Hvordan får jeg min mor og far til at hold~
Fra : Mikkel

Dato : 23-07-07 21:06

Jeg hedder Mikkel. Jeg er 12 år. Jeg har astma. Det har jeg altid haft. Jeg
har hørt at man kan blive syg hvis min mor og far ryger. Min far ryger. min
mor er stoppet.
Jeg kan ikke lide at de ryger. Jeg er bange for at de dør af det. Jeg er
bange for at dø af at de ryger. Min mor hoster rigtig meget. Hun holdt op
med at ryge for en måned siden. Men min far syns det er noget pjat. Han vil
ikke holde op fordi nogen siger det.
Er det rigtigt at jeg kan blive syg når min far og mor ryger.
Min farfar døde fordi han fik lungekrædt. min onkel døde da han var 38 fordi
han havde kræft i tarmene. Alle sammen ryger. Jeg håber ikke at jeg
begynder. Nogle i min klasse ryger. Det synes jeg er dumt. Jeg siger til dem
at det er dumt. De synes jeg er et pattebarn.
Er der nogen der ryger der vil fortælle mig om det er dem eller mig der ikke
ved hvad der er rigtigt?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-07-07 22:34

Mikkel wrote:

> [...]
> siger til dem at det er dumt. De synes jeg er et pattebarn.
> Er der nogen der ryger der vil fortælle mig om det er dem eller mig

Hej Mikkel, prøv at se om du sammen med din mor kan overbevise din far om at
han skal ryge udendørs.
I må må simpelthen lave nogle regeler om hvor der må ryges og hvor der ikke
må ryges.

Med hensyn til at ryge selv, lav være, det er stærkt sunhedsskadelig, det er
voldsomt dyrt, det er ucharmerende, det lugter mm.

Forældre der ryger i samme lokale som deres mindre, ikke rygende børn, burde
få tavngsfjernet børnene, de er ganske enkelt ikke egnede forældre.

Det mindste man kan gøre som rygende forældre, er naturlivis at ryge
udenfor.

MVh. Uffe Ravn

Fra : lh

Dato : 24-07-07 07:34

> [...]
> få tavngsfjernet børnene, de er ganske enkelt ikke egnede forældre.
>
> Det mindste man kan gøre som rygende forældre, er naturlivis at ryge

Hej Mikkel.

Jeg syntes også det er uansvarligt af din far ryger, især først og fremmest
når du har astma, så bør jeres hjem være røgfrit. Han bør som minimum gå ud
og ryge udenfor, hvis han ikke vil holde op med at ryge. Han bør tage mest
hensyn til sine børn og tænke på dem og ikke sig selv.

Du skal selv ikke begynde at ryge. Det er "nemt" nok da du endnu aldrig har
prøvet at ryge. Det er farligt at ryge, det ved vi jo godt i dag. Begynder
du at ryge, er det skidt for din astma og du kan blive syg af det. Rygning
kan være kræftfremkaldende.
Du skal også tænke på du engang - måske - selv får børn, og så skal de
heller ikke udsættes for passiv rygning fra dig, som din far nu udsætter dig
for, vel? Der er SÅ mange gode grunde til ikke at begynde at ryge og til at
holde op. Jeg har selv røget, men det er rigtig mange år siden og det er så
nemt nok at sige man skal holde op, det er nemlig ikke altid så nemt. Nogen
har lettere ved det end andre, men det vigtigste er motivationen til at
stoppe. Vil man ikke stoppe, bør man tage hensyn til sine omgivelser og ikke
udsætte andre for passiv rygning.

Mvh

lh

Fra : Brian Olesen

Dato : 25-07-07 13:29

> [...]
> burde
> få tavngsfjernet børnene, de er ganske enkelt ikke egnede forældre.

Rolig nu Uffe. Pædagogerne vil elske sådan en ide, men skatten vil
eksplodere hvis de tusinde og atter tusinde børn fra rygerforældre skulle
passes af andre. *ggg*

Men ellers har du helt ret i de andre ting.

