Tandlægen har fjumret i det
Fra : Peter T.

Dato : 30-07-07 11:09

Jeg ved ikke om mit spørgsmål er mest relevant her eller i jura-gruppen.
Ellers må I vejlede mig.

Min tandlæge lavede en plastfyldning på mig for en uge siden. I går gjorde
det for alvor nas når jeg bla. drak varm kaffe. Men smerten i går var
absolut ingenting i forhold til smerten her til morgen. Så jeg røg akut
til tandlægen (kontorpigen kunne godt høre min desperation i telefonen
hmm...).
Han kunne ingenting finde og ordinerede noget medicin der kan slå evt.
betændelse ned. Hvis det ikke går over, vil han lave en rodbehandling på
tanden.

Aftalen gik på en fyldning på en tand med et meget lille hul, som jeg slet
ikke kunne mærke noget til. Nu ender det muligvis(!) med en rodbehandling
fordi han har fjumret i det.

Kan hans arbejde med plastfyldningen fortolkes som fejlbehandling eller er
det en "risiko", der skal tages højde for når man får repareret pløkkerne?

--
Peter T. starter altid dagen med 6 STAR om morgenen!

Fra : ThomasB

Dato : 30-07-07 14:38

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> det en "risiko", der skal tages højde for når man får repareret pløkkerne?

Det er helt almindeligt at plastfyldninger kan give problemer som du
beskriver, og det er også helt almindeligt at nerven er irriteret over
behandlingen. Det kan også være at det har været et "dybt hul".

Man kan umiddelbart gøre fire ting:
1. Pensle med flourlak.
2. Lave fyldningen om til en smertestillende fyldning.
3. Hvis den er helt inde til nerven, kan han lave en gradvis ekskavering
(fylde den med cement, som får nerven til at trække sig tilbage over 6 mdr.
og derefter fylde med plastik igen).
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/tandlaeger/prisen/fripris/tandudtryk/3/
4. Rodbehandle. Ved rodbehandling skal du også efter noget tid (1-5 år)
skulle have en krone på tanden, da den bliver sprød pga manglende "fugt fra
nerve" og derved knækker meget let. 70% af alle rodbehandlede tænder knækker
indenfor 5 år uden en (porcelæns)krone.

Fra : Peter T.

Dato : 30-07-07 16:37

ThomasB udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det er helt almindeligt at plastfyldninger kan give problemer som du
> beskriver,

Det sagde min tandlæge også. Men han undrede sig over, at smerten først
kom 6 dage efter. Når jeg så tænker tilbage, KAN det skyldes Haribos
saltbomber, jeg guffede lidt af i fredags. De er jo lidt seje i det. :)

Jeg må erkende, at jeg flere gange var tæt på at blive slået i gulvet af
smerten her til morgen... Så lige nu propper jeg mig med Ibumetin garneret
med en enkelt panodil for at dulme det. så den står på flydende føde de
næste par dage.

--
Peter T. starter altid dagen med 6 STAR om morgenen!

Fra : ThomasB

Dato : 30-07-07 18:11

> Det sagde min tandlæge også. Men han undrede sig over, at smerten først
> kom 6 dage efter. Når jeg så tænker tilbage, KAN det skyldes Haribos
> saltbomber, jeg guffede lidt af i fredags. De er jo lidt seje i det. :)

Hehe

I tænderne er der små kanaler (40.000 pr kvcm), og sukkermolekyler er så små
at de kan trænge ind i disse kanaler, ind til nerven. Det er bl.a derfor
mange tandlæger undlader at tandrense mere end højst nødvendigt - for
tandsten sætter sig og blokerer kanalerne, så tænderne ikke er så følsomme.
Flourlak bruges til at lukke disse huller. (eller flour i det hele taget, og
derfor skal man ikke skylle mund efter tandbørstning hvis man har følsomme
tænder).

En plastfyldning trækker sig lidt sammen når den hærder, så den kan faktisk
godt slippe lidt og det giver en åbning ind til nerven. Det er dog mest
almindeligt at den slipper bagerst ind mod nerven. Måske har saltbomberne
trukket lidt i fyldningen?

> [...]
> garneret
> med en enkelt panodil for at dulme det. så den står på flydende føde de

Jeg har været der. Det føles ca. som at få 400 volt direkte gennem tanden -
det jager nærmest i hele kroppen, og man bliver ret fraværende, for at sige
det mildt. Det plejer at aftage med tiden, men du skal nok ikke regne med at
det helt forsvinder. Det hjælper nok ikke det store at spise Iprener.

Hvis det fortsætter så bed om at få lagt en smertestillende fyldning.

Fra : Peter T.

Dato : 30-07-07 20:21

Det var ikke fredag, men lørdag. Det passer faktisk fint med, at smerterne
dukkede op ved morgenkaffen søndag formiddag.

> Måske har saltbomberne trukket lidt i fyldningen?

Det kan meget vel være.

> Jeg har været der. Det føles ca. som at få 400 volt direkte gennem
> tanden - det jager nærmest i hele kroppen, og man bliver ret
> fraværende, for at sige det mildt.

LOL! "Mildt"? Du beskriver det helt fint. :)

--
Peter T. starter altid dagen med 6 STAR om morgenen!

Fra : JyskBlondPige

Dato : 30-07-07 18:04

> [...]
> det en "risiko", der skal tages højde for når man får repareret pløkkerne?

Det minder ufatteligt meget om det jeg lige har væøret igennem - dog med den
store forskel at mine smerter kom i løbet af ½ døgn. Jeg fik fjernet plumben
igen, og skulle derop 5 dage senere for at finde ud af hvad der skulle
gøres - det vil sige enten rodbehandling ellers skulle tanden ud.
Enden på det hele blev at tanden skulle ud.
Og jeg betalte IKKE en krone - som min tandlæge sagde, jeg havde allerede
betalt for e`n behandling (hullet) som jeg ikke fik noget ud af - tror ikke
det var noget jeg havde krav på, men blot et eksempel på god service...

Mvh JBP

Fra : Peter T.

Dato : 30-07-07 20:26

JyskBlondPige udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> allerede betalt for e`n behandling (hullet) som jeg ikke fik noget ud
> af - tror ikke det var noget jeg havde krav på, men blot et eksempel

Det er netop det, der er humlen. For nu at hive en slidt bilanalogi op ad
hatten, så holdes jeg jo skadesfri hvis mekanikeren laver en dims på bilen,
som faktisk viser sig at ødelægge mere pga. forkert/dårligt arbejde.
For hvis smerten ikke går væk, så vil jeg kraftigt overveje en
rodbehandling med krone.

--
Peter T. starter altid dagen med 6 STAR om morgenen!