derfor kunne man ikke mes sikkerhed vide, at der var tale
>> om stikkerlikvideringer. Almindelig drab kunne være beskrevet på
>> samme måde.
>
> Sådan var virkeligheden ikke.
> Når der i avisen stod - med navns nævnelse - at den og den var blevet
> myrdet, var de involverede, både på modstandsbevægelsens og på tyskernes
> side, godt klar over sammenhængen, både hvis det drejede sig om en
> stikker,
> en værnemager, en fremstående nazist - eller en modstandsmand. Det var det
> afgørende.
>
> De der ikke var involveret i noget, har nok ikke forstået noget budskab,
> men
> det var jo også ligegyldigt.
>

Men hvis de, der ikke var involverede, ikke forstod budskabet, var der vel
heller ingen ting, der afskrækkede dem fra at begynde at fungere som
stikkere. Og afskrækkelse skal vel ikke bare få eksisterende stikkere til at
stoppe, men i højere grad at forhindre nye i at begynde.

Det er jo i hvert fald det man i dag lægger i primært lægger i
generalpræventionsbegrebet.

Jan



Poul E. Jørgensen (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Poul E. Jørgensen


Dato : 24-07-07 20:06

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:46a612a2$0$93943$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> Men hvis de, der ikke var involverede, ikke forstod budskabet, var
> der vel heller ingen ting, der afskrækkede dem fra at begynde at
> fungere som stikkere. Og afskrækkelse skal vel ikke bare få
> eksisterende stikkere til at stoppe, men i højere grad at forhindre
> nye i at begynde.

Forestiller du dig virkelig at hr. Hansen sidder hjemme og overvejer om han
skal blive stikker?
Nej, han har i forvejen sine kontakter/ sympatier og er/ bliver hurtigt klar
over at jobbet er forbundet med livsfare.
Stikkerne havde deres netværk som modstandsfolkene havde deres.

Det hele er grundigt beskrevet i masser af bøger som du kan låne på
biblioteket.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.



Bo Warming (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 24-07-07 21:12

"Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
news:68d36$46a64ced$563000b4$12407@news.jay.net...
> Stikkerne havde deres netværk som modstandsfolkene havde deres.


Nogle frihedskæmpere pralede og tilfældige der hørte om det gik til Gestapo
og fik penge for oplysninger

Nogle var ansat af tyskerne eller hjemvente Østfrontfrivillige evt i Hipo ,
Schalburgkorps

Der førtes ikke retssager og de fleste påståede stikkerhenrettelser var nok
uvenner, tyskvenlige, UFARLIGE

At nogen skræmtes fra at udleve pro-tysk idealisme og bekæmpe
modstandsbevægelsen ved at være informant er tvivlsomt, så krigen
forkortedes næppe af dette - eller af sabotagen.




Peter Loumann (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 24-07-07 21:27

On Tue, 24 Jul 2007 21:05:51 +0200, Poul E. Jørgensen wrote:

> Forestiller du dig virkelig at hr. Hansen sidder hjemme og overvejer om han
> skal blive stikker?
> Nej, han har i forvejen sine kontakter/ sympatier og er/ bliver hurtigt klar
> over at jobbet er forbundet med livsfare.

Nu er det svært for os at sætte os ind i situationen dengang. Men jeg synes
du er lidt firkantet her. Statsministeren opfordrede 1942 borgerne til at
angi' sabotører. Der er en del eksempler på folk der vaklede og skiftede
side. Jeg kender selv en der først forsøgte at blive optaget i Legion
Wiking, senere i modstandsbevægelsen. Der var en del forvirring i de år, og
frustration over at gå rund i en verden af stinkende tørv og
rationeringsmærker mens verdens skæbne blev afgjort.

> Stikkerne havde deres netværk som modstandsfolkene havde deres.

Jo, hvis du snakker om hardcore-grupper har eu sikkert ret, og det
hovedsagelig eller kun i den sammenhæng likvideringerne skal ses.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Jan Kronsell (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 24-07-07 21:38


"Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
news:68d36$46a64ced$563000b4$12407@news.jay.net...
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:46a612a2$0$93943$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>> Men hvis de, der ikke var involverede, ikke forstod budskabet, var
>> der vel heller ingen ting, der afskrækkede dem fra at begynde at
>> fungere som stikkere. Og afskrækkelse skal vel ikke bare få
>> eksisterende stikkere til at stoppe, men i højere grad at forhindre
>> nye i at begynde.
>
> Forestiller du dig virkelig at hr. Hansen sidder hjemme og overvejer om
> han
> skal blive stikker?
> Nej, han har i forvejen sine kontakter/ sympatier og er/ bliver hurtigt
> klar
> over at jobbet er forbundet med livsfare.
> Stikkerne havde deres netværk som modstandsfolkene havde deres.
>
> Det hele er grundigt beskrevet i masser af bøger som du kan låne på
> biblioteket.
>
Mener du dermed at stikkerne på forhånhd havde besluttet sig for at blive
stikkere? Jeg kan da huske at have læst om, hvordan tyskere rekrutterede
stikkere, og helst ikke blandt de, der var kendt som tyskvenlige, da disse
jo var kendt af modstandsbevægelsen. Derudover blev nogle presset til det,
under trusler om repressalier, hvis de ikke gjorde det.

Jan



Poul E. Jørgensen (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Poul E. Jørgensen


Dato : 24-07-07 22:55

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:46a66310$0$48956$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> Mener du dermed at stikkerne på forhånhd havde besluttet sig for at
> blive stikkere? Jeg kan da huske at have læst om, hvordan tyskere
> rekrutterede stikkere, og helst ikke blandt de, der var kendt som
> tyskvenlige, da disse jo var kendt af modstandsbevægelsen. Derudover
> blev nogle presset til det, under trusler om repressalier, hvis de
> ikke gjorde det.

Vores udgangspunkt var: Vidste folk hvem de var når man læste om/ hørte om
at de var blevet myrdet.
Motivet for at blive stikker er vel på den baggrund ret ligegyldigt.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste