Flåt Bid....?
Fra : Anders

Dato : 27-07-07 21:29

Hej,

For ca 7 uger siden blev jeg bidt af en flåt, men opdagede den lige da den
havde bidt sig fast for den var stadigvæk helt lille.

Jeg har en del gange før haft flåter forskellige steder på kroppen og har
altid fået dem ud uden se store problemer.

Denne her var dog lidt svær fordi den langt oppe på underarmen (triceps)

Da jeg havde fået den ud sad der lidt tilbage og jeg nev og klemte MEGET
hårdt for at få det hele med...det gjorde ondt og blødte lidt fordi jeg nev
så hårdt i mig selv.

Nu her ca. 7 uger efter er jeg stadigvæk lidt rødlig omkring steddet. Nogle
dage er det næsten ikke synligt og andre dage er det meget mere tydeligt /
rødligt.

I dag er det lidt rødligt, men mere hvidligt inde i midten.

Jeg har ikke haft noget ubehag / svimmelhed eller nogetsomhelst andet siden
jeg blev bidt, men nu er jeg alligevel lidt nervøs fordi det bliver ved med
at være lettere rødligt selvom det kan ændre sig fra dag til dag...

Hvad skal jeg gøre? Er det en virus eller lign...er der flere forskellige
slags ting man kan fejle i forbindelse med flåtbid?

MVH
Anders

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-07-07 21:45

In news:46aa5596$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Anders <no@no.no> typed:
> [...]
> Hvad skal jeg gøre? Er det en virus eller lign...er der flere
> forskellige slags ting man kan fejle i forbindelse med flåtbid?

Prøv at læse dette link. Jeg synes det er meget udførligt udformet:

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Insekter/Skovflaaten/fakta_om_flaater.htm?Mode=Print&Site=Sns

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anders

Dato : 28-07-07 14:03

> Prøv at læse dette link. Jeg synes det er meget udførligt udformet:

> [...]

Tak for linket!

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-07 11:52

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:46aa5596$0$7611

> Hvad skal jeg gøre? Er det en virus eller lign...er der flere forskellige
> slags ting man kan fejle i forbindelse med flåtbid?

Vores datter på 7 år, blev bidt i nakken for nyligt. Vi kunne desværre ikke
få hovedet med ud, da den også var meget lille, da vi opdagede den. Jeg
prøvede, at få det sidste ud med en nål og lægen prøvede også, at få det ud.

Det må gerne blive rødt, men ikke større end en 5 krone og det vil ofte ses
inden for de første 2 uger, ifølge vores læge. Der må helst heller ikke
danne sig en ring. Der er næsten intet, at se mere og hun blev bidt d. 12 /
7.

Synes, at du skulle gå til læge og lige få det tjekket. 7 uger er lang tid,
så vil mene, at det burde være forsvundet nu.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anders

Dato : 28-07-07 14:03

> [...]
>
> Synes, at du skulle gå til læge og lige få det tjekket. 7 uger er lang
> tid, så vil mene, at det burde være forsvundet nu.

Tak for det!
- Ja, så må jeg hellere gå til lægen på mandag...selvom det ikke er direkte
rødt, men kun "rosa" så er det ihvertfald en del større end en 5 krone!

-Anders

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-07-07 14:30

In news:46ab3e69$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Anders <no@no.no> typed:

> [...]
> er
> direkte rødt, men kun "rosa" så er det ihvertfald en del større

En god idé at kontakte lægen Anders. Om ikke andet så for at få fred
i sindet. Man kan jo blive rigtig syg af det hvis uheldet er ude.
Melder du lige tilbage hvad lægen sagde ? Det kan måske hjælpe
andre, og der er jo umanerligt meget kryb for tiden på grund af den
milde vinter vi havde.

Fra : Anders

Dato : 28-07-07 15:14

> [...]
> lige tilbage hvad lægen sagde ? Det kan måske hjælpe andre, og der er jo
> umanerligt meget kryb for tiden på grund af den milde vinter vi havde.

Ja tak, Tove - det skal jeg nok
Håber at jeg får at vide at de "ikke er noget særligt" eller at jeg bliver
sat på en medicin-kur af én eller anden art som dræber bakterierne i kroppen
(selvom jeg ikke er meget for at tage nogen form for antibiotika, men det
kan jo være nødvendigt)

Satans til kryb...!

-Anders

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-07 09:24

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:46ab4f17$0$7607

> [...]
> kroppen
> (selvom jeg ikke er meget for at tage nogen form for antibiotika, men det

Det var også lige oppe og vende, da vi var hos lægen, om datteren skulle på
en penicilinkur. Lægen skønnede dog, at det ikke var nødvendigt.
Nu er det jo sjældent, at der er konsekvenser af flåtbid, men det er nu
rart, at lige få det tjekket hos en læge.

> Satans til kryb...!

Ja, de er enormt ulækre og der er godt nok mange af dem i år. Jeg ville nok
gå i lettere panik, hvis en af dem bed sig fast i mig...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-07-07 11:34

> Nu er det jo sjældent, at der er konsekvenser af flåtbid, men det er nu
> rart, at lige få det tjekket hos en læge.

Jeg kan ikke lige finde nogen tal på Erlichiose og Tick Borne Encephalitis
og de er nok også en del sjældnere en Borreliose, men jeg synes da at de
6000-7000 registrerede tilfælde af behandlingskrævende Borreliose der er i
Danmark på årsbasis, er forholdsvis mange, så _så_ sjældent er det heller
ikke...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Peter

Dato : 17-08-07 00:45

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, de er enormt ulækre og der er godt nok mange af dem i år. Jeg ville
> nok gå i lettere panik, hvis en af dem bed sig fast i mig...

