Sovende fingre
Fra : NDAN

Dato : 29-07-07 00:11

Har den sidste mdr. at fingre på venstre hånd nem sover til dels om natten
og når jeg kører bil. Har aldrig oplevet det før og det er kun venstre hånd.
Hvad kan det skyldes.?

--
Med venlig hilsen/Best regards

NDAN

GPS - Længde : 8,960398 / Bredde : 56,136734

Fra : Lise Hansen

Dato : 29-07-07 07:42

Jeg har (haft) nøjagtigt det samme, og var overbevist om, at det var Carpal
tunnel syndrom (søg nærmere på Google).
Så fik jeg en ny Tempur hovedpude - og nu er symptomerne næsten væk.
Før fik jeg sovende fingre efter 10 min´s bilkørsel, nu kan som regel køre
flere timer inden jeg mærker noget. Jeg vågnede et par gange om natten af
samme grund - det gør jeg heller ikke mere.

hilsen
Lise

Fra : C.H

Dato : 29-07-07 08:48

> [...]
> Har den sidste mdr. at fingre på venstre hånd nem sover til dels om natten
> og når jeg kører bil. Har aldrig oplevet det før og det er kun venstre

Det kan skyldes noget så banalt, at du sover med din venstre arm over
hovedet....
En af mange muligheder...

CH

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-07 10:40

NDAN wrote:
> Har den sidste mdr. at fingre på venstre hånd nem sover til dels om
> natten og når jeg kører bil. Har aldrig oplevet det før og det er kun
> venstre hånd. Hvad kan det skyldes.?

Det lyder umiddelbart som Carpal Tunnel Syndrom. Det går ud på at et ledbånd
i håndleddet er blevet fortykket, og nu trykker på den nerve der går ud til
de første 3 fingre (set fra tommelen) og halvdelen af 4. finger.
Prøv at bevøge fingrene og håndleddet godt igennem et par gange om dagen, og
vær opmærksom på om noget trykker et sted på armen. Det kan i principept
være helt oppe i skulderen, hvis det er fordi det er noget andet der
trykker.

Man kan blive opereret for CTS. For at stille den nøjagtige diagnose skal
man have målt nerveledningshastigheden i den pågældende hånd/arm, det
foregår ved at man får placeret nogle electroder forskellige steder på
hånden/armen, og der bliver så sendt små elektriske impulser igennem
nerverne. Det går ikek ondt, men kan være lidt ubehageligt.
Ved en operation skærer man det ledbånd over som trykker på nerven. Man kan
godt undvære ledbåndet, så derfor bliver det ikke syet sammen igen.

Jeg er selv blevet opereret i begge hænder, for hhv knap 2½ og knap 3 år
siden. Idag har jeg ikke problemer med føleforstyrrelser i de pågældende
fingre, hvilket er en lettelse, set ift at jeg måtte sove med bandager hver
nat, for at undgå at mine håndled blev bøjede, og alligevel sov mine hønder
meget af tiden.

MVH
Louise

Fra : PEJA

Dato : 31-07-07 16:13

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fingre, hvilket er en lettelse, set ift at jeg måtte sove med bandager
> hver nat, for at undgå at mine håndled blev bøjede, og alligevel sov mine

Blev det så ok med det samme lige efter din operation Louise - eller skal
der gå lang tid før den gode virkning er der.
Jeg har både smerter og mangler følelse i de fingre du omtaler - tror eller
ved du om det kan gå over af sig selv?

MVH
Pernille

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 16:24

PEJA wrote:
> [...]
> Jeg har både smerter og mangler følelse i de fingre du omtaler - tror
> eller ved du om det kan gå over af sig selv?

Hej Pernille

Det kan godt gå i sig selv igen, fx hvis det er opstået under graviditet.

Jeg kunne mærke en bedring ret hurtigt efter at jeg blev opereret. De første
dage er hånden selvfølgelig generet af hævelse og omhed omkring såret, men
den sovende fornemmelse forsvandt stort set med det samme.
Har stadig lidt sovende hænder indimellem, men det er en anden nerve der er
problemet der.
Er man først opereret for CTS kommer det meget sjældent igen.
Som lægen sagde sidste jeg blev opereret (Det var den samme læge der
opererede mig begge gange): Vi opererer 5-7 om ugen med CTS, og i de 20 år
jeg har været her har vi haft 1 eller 2 om året der måtte opereres igen.

Efter operationen er det dog vigtigt at få bevæget hånden og masseret arret,
for at gøre det så blødt og fleksibelt som muligt. Man kan danne så meget
arvæv at det så trykker i stedet, men det kan man ikke gøre noget ved, jvf
den læge der opererede mig.

Om man skal opereres eller ej bestemmes af en del faktorer, fx om man er
gravid. Diabetes spilelr også ind. Jeg er diabetiker, og det er formentlig
også derfor jeg udviklede CTS, men svjv kan man også få det som følge af
overbelastning.
Det kan måske være værd at besøge en fysioterapeut, og få vedkommende til
at behandlde den pågældende hånd, arm og skulder, da det godt kan fjerne
nogle af generne.

God bedring

Louise

Fra : NDAN

Dato : 04-08-07 12:02

Tak for de mange svar, har fået bekræftet af min læge at det nok er Carpal
Tunnel Syndrom.

NDAN