Mvh. brian

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-07-07 13:45

Brian Olesen wrote:

> Rolig nu Uffe. Pædagogerne vil elske sådan en ide, men skatten vil
> eksplodere hvis de tusinde og atter tusinde børn fra rygerforældre
> skulle passes af andre. *ggg*

Ja du har selvfølgelig helt ret, det var naturligvis de/den rygende forældre
der skulle fjernes

Men det er jo heller ikke en brugbar løsning.

Det eneste rigtige er at fjerne rygeriet fra hvor barnet færdes.

Jeg vil fastholde min mening om, at de voksne der udsætter deres børn for
passiv rygning, er dårlige forældre.

Jeg har derimod respekt for for dem der holder op med at ryge, fordi de skal
være forældre.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-07-07 16:39

> [...]
>
> Men det er jo heller ikke en brugbar løsning.
>
> Det eneste rigtige er at fjerne rygeriet fra hvor barnet færdes.

Helt enig og det er jo så også den slags tiltag vi ser i denne tid.

> Jeg vil fastholde min mening om, at de voksne der udsætter deres børn for
> passiv rygning, er dårlige forældre.

Det kan man jo mene, men hvis vi skal opremse alle de tilfælde af
omsorgssvigt der foregår, så bliver vi ikke færdige i dag. Jeg synes f.eks.
det er langt værre med de forældre, der har så travlt med sig selv og deres
karierer, at der aldrig er tid til børnene faktisk er langt dårligere
forældrer. Eller hvad med alle dem, der drikker, ta'r stoffer, dyrker
ekstremt meget sport osv. Ja listen er som sagt endeløs.
Jeg tror faktisk ikke, at befolkningen i almindelighed er klar over, hvilke
skader rygning medføre. Man ved nok, at nogle får lungekræft, men alle de
andre ting, som jo reelt set kun er delvist dokumenterede går med sikkerhed
hen over hovedet på næsten alle.
I de sidste 15 år har danskerne været udsat for snart sagt alle mulige
former for skrækkampagnier, så det ikke længere er let for forskerne at
trænge igennem med de virkelig vigtige budskaber.
Men hvis man dykker ned i tingene ved man jo, at de såkaldte kram-faktorer
betyder virkelig meget for både livskvalitet, livslængde og ens sygehistorie
i almindelighed.
Kram = Kost, rygning, alkohol og motion.

> Jeg har derimod respekt for for dem der holder op med at ryge, fordi de
> skal
> være forældre.

Bestemt. det er sgu også flot!

Mvh. Brian

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-07-07 01:42

Mikkel wrote:
> [...]
> siger til dem at det er dumt. De synes jeg er et pattebarn.
> Er der nogen der ryger der vil fortælle mig om det er dem eller mig

Hej Mikkel,

først ros til at du skriver herinde!
Jeg har selv haft astma da jeg var på din alder og indtil omkring 17-18 års
alderen.
Først og fremmest må jeg sige at det virker som om din far er fuldstændig
ligeglad med dit helbred...
Jeg kan forstå din bekymring for om dine forældre bliver syge og dør, men
tænk på at din far skader DIG hver gang han tænder en cigaret.
Du kan fortælle ham at ALLE der får konstateret astma tåler tobaksrøg meget
dårligt. Mit råd til dig er simpelthen at gå et andet sted hen i huset
hvis/når din far begynder at ryge i samme rum som dig...
Jeg må sige at jeg er noget rystet over det du fortæller... også at din mor
har røget siden du blev født selvom de begge har været klar over du har
astma... og til dit spørgsmål - JA det er helt korrekt at du kan blive syg -
det kaldes passiv rygning - altså du sådan set kommer til at ryge fordi du
indånder noget af den røg som din far puster ud når han ryger - derfor synes
jeg også du godt kan stille "krav" til din far om at du ikke vil finde dig i
at han ryger inde i huset...

Husk i øvrigt at lufte ud 3 gange 10 min. hver dag og sørge for jævnlig
rengøring og støvsugning - det ved jeg selvfølgelig ikke om din mor hjælper
dig med på dit værelse - men hvis de er så ligeglade med dit helbred at de
begge indtil for nyligt har røget så har de sikkert heller ikke tænkt så
meget på regøringen?

