byld
Fra : Maria

Dato : 02-08-07 18:22

Når man har en byld, får man så "fjernet" den ved lægen, eller stikker man
selv hul på den? - Hvad kan man evt. rense det med?
--
Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-08-07 18:33

In news:46b212bc$0$69197$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Maria <m_h_k79@hotmail.com> typed:
> Når man har en byld, får man så "fjernet" den ved lægen, eller
> stikker man selv hul på den? - Hvad kan man evt. rense det med?

Det kommer vist meget an på hvor den sidder. Den kan renses med
sæbevand, men man skal også være sikker på at det hele kommer ud, da
det meget nemt kan brede sig. Hvis det er en stor byld ville jeg nok
lige kontakte lægen først.

http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/leksikon?id=88

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Maria

Dato : 02-08-07 20:32

> Det kommer vist meget an på hvor den sidder.

Den er kommet efter jeg har fået lavet en tragus-piercing, som jeg ellers
har renset hver dag i ca. 1 mdr.

Til ikke piercing kender, så er en tragus en der sidder i den lille flip i
øret (http://www.next-tattoo.nl/piercing/tragus2.jpg)
--
Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-08-07 21:32

In news:46b23143$0$69154$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> [...]
> ellers har renset hver dag i ca. 1 mdr.
>

> Til ikke piercing kender, så er en tragus en der sidder i den

Det er godt nok et kedeligt sted den sidder. Du har ikke så stor
mulighed for at komme "stedet" i sæbevand. Jeg tror at du lige skal
runde lægen en gang for en sikkerheds skyld.

Fra : MariaH

Dato : 03-08-07 09:56

> Det er godt nok et kedeligt sted den sidder. Du har ikke så stor mulighed
> for at komme "stedet" i sæbevand.

Lægen sagde, at når jeg har lavet sæbevand, kunne jeg dyppe noget vat i det,
og "sætte" det på øret det hvor bylden er. Og ellers fik jeg noget pencilin
som skal tages 3 gange om dagen. Håber det virker, ville jo være mega
ærgerligt at tage piercingen ud, håber at den i det andet ører ikke får en
byld der. Det er ærgerlige penge hvis de skal tages ud.
--
Maria

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-08-07 10:08

MariaH wrote:

> [...]
> ville jo være mega ærgerligt at tage piercingen ud, håber at den i
> det andet ører ikke får en byld der. Det er ærgerlige penge hvis de

ja... kan jeg godt forstå...
husk forøvrigt at du ikke må ryge mens du er på pencillin... eller jo det må
du godt men så virker pencillinen bare ik særlig godt...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : MariaH

Dato : 03-08-07 14:00

> ja... kan jeg godt forstå...
> husk forøvrigt at du ikke må ryge mens du er på pencillin... eller jo det
> må du godt men så virker pencillinen bare ik særlig godt...

Så er det heldigt jeg ikke ryger - det skulle da kun være på røven ned af
trapper
--
Maria

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-07 16:49

Rasmus M. Jensen wrote:
> ja... kan jeg godt forstå...
> husk forøvrigt at du ikke må ryge mens du er på pencillin... eller jo det må
> du godt men så virker pencillinen bare ik særlig godt...

Nu ingen det bliver til en newsgroup-myte, må det lige siges, at det
intet har på sig. Jeg ved ikke, hvor du har det fra, men det er
ihvertfald ikke korrekt.

Rygning kan nedsætte helingshastigheden på sår, men det forværrer ikke
antiobiotika.

Mvh Ragnar, farmaceut

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-07 16:53

> [...]
> ihvertfald ikke korrekt.
>
> Rygning kan nedsætte helingshastigheden på sår, men det forværrer ikke

Sorry, der skulle have stået 'inden' og ikke 'ingen'

Fra : Hansen

Dato : 03-08-07 17:06

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> ja... kan jeg godt forstå...
> husk forøvrigt at du ikke må ryge mens du er på pencillin... eller jo det
> må du godt men så virker pencillinen bare ik særlig godt...

Hvor har du det fra?

Fra : Peter

Dato : 04-08-07 13:04

> husk forøvrigt at du ikke må ryge mens du er på pencillin... eller jo det
> må du godt men så virker pencillinen bare ik særlig godt...

Det er noget usorteret pladder - jeg har røget gennem 50 år (20 stk/dag) -
også når jeg har været på penicillin, og det har aldrig givet nogen form for
problemer.

Det er nok bare et held, at så mange rygende mennesker gennem de sidste
40-50 år har reddet livet med penicillin, da man ikke "vidste", at rygning
nedsætter virkningen.

Mon ikke snarere, at der igen er tale om et (ikke eksisterende) problem,
skabt af antirygeindustrien.

Peter

100% hensynsløs ryger

Fra : ck

Dato : 04-08-07 19:24

> Mon ikke snarere, at der igen er tale om et (ikke eksisterende) problem,
> skabt af antirygeindustrien.
>
> Peter
>
> 100% hensynsløs ryger

Det er det samme med alkohol, der har jeg hørt historier om alkohol og
pencillin måtte man ikke tage sammen.

CK

100% hensynsløs drikker

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 19:49

ck wrote:
> Det er det samme med alkohol, der har jeg hørt historier om alkohol og
> pencillin måtte man ikke tage sammen.
>
> CK
>
> 100% hensynsløs drikker

Den historie har så til gengæld noget på sig. Dog er det ikke
penicillin, men kun ét enkelt antibiotikum man ikke må drikke med.
Det er Metronidazol, da det har samme effekt som antabus på
alkoholindtagelse.
Denne effekt virker forøvrigt i op til 2 dage efter ophørt behandling.

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 12:11

"MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> mega ærgerligt at tage piercingen ud, håber at den i det andet ører ikke
> får en byld der. Det er ærgerlige penge hvis de skal tages ud.

Jeg har svaret højere oppe, men skal lige høre: Hvad er det for noget sæbe d
uskal bruge til dit sæbevand? Det bør være flydende intimsæbe, og IKKE
sæbespåner.
Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor lægen behandler hele din krop, når det kun
er dit øre der er inficeret. Lokal behandling havde været nok.
Du kan sagtens sætte øret i blød i et glad vand. Det handler bare om at
tippe glasset, når det sidder tæt til hovedet.
Overvej i øvrigt om du vil bruge vat, da vat trævler og det kan sætte sig i
piercingkanalen og det giver i sig selv tit infektion.

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 12:09

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message
> [...]
> for at komme "stedet" i sæbevand. Jeg tror at du lige skal runde lægen en

Sæbevand er desværre heller ikke no, hvis det vitterligt er en byld, men
faktisk kan det godt lade sig gøre at sætte en ørepiercing i blød. Med
et af de almindelige drikkeglas med ringene som alle har, er det faktisk til
at overskue, selvom det er en god ide at have et håndklæde under.
jeg har 9 ørepiercinger som alle har fået varme saltvandsbade med den
metode.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-08-07 21:40

Maria wrote:

> [...]
> ellers har renset hver dag i ca. 1 mdr.
>

> Til ikke piercing kender, så er en tragus en der sidder i den lille

yikes... det gør garanteret ret nas!
jeg ville også lige smutte til lægen...

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 12:08

"Maria" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> har renset hver dag i ca. 1 mdr.
>

> Til ikke piercing kender, så er en tragus en der sidder i den lille flip i

Så melder jeg mig lige udner fanerne, da jeg har arbejdet som piercer.
Er du sikker på at det er en byld? kan du se at der er puds indeni den?
Piercinger i brusk er nemlig en af dem der oftes for "The bump", som er en
slags arvæv der kommer af friktion og irritation. Og de kan godt ligne en
byld, men er faktisk bare væskefyldte buler, og dermed ikke betændelse. En
ægtebyld vil gøre området omkring rødt og varmere end resten af huden.

Hvilket smykke har du i? Irriterer det på nogen måde? Hvad renser du den
med? Husker du at holde håret væk fra den og sætte det op? Hår er nemlig tit
det der gør at en piercing bliver betændt, når det gælder ørerne.

Hvordan er piercingen lavet? Forhåbentlig ikke med hullepistol hos
guldsmeden, for så forstår jeg godt hvorfor du har en byld. Sådanne pistoler
kan ikke steriliseres og udgør dermed en kæmpe infektionsfare. Derudover er
pistolen ikke egnet, da den ødelægger vævet i processen, og en guldsmed er
ikke uddannet til at vide noget som helst om anatomi eller hygiejne.

Hvis det vitterligt ER en byld, så skal den punkteres. Afhængig af
størrelsen, så kan du godt gøre det derhjemme, men det kræver STERILE
redskaber, dvs. IKKE bare en nål du har brændt. Afsted til apoteket og køb
en engangskanyle. derefter ringer du til lægen og får en recept på
Fucidinsalve, som den skal smøres med tre gange dagligt, når du har renset
den på følgende måde:

En kvart teske HAV(!!) salt til et almindeligt drikkeglas fyldt med så varmt
vand du kan holde ud. Hold det på øret, så piercingen er i blød og hold det
der i mindst fem min. Tre gange dagligt. Skift vandet ud hver gang, og gerne
efterhånden som du holder det i blød, da det skal være varmt for at gøre
noget godt.

Tag IKKE piercingsmykket ud. Så længde det er er i, så har bylden et
drænhul. Fjerner du det, så bliver bylden værre. Du må KUN fjerne smykket
hvis det er det der er den direkte årsag til problemet. Læger råder tit folk
til at tage dem ud, da de fleste læger ikke er særlig piercingvenlige og
ikke ved ret meget om emnet.

Send mig evt. et billede, så kan jeg hjælpe dig videre. jeg ved MEGET om det
her. nana snabel-a phobia punktum dk

Og skynd dig.. infektion bliver hurtigt værre.

Fra : MariaH

Dato : 03-08-07 14:07

> Er du sikker på at det er en byld? - Ja lægen sagde det var en byld.

> Hvilket smykke har du i? - Det som pierceren satte i , da jeg fik den
> lavet en ring med kugle.

> Irriterer det på nogen måde? - Det tror jeg ikek det gør.

> Hvad renser du den med? - Det som pierceren gav mig med.

> Husker du at holde håret væk fra den og sætte det op? Jeg er korthåret....

> Hvordan er piercingen lavet? Den er lavet hos en piercer...

> Hvis det vitterligt ER en byld, så skal den punkteres. Det gjorde lægen,
> der kom en lille smule ud, men ikke meget

Jeg drypper det i brunsæbevand.
--
Maria

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 14:22

Ringe kan sommetider gøre piercingen irriteret, da de bliver bøffet en del
rundt i forhold til en stav. Hvis det bliver et problem, så få pierceren til
at skifte smykket for dig.

Det lyder for mig at se ikke specielt meget som en ægte betændelsesbyld.
Mange ting med piercinger ligner bylder, men er det slet ikke og kræver helt
anden behandling.

tjek lige følgende links, ingen af dem er bylder:

http://www.molokosynthemesc.com/search/srch2004.exe

> Jeg drypper det i brunsæbevand.
> --
> Maria

Det er ALT for krast! det vil udtørre huden og forhindre helingen enormt. Få
fat inoget uparfumeret intimsæbe, som f-eks Vivag. Brun sæbe er til
rengøring af gulve, ikke hud.

Fra : MariaH

Dato : 03-08-07 14:35

> tjek lige følgende links, ingen af dem er bylder:
>
> http://www.molokosynthemesc.com/search/srch2004.exe

Jeg får desværre ikke noget frem, når jeg trykker på linket.

Jeg sender dig et billede, så snart der er strøm på kameraet, det er
selvfølgelig løbet tør efter ferien.
Det bliver ikek godt, når man tager det med mobilen.

--
Maria

Fra : MariaH

Dato : 03-08-07 16:42

> En kvart teske HAV(!!) salt til et almindeligt drikkeglas fyldt med så
> varmt vand du kan holde ud.

Kan alm. salt ikke gøre det? - Hvad er det som HAVsalt evt. kan som ikke det
andet kan?
--
Maria

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 19:37

> Kan alm. salt ikke gøre det? - Hvad er det som HAVsalt evt. kan som ikke
> det andet kan?
> --
> Maria

Almindeligt bordsalt indeholder klor, blegemidler, jod, antiklumpemidler og
andet juks, som der ikke skal på en piercing der i forvejen er irriteret.
Det udtørrer nemlig af h til. Derfor, vælg havsalt. Når du kigger på posen,
så skal der stå "salt", intet andet.

Fra : lh

Dato : 02-08-07 18:36

"Maria" <m_h_k79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Når man har en byld, får man så "fjernet" den ved lægen, eller stikker man
> selv hul på den? - Hvad kan man evt. rense det med?
> --
> Maria

Du skal få lægen til at ordne det!

mvh

lh

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-08-07 20:09

Maria wrote:
> Når man har en byld, får man så "fjernet" den ved lægen, eller
> stikker man selv hul på den? - Hvad kan man evt. rense det med?

jeg har haft en byld (eller det blev det til) lidt under armhulen...
Det var en talg-kirtel som jeg efter 6 måneder eller mere ville presse ud,
da jeg syntes det var ved at være træls...
det resulterede så i at der godt nok kom en form for pus/materie ud, men jeg
pressede så hårdt jeg noget af det blev presset ud lige under huden og i
løbet af 3 dage hævede det enormt...
Jeg måtte i fuld narkose og ha bylden skåret op og renset... og såret skulle
hele inde fra så jeg fik det skiftet af noget sundhedspersonale hver dag og
sidst kun hver anden dag...
da jeg fik den opereret ud var bylden oval og målte 2x5 cm...

jeg blev rådet til at hvis jeg fik sådan en talg-kirtel byld igen blot at
lade den sidde - det kan godt forsvinde af sig selv, men begynder det at
hæve så skal det ud...
i øvrigt havde lægen prøvet at operere en patient kun med lokalbedøvelse og
det var IKKE noget han ville gøre igen... for som han sagde: lokalbedøvelsen
trænger ikke langt nok ind og så gør det sindsygt ondt når bylden skal
renses ud... patienten kunne ikke mærke de skar i ham, men da de kom ned
under huden gjorde det nas!

Fra : MariaH

Dato : 03-08-07 14:28

Lægen gav mig Primcillin 400 mg - Så det må jeg håbe virker.
--
Maria

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 14:47

> Lægen gav mig Primcillin 400 mg - Så det må jeg håbe virker.
> --
> Maria

Det er netop derfor at bakterier og andre klamheder bliver resistente
overfor pinicilin og antibiotika. Lægerne udskriver det i flæng, også selvom
man i virkeligheden kunne behandle tilstanden lokalt. Det havde bare krævet
lidt fucidin.

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 03-08-07 16:25

"Maria" <m_h_k79@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når man har en byld, får man så "fjernet" den ved lægen, eller stikker man selv hul
> på den? - Hvad kan man evt. rense det med?

Nu om dage får man at vide, at man bare skal bruge rent vend til at skylle bylder i.
I "gamle" dage var rådet "brun sæbe".
Jeg havde hjemmesygeplejerske til et inficeret operationsar. Hun skyllede det i rent
saltvand, og det var rent og sammenvokset efter 14 dage.

Det er en dum ide at behandle lokale infictioner med penicillin. Med mindre du er
livsfarligt truet af f.eks. en lungebetændelse. Lokale infictioner skal behandles
lokalt.

Peter

Fra : BA

Dato : 03-08-07 18:12

Jeg mindes at have brugt brintoverilte da det var aktuelt for mig, det er
godt nok 35 år siden, så måske husker jeg galt, men det bruges da også til
sårrensning?
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : ThomasB

Dato : 03-08-07 19:41

"BA" <paogbaKANIN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mindes at have brugt brintoverilte da det var aktuelt for mig, det er
> godt nok 35 år siden, så måske husker jeg galt, men det bruges da også til
> sårrensning?

Jeps, det skummer op og skubber urenheder ud af såret, og så desinficerer
det en smule.

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 19:47

"BA" <paogbaKANIN@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Venlig hilsen
> BA
>
> OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min

Jeps, men brinoverilte er IKKE til piercinger. Jeg er klar over at
guldsmedene stadig råder folk til at rense ørehuller med det, men man må så
spørge sig selv om hvad ved om det, da de ved mest om guld og absolut ikke
anatomi. Det står endda tit på flaskerne at det ikke må bruges til
indadgående huller såsom fistler, hvilket en piercing jo lige præcis er. Det
udvikler varme og luft, hvilket i teorien kan sprænge vævet, så det er
virkelig et no go. Desuden er det lokalirriterende og ætser de nye hudceller
væk, hvilket kun forlænger helingstiden betydeligt. Desuden udtørrer det og
irriterer piercingen yderligere. Faktisk er brintoverilte ikke engang godt
til almindelige sår.

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 19:43

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Det er en dum ide at behandle lokale infictioner med penicillin. Med
> mindre du er livsfarligt truet af f.eks. en lungebetændelse. Lokale

Netop. rart at jeg ikke er den eneste der tænker sådan.
jeg har som sagt arbejdet som piercer og har godt nok set nogle slemme
infektioner, men kun to gange har jeg set noget som var nødvendigt at trille
til lægen med. Den ene var en ung pige der kom ind med "et lille sår ved
hendes navlepiecing", som hun sagde. Jeg tager hende med ind i et
tilstødende rum og får hende til at lægge sig i stolen og løfte op i blusen.
Og WOW! Infection City! Jeg spurgte hende om det gjorde ondt, hvilket hun
svarede nej til. Og de tkunne jeg godt forstå da jeg tjekkede, for huden og
en del af vævet var faktisk dødt, i et område på størrelse med en femmer.
Udenom var det "bare" rødt og betændt. Hun var faktisk ikke specielt
bekymret og havde en formmelse af at det nok gik væk af sig selv. Den anden
var en kvinde som havde smurt noget natursalve udenkonserveringsmidler
direkte i et nylavet hul i øret. Det øverste af hendes øre var omkring 2 cm
tykt og smykkerne skulle nærmest opereres ud. Ydddrkkk...
Dog vil jeg lige sige at man skal være heftigt obs påpiercinger i ørebrusk.
En infektion kan lynhurtigt ødelægge vævet, hvilket medfører at brusken
simpelthen kollapser. Det gendannes ikke igen, og det ser herrens ud. Da
brusk ikke har så stor blodtilførsel, som f-eks en øreflip har kroppen
sværere ved at bekæmpe infektionen, så der skalman altså holde øje.

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 03-08-07 20:36

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> Netop. rart at jeg ikke er den eneste der tænker sådan.
> jeg har som sagt arbejdet som piercer og har godt nok set nogle slemme infektioner,

Det er også rart at vide at nogle piercinger trods alt udfører af ansvarsbevidste
personer. Lad os nu få det forbud mod at en tilfældig butikselev i en guldsmede
forretning, og en førsteårselev i en damefrisør salon må lave disse indgreb.

Peter

PS. Jeg har en bekendt som startede en damefrisørsalon, og hvad var det første hun
fik tilbudt af sin grossist...
Korrekt... Et piercingsæt med 250 ringe.

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 20:55

> [...]
> første hun fik tilbudt af sin grossist...
> Korrekt... Et piercingsæt med 250 ringe.

Desværre findes der ingen konkret uddannelse på området. Det vil reelt sige
at hvem som helst kan sætte et skilt ud på gaden og sige at de piercer folk.
Der er heller ingen aldersgrænser eller regulativer på området, selvom f.eks
piercere i APP kæmper en indædt kamp for at få nogle regler på området.
Hullepistoler hos guldsmede skulle bare forbydes. Det er så ulækkert og helt
uforsvarligt. Ikke kun pga. "piercerens" manglende uddannelse, men også
fordi en hullepistol ikke kan steriliseres og derved i teorien kan overføre
hiv og hepatitis via mikroskopiske blodsprøjt, som ved proceduren faktisk
kan sprøjte flere meter væk. Forestil jer hvor mange børn der får lavet
huller med sådan nogle instrumenter. Hvis kunden før har haft noget
ulækkert, så er der en god risiko for klamheder på barnet. Jeg snakkede med
en guldsmed om det, hvorefter hun så svarer: "jamen, vi spritter den af
efter brug, så den er steril." Alene det at hun tror at sprit gør sterilt er
sgu for uhyggeligt. At de så heller ikke brugte gummihandsker og derved
udsætter kunderne for at få stafylokokker ind i blodbanerne, det er heller
ikke så fedt. Det vidste hun heller intet om, men prøvede at forklare mig at
hun ikke havde stafylokokker, selvom det er en bakterie som faktisk generelt
lever på hudoverfladen uden at skabe problemer overhovedet. Fælt...
Oveni det så er smykkerne der bruges fuldstændig uegnede til formålet, da de
ikke er nikkelfri og faktisk lavet af den allerlaveste kvalitet kirurgisk
stål. Tit står de endda fremme i butikken uindpakkede, så alle der lige
kommer fordi kan sprede bakterier på dem. At hullet laves med en stump ting
ødelægger desuden vævet, da hullet laves ved at man presser et hul og
tvinger vævet til side, hvor man med nålepiercing reelt skærer et perfekt
hul i huden. Man kan sammenligne det lidt ved at forestille sig at få taget
en blodprøve med en tegnestift eller en skruetrækker. Bwadr... Oveni i alt
det samler låsen på ørestikkerne der bliver skudt i enormt mange bakterier
og stikkerne er ikke lange nok til at give plads til en eventuel hævelse.
Faktisk gør nålepiercing endda meget mindre ondt, så jeg forstår ikke helt
hvad folk laver hos guldsmeden. Man går jo heller ikke til slagteren for at
købe briller?
Jeg har forsøgt at forklare det til SÅ mange mennesker der kom ind i
butikkerne jeg arbejdede i, men folks bedste argument var. Hvorfor er det så
dyrt her, når gudsmeden kun tager 100kr for det? Sundhedsfaren kunne de ikke
forstå selvom je gskar det ud i pap, og selvom jeg forsøgte at forklare at
sterile smykker, gummihandsker, sterile engangsnåle og autoklavetid også
koster, så gav det bare ingen mening for dem, og de gik tit direkte til
guldsmeden når de havde forladt butikken. At folk tør...

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 03-08-07 21:29

> [...]

> arbejdede i, men folks bedste argument var. Hvorfor er det så dyrt her, når

Ja.. Det er utroligt, at når først folk har taget den afgørende beslutning at lave et
indgreb i ens egen krop, at en hundredekroneseddel så kan være afgørende.
Jeg er sikker på at indgrebet ikke er større end at man kan lære det på et på kursus
på under en måneds varrighed.
Det mest tåbelige argument jeg har hørt mod en autorisation kom faktisk fra en
politiker. Og den gik på at man ikke måtte gøre det så besværligt at folk selv gjorde
det med en udglødet nål derhjemme, så hellere guldsmeden med bakteriekanonen.

Peter

Fra : nana sørensen

Dato : 04-08-07 10:29

> [...]
> afgørende.
> Jeg er sikker på at indgrebet ikke er større end at man kan lære det på et

At pierce? Det tager sgu en del længere tid end en måned at lære det.
Forestil dig lige hvor mange hygiejneregler, hvor meget anatomi og hvor
meget teori der skal på plads inden man begynder at stikke i folk med tykke
kanyler. Det er ikke bare sådan lige...
Hvis du tænker på guldsmedene, så tager det ikke engang en måned. Det er
ikke engang et weekend-kursus.