Hysteri!
Selvfølgelig skal man passe på, og der er virkeligt mange af dem i år.
Jeg går hver dag ca. 3-5 km i skoven, med hunden, og vil tro jeg er blevet
bidt ca. 10 gange i løbet af forår og sommer.
Det mest irriterende er at det klør a hel.... til, og er meget værre end
myggestik.
Indtil videre har jeg ikke været hos lægen, da de alle er blevet pillet af
umiddelbar efter hjemkomst, og bidemærkerne har endnu ikke været større end
en 1 krone.
Bor man på Bornholm, skal man passe mere på, for "over there" har nogle af
flåterne en bakterie der smitter ved selve biddet, og ikke kun ved opgylp.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 09:46

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:46c4e17f$0$2108

> Hysteri!

I know, men de giver mig virkelig myrekryb.

> Jeg går hver dag ca. 3-5 km i skoven, med hunden, og vil tro jeg er blevet
> bidt ca. 10 gange i løbet af forår og sommer.

Jeg går også langt i skoven hver dag med hundene. Heldigvis er det kun
hundene, at de har bidt på indtil videre.
Jeg børster mig lige af, når jeg forlader skovområdet igen.

> Det mest irriterende er at det klør a hel.... til, og er meget værre end
> myggestik.

Ja, vores datter klagede også over, at det kløede gevaldigt, men det havde
vi også forberedt hende på, at det ville.

> Indtil videre har jeg ikke været hos lægen, da de alle er blevet pillet af
> umiddelbar efter hjemkomst, og bidemærkerne har endnu ikke været større
> end en 1 krone.

Vi gik til lægen med datteren, da vi ikke fik hovedet med ud. Better save,
than sorry....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anders

Dato : 10-08-07 23:51

> Melder du lige tilbage hvad lægen sagde ? Det kan måske hjælpe andre, og
> der er jo umanerligt meget kryb for tiden på grund af den milde vinter vi
> havde.

Jeg var til lægen og fik taget en blodprøve. Han sagde at det ikke lignede
et helt typisk tegn på borelia, men at jeg hellere måtte begynde en
penicilin kur for at være på den sikre side.

Jeg fik svar på blodprøven som viste sig at være negativ. Jeg går ikke ud
fra at den slags kan fejle..?!

- Så nu er jeg stoppet med penicilin kuren - selvom lægen sagde at jeg
skulle tage den færdig - men hvorfor dog det når jeg ikke fejler noget og
penicilin ikke ligefrem er sundt for systemet.

-Anders

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 00:39

> [...]
> skulle tage den færdig - men hvorfor dog det når jeg ikke fejler noget og
> penicilin ikke ligefrem er sundt for systemet.

En Pencilinkur skal altid føres til ende.
Hvem ved hvad du ellers fejler? som nu bliver lidt mere resistense for
pencelin?
Skam dig Nej det er ikke godt at stoppe en pencelin kur. Så skam dig

Mvh Allan

Fra : Anders

Dato : 12-08-07 00:05

> [...]
> pencelin?
> Skam dig Nej det er ikke godt at stoppe en pencelin kur. Så skam dig

Jammen hvorfor SKAL den føres til ende? Hvad skulle der ske ved at stoppe?

- og hvad skulle det være som derfor bliver "lidt mere resistense for
pencelin?" bare fordi jeg stopper?

MVH
Anders

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-07 01:05

Den 12-08-07 01.04 skrev Anders følgende:

> Jammen hvorfor SKAL den føres til ende? Hvad skulle der ske ved at stoppe?

Hvis man stopper før tiden, kan nogle af de bakterier, som pencillinen
skulle slå ihjel, overleve - med risiko for at de bliver resistente over
for den pågældende pencillin.

> - og hvad skulle det være som derfor bliver "lidt mere resistense for
> pencelin?" bare fordi jeg stopper?

Selvom du ikke havde borelia som følge af flåt-biddet, så kan du
risikere at have andre bakterier uden at vide det. Stopper du kuren før
tiden, risikerer du at nogle af dem overlever, og at de nu er blevet
resistente.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.

Fra : Anders

Dato : 12-08-07 10:58

> [...]
> at have andre bakterier uden at vide det. Stopper du kuren før tiden,
> risikerer du at nogle af dem overlever, og at de nu er blevet resistente.

Ok, tak for forklaringen!
- Jeg vælger at løbe risikoen og nu er jeg jo også stoppet alligevel...så
det er vel for sent at genoptage behandlingen.

Desuden kunne lægen bare have givet mig en bedre forklaring på hvorfor jeg
skulle fortsætte. Han sagde bare "nu er du jo begyndt" og lød ikke som om at
det var specielt vigtigt.

MVH,
Anders

Fra : Workingmom

Dato : 12-08-07 11:39

Anders skrev:
> Desuden kunne lægen bare have givet mig en bedre forklaring på hvorfor jeg
> skulle fortsætte. Han sagde bare "nu er du jo begyndt" og lød ikke som om at
> det var specielt vigtigt.

Det er nok fordi, man efterhånden anser det for almenviden, at man ALTID
skal fuldføre en antibiotikumkur - no matter what.

Jeg tror, de fleste læger regner med, at det ved man bare.

Det man selv ved og har vidst længe, har man svært ved at forestille
sig, at andre ikke ved.

Tine Ditmar

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-08-07 14:10

Workingmom wrote:

> [...]
>
> Jeg tror, de fleste læger regner med, at det ved man bare.
>
> Det man selv ved og har vidst længe, har man svært ved at

Uha jo Tine. Det er der faktisk mange der ikke er klar over. Jeg ved
det selv, men har da været ude for et par stykker jeg har måttet
vejlede. Det burde være lægens pligt, at give den besked når det
drejer sig om penicillin, men desværre smutter det jo en gang
imellem.