Glem alt om hvad de andre i din klasse siger... jeg ved det kan være svært -
men tænk på at hver gang de tager en smøg så forkorter de deres liv med 1 år
eller mere... rygning nedsætter din lugte og smagssans og røg lugten hænger
fast i huden og tøjet...
i øvrigt er det bare totalt ufedt at kysse med en ryger...
Prøv i stedet at få en masse frisk luft og dyrk noget motion - det har du
sikkert hørt før, men det er et rigtigt godt råd og kan ikke gentages for
tit.
Jeg håber ovenstående har været til lidt hjælp.

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Else Holm

Dato : 25-07-07 09:06

Rasmus M. Jensen wrote:

> Hej Mikkel,
>
> først ros til at du skriver herinde!

<klip>

> Glem alt om hvad de andre i din klasse siger... jeg ved det
> kan være svært - men tænk på at hver gang de tager en smøg så
> forkorter de deres liv med 1 år eller mere...

<klip>

- som tidligere ryger gennem mange år: Jeg gad vide, hvor gammel
jeg så er efter din regnestok!

Èt år pr. smøg igennem ca. 40 år med i snit 20 cigaretter om
dagen, det giver 292.000 år - det er nu ikke så lidt, jeg har
afkortet mit liv med!

--
Else

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-07-07 10:31

Else Holm wrote:
> [...]
>
> Èt år pr. smøg igennem ca. 40 år med i snit 20 cigaretter om
> dagen, det giver 292.000 år - det er nu ikke så lidt, jeg har

så du vil altså sige til Mikkel at det er helt i orden hans far ryger og
ikke tager hensyn til Mikkels astma - og det er jo også bare pjat ikke?
du kender sikkert en der er blevet 90 og har røget så det kan jo ikke være
slemt vel?

Fra : Else Holm

Dato : 25-07-07 11:05

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> jo også bare pjat ikke? du kender sikkert en der er blevet 90
> og har røget så det kan jo ikke være slemt vel?

Læs engang til, hvad jeg skrev. Jeg kommenterede overhovedet ikke
rygningen og dens laster, kun din oplysning om, at man afkorter
sit liv med et år pr. cigaret!

--
Else

Fra : Bettina Hansen

Dato : 25-07-07 12:41

Hej Mikkel

Mikkel wrote:
> Er der nogen der ryger der vil fortælle mig om det er dem eller mig der ikke
> ved hvad der er rigtigt?

Jeg ryger ikke, men jeg har røget. Som dig kommer jeg fra en familie,
hvor stort set alle ryger, og jeg begyndte selv at ryge da jeg var 13
år, fordi jeg som dine klassekammerater syntes at det var "voksent".
Rygning er jo noget voksne gør, så hvis man gerne vil have andre til at
tro/synes, at man er voksen, så er det måske lidt oplagt at begynde at
ryge...

Men det er bare slet ikke spor "voksent" at begynde at ryge. Tværtimod.

Prøv at tænke på hvad et væsen fra en anden planet ville tænke, hvis det
kom ned til Jorden og fik øje på en ryger: En person som frivilligt
indånder noget der smager grimt, lugter grimt, er direkte skadeligt for
ham og samtidig koster en masse penge. Det væsen vil tænke at mennesker
er de mest uintelligente i hele universet, for det er da noget af det
tåbeligste man kan foretage sig. Det er *ikke* hverken sejt eller
voksent at begynde at ryge - det er direkte dumt!

Problemet er så bare, at når man først er begyndt, så bliver man hurtigt
afhængig af det, og så er det svært at stoppe igen.

Men det er skadeligt at ryge og det er skadeligt at være udsat for
andres røg. Børn bør ikke udsættes for passiv rygning. Der er masser af
sider der beskriver hvor skadeligt det er. F.eks.
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/rygningpassiv.htm og
http://www.cancer.dk/Tobak/passiv+rygning/passiv+rygning+og+boern/

Måske vil det hjælpe hvis din far læser det, men jeg tror det faktisk
ikke. Der er en del rygere, der føler, at de er udsat for en "heksejagt"
for tiden, fordi der er så meget fokus på rygning, og fordi det snart
bliver forbudt at ryge rigtig mange steder - f.eks. på arbejdspladser,
restauranter mm. Det lyder som om, at din far er en af disse rygere, når
han siger at han ikke vil holde op fordi andre siger det.

Han skal selvfølgelig heller ikke holde op fordi andre siger det, men
fordi at det er skadeligt for ham og for andre (bl.a. dig og din mor) at
han ryger.

Hvis han ikke vil holde op, synes jeg, at du og din mor skal få ham til
kun at ryge udendørs, så det ikke går ud over jer, når han ryger. Det er
jo også jeres hjem, så I har også ret til at bestemme hvor der må ryges
eller ikke ryges. Det er meget dårligt af ham, hvis han ryger indendørs
- både fordi at du har astma og fordi din mor lige er holdt op med at
ryge. Han burde tage hensyn til din sygdom og til din mor for det er jo
sværere for hende at holde op hvis han sidder og ryger lige foran hende.

Det kan også være, at du kan du få noget hjælp fra sundhedsplejersken på
din skole. Prøv at tage en snak med hende om det og spørg om hun kan
hjælpe dig med at forklare din far, hvorfor det er så vigtigt at han
ikke ryger i jeres hjem eller i det hele taget i din nærhed. Hvis der
går lang tid før du skal til kontrol hos sundhedsplejerske igen, så sig
til din klasselærer at du har brug for en snak med sundhedsplejersken så
burde du kunne komme til at snakke med hende meget hurtigt.

Hvis din far gerne vil holde op med at ryge, men synes at det er for
svært eller hårdt, så kan han få nogle piller hos lægen som hjælper
rigtig meget. Men det er vigtigt at han gerne selv vil holde op, for
ellers så begynder han helt sikkert at ryge igen ved først givne
lejlighed - altså første gang at han kan finde en eller anden
undskyldning for hvorfor han altså bare er nødt til at have en cigaret.

Jeg håber at du kan bruge noget af ovenstående - og selvfølgelig at det
lykkes på en eller anden måde at få din far til at stoppe med at ryge.
Held og lykke med det hele!

Mvh Bettina

Fra : Peter

Dato : 25-07-07 22:57

" Mikkel" <Hansen@H> skrev i en meddelelse

Hej Mikkel

Der findes utroligt mange sygdomme, som man kan blive meget syg af og evt.
også dø af.

Du er KUN 12 år, og det er slet ikke noget en 12 årig skal gå og tænke på,
for så bliver du med sikkerhed syg.

Du skal hele tiden søge efter det det sjove i livet eller noget der
interessere dig, og overlade alle bekymringerne til de voksne.
Selv om dine forældre holder op med at ryge, er der mange andre sygdomme de
kan blive ramt af, eller de kan omkomme ved en ulykke, og går du kun og
tænker på det, ødelægger du dit eget liv.

Jeg er ryger, og har røget i over 50 år, og kunne ikke drømme om at holde
op. JA, jeg løber en risiko, men det gør jeg også hver gang jeg sætter mig
ud i min bil, ikke mindst fordi vejene er fyldt med bilister der er stoppet
med at ryge og dermed overgået til super irritable bilister, der for manges
vedkommende kører med nerverne uden på skjorten.

Man kan dø af at ryge, og det kan da også godt være at jeg gør det.
Vi skal jo alle dø engang, nogle i en ung alder og andre meget gamle. Indtil
videre er det jo gået ganske godt for mig, selv om jeg har røget siden jeg
var 10år, og nu er et stykke over 60.
Jeg var til et rutine check med mine lunger her i foråret, og jeg min lunger
virker 98% i forhold til en der aldrig har røget, altså har jeg indtil
videre ikke taget skade af at ryge i mere end 50 år.
Til gengæld kan de være at en eller anden ung fart idiot, smadre ind i min
bil i næste uge og slår mig ihjel, men det er da ikke noget jeg går og
tænker på.

Det er det samme for dig, lad være med et gå og tænke den slags mørke
tanker. Lev livet, leg og vær glad. Det er det man forventer af en 12 årig.

Peter

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 26-07-07 18:18

Peter wrote:
> [...]
>
> Det er det samme for dig, lad være med et gå og tænke den slags mørke
> tanker. Lev livet, leg og vær glad. Det er det man forventer af en 12

og tænk så på at hver gang du ryger en smøg i "det offentlige rum" så
udsætter du andre for passiv rygning...
et begreb som du let og elefant undlader at snakke om i dit ovenstående
indlæg...

Fra : Peter

Dato : 26-07-07 19:51

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> og tænk så på at hver gang du ryger en smøg i "det offentlige rum" så
> udsætter du andre for passiv rygning...
> et begreb som du let og elefant undlader at snakke om i dit ovenstående
> indlæg...

Der tager du helt fejl Rasmus.
Jeg er meget bevidst hvor jeg ryger, og tog før i tiden meget hensyn til
mine omgivelser.
Flere års chikane og hysteri over udokumenterede påstande, har dog vendt
bøtten 180 grader, så nu ryger jeg når og hvor det passer mig, uden
hensyntagen til nogen/noget som helst.
I øvrigt foreligger der ikke videnskabeligt dokumenterede beviser på, at
passiv rygning er så skadeligt, som det påstås, da det næsten er en umulig
opgave, da evt. påvirkninger sker over en periode på 30-50 år, og evt.
skader kan lige så godt komme fra bil udstødning, og andre former for
luftforurening.
Det er i orden at forurene vores mad, med et utal af kemikalier, men en
smule tobaksrøg, kan man ikke tåle, så jeg er stået af.
Jeg er ikke længere hensynsfuld ryger, hvorfor skulle jeg være det, jeg
bliver jo pisset på og chikaneret alligevel.
Vil du undgå min cigaret røg, så find et andet sted at opholde dig, eller
anskaf et åndedrætsværn

Peter

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 27-07-07 00:31

Peter wrote:

> [...]
> en umulig opgave, da evt. påvirkninger sker over en periode på 30-50
> år, og evt. skader kan lige så godt komme fra bil udstødning, og

smart opførsel.. det skal nok hjælpe med til at løse problemerne...

> Det er i orden at forurene vores mad, med et utal af kemikalier, men
> en smule tobaksrøg, kan man ikke tåle, så jeg er stået af.

du vil så ikke forstå det??? alle der har astma kan PER DEFINITION ikke tåle
tobaksrøg...

Fra : Peter

Dato : 27-07-07 12:31

> du vil så ikke forstå det??? alle der har astma kan PER DEFINITION ikke
> tåle tobaksrøg...

Hvordan kan det være mit problem, jeg er jo konverteret til IKKE hensynsfuld
ryger.

Peter

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 27-07-07 18:29

Peter wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det være mit problem, jeg er jo konverteret til IKKE
> hensynsfuld ryger.
>
> Peter

du vil altså være ligeglad med at en anden person får et anfald og kan
risikere at dø bare fordi du partout skal stå og ryge?

Fra : Per Riber

Dato : 27-07-07 19:42

Rasmus M. Jensen skrev:

> du vil altså være ligeglad med at en anden person får et anfald og kan
> risikere at dø bare fordi du partout skal stå og ryge?

Hvor skrev Peter hele den lange smøre henne? Du lægger ham vel ikke ord
i munden, som han aldrig har udtalt og sikkert aldrig har drømt om at
udtale? Irriterende argumentationsform!

Det er farligt at leve, og man kan dø af det. Det er faktisk ikke helt
ualmindeligt, at det sker.

Døden skal jo have en årsag, og hvis staklen, du omtaler, er *så* sart,
kan han vel lige så godt få det overstået med det samme. Han kunne jo
risikere, at der kom en bus forbi på vejen ved siden af ham.

Jeg vil mene, at han har et stort problem.

mvh Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-07-07 21:20

> Jeg vil mene, at han har et stort problem.

Det har alle astmatikere. Vi er jævnligt udsat for anfald, som vi er tæt på
at blive kvalt af - og det er hamrende træls, når det nu kunne undgås med
lidt omtanke fra rygerne.

Mvh Maria

Fra : Brian Olesen

Dato : 27-07-07 21:33

> Det har alle astmatikere. Vi er jævnligt udsat for anfald, som vi er tæt
> på at blive kvalt af - og det er hamrende træls, når det nu kunne undgås
> med lidt omtanke fra rygerne.

Jo Jo men er det ikke rygerne i allergikere er på nakken af, så er det sgu
os med dyr.
Men hvad så med den artikel Weekendavisen lige har bragt om, at
no2-indholdet i dieselbilers udstødning nedbryder lungerne, øger risikoen
for luftvejsinfektioner og meget andet godt?

Det er kun fordi det er personer, der bære rundt på cigaretterne at I skyder
med skarpt. Alle jeres forbrugsgoder vil i godt have kørt hjem til det
nærmeste supermarked, så I lever frejdigt med alle de langt værre
miljøforureninger disse kæmpe maskiner laver?

Det er sådan set ikke fordi jeg selv er ryger, for det er jeg ikke, men jeg
synes heksejagten på disse hersens rygere er gået voldsomt over gevind.
Vi skal nok få bekæmpet den røg indenfor en overskuelig årrække, men der er
ikke nogen saglig grund til at give rygerne skylden for alle den forurening
vi udsættes for hver eneste dag.
Det er også naivt at tro, at det giver større skader på den menneskelige
organisme, at ryge en lille pind på 10 gram end det gør at afbrænde 10 Liter
focilt brændstof i timen.

Problemet er, at det er meget lettere at få folk pisket op imod en enkelt
skadelig faktor end det er at få dem til at skulle tage stilling til et
langt større kompleks af forureningskilder.

Mvh. Brian

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-07-07 09:47

Brian Olesen wrote:
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Jo Jo men er det ikke rygerne i allergikere er på nakken af, så er
> det sgu os med dyr.

ja for det er altid mindst een af de to "grupper" som astmatikere er
overfølsomme over for...
hvorfor skulle vi så "være på nakken" af dem der spiller golf eller sejler i
speedbåd når det ikke generer os..???

> Men hvad så med den artikel Weekendavisen lige har bragt om, at
> no2-indholdet i dieselbilers udstødning nedbryder lungerne, øger
> risikoen for luftvejsinfektioner og meget andet godt?

ja, hvad med den? jeg har endnu ikke hørt om astmatikere der har problemer
med dieselbiler - og hvad er alternativet?
skal vi afskaffe dieselbiler eller hvad???

> [...]
> til det nærmeste supermarked, så I lever frejdigt med alle de langt
> værre miljøforureninger disse kæmpe maskiner laver?

nu drejer du denne her tråd over på miljøforurening...
jeg taler hverken for eller imod miljøforurening - jeg forholder mig til de
problemstillinger som astmatikere har...
dvs. stærk overfølsomhed overfor f.eks. tobaksrøb og tit dyr...
og ja.. hvis du endelig vil vide det så er min mening om hele det her CO2
spørgsmål blot et stort venstre-orienteret cirkus...
der findes stadig ikke skyggen af bevis for at vi mennesker skulle have
påvirket udledningen af CO2 - ved du overhovedet hvor lille en del af
atmosfæres der udgøres af CO2???
jeg forstår ikke din idé med at dreje denne tråd væk fra det oprindelige
emne?

> [...]
> der er ikke nogen saglig grund til at give rygerne skylden for alle
> den forurening vi udsættes for hver eneste dag.

nej, men der er en meget saglig grund til at give rygerne skylden for store
problemer hos astmatikere...!

> Det er også naivt at tro, at det giver større skader på den
> menneskelige organisme, at ryge en lille pind på 10 gram end det gør
> at afbrænde 10 Liter focilt brændstof i timen.

det var da godt nok også den mest bizarre sammenligning jeg kan komme i
tanke om...
hvad er nu lige der for et grundlag du har for at kunne sammenligne en
cigaret med 10 L brændstof?

> Problemet er, at det er meget lettere at få folk pisket op imod en
> enkelt skadelig faktor end det er at få dem til at skulle tage
> stilling til et langt større kompleks af forureningskilder.

igen... det her handler ikke om forureningskilder generelt...
det handler om astmatikere der har pr. definition problemer med tobaksrøg...

dit indlæg bærer så tydeligt præg af at du tilsyneladende aldrig har
kendt/mødt en astmatiker eller i det mindste bare har brugt 5 min. på at
sætte dig en lille smule ind i hvad det er...!

Fra : Brian Olesen

Dato : 28-07-07 17:57

> [...]
> overfølsomme over for...
> hvorfor skulle vi så "være på nakken" af dem der spiller golf eller sejler

Halvdelen af de alergikere jeg har mødt er nogle p... hysteriske
selvcentrerede fjolser, som for at få opmærksomhed simulerer det ene anfald
efter det andet.

> ja, hvad med den? jeg har endnu ikke hørt om astmatikere der har problemer
> med dieselbiler - og hvad er alternativet?
> skal vi afskaffe dieselbiler eller hvad???

Hvorfor kan I pludselig tåle røgen fra dieselbiler, når I bliver skræmt som
rotter af en bette cigaret?

> [...]
> der findes stadig ikke skyggen af bevis for at vi mennesker skulle have
> påvirket udledningen af CO2 - ved du overhovedet hvor lille en del af

Er du lige sød at læse, hvad der står. der står no2 og ikke co2 i det jeg
har skrevet og lur mig, om ikke astma allergiforbundet nok skal hyle op, når
rygerne er blevet slagtet og der så kun er lastbiler busser og andre
køretøjer, som smider masser af livsfarlig røg og partikler ud i luften.

> jeg forstår ikke din idé med at dreje denne tråd væk fra det oprindelige
> emne?

Jamen det er fordi du og andre ophøjer rygerproblematiken til noget langt
værre end det er.
De problemer jeg peger på er langt større end den lille 10 gram store
cigaret du er så utrolig bange for.

> nej, men der er en meget saglig grund til at give rygerne skylden for
> store problemer hos astmatikere...!

Mærkeligt at I ikke kan tåle naturen.
Lad os få en god gang darinisme på bordet så. *gg*

> det var da godt nok også den mest bizarre sammenligning jeg kan komme i
> tanke om...
> hvad er nu lige der for et grundlag du har for at kunne sammenligne en
> cigaret med 10 L brændstof?

Tja du kan jo prøve at stille dig på en stærkt befærdet vej eller ved et
stort lyskryds og se, om du ikke efter en times tid får et seriøst anfald af
den udstødning du der bliver udsat for.

> igen... det her handler ikke om forureningskilder generelt...
> det handler om astmatikere der har pr. definition problemer med
> tobaksrøg...

Ja det er et af jeres problemer.

> dit indlæg bærer så tydeligt præg af at du tilsyneladende aldrig har
> kendt/mødt en astmatiker eller i det mindste bare har brugt 5 min. på at
> sætte dig en lille smule ind i hvad det er...!

Ork jo. Astmatikere har jeg fået rigeligt af. En flok hysterikere!

Mvh. brian

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-07-07 19:23

> Halvdelen af de alergikere jeg har mødt er nogle p... hysteriske
> selvcentrerede fjolser, som for at få opmærksomhed simulerer det ene
> anfald efter det andet.

Hvilket du har alt for ret i. Og ca 70% aner end ikke hvad de er allergiske
over for - eller forskellen mellem allergi og overfølsomhed.

> Hvorfor kan I pludselig tåle røgen fra dieselbiler, når I bliver skræmt
> som rotter af en bette cigaret?

Det er vi faktisk nogle stykker, der heller ikke kan.

> Jamen det er fordi du og andre ophøjer rygerproblematiken til noget langt
> værre end det er.

Nej, det ER slemt - meget værre end rygere (og ikke-rygere) vil være ved.
Det viser masser af undersøgelser (som rygere generelt nægter kan være
sande). Det er et problem, som løses meget enkelt: Ryg udendørs og kun der.

Mvh Maria

Fra : Brian Olesen

Dato : 28-07-07 19:58

> Hvilket du har alt for ret i. Og ca 70% aner end ikke hvad de er
> allergiske over for - eller forskellen mellem allergi og overfølsomhed.

> Det er vi faktisk nogle stykker, der heller ikke kan.

Ah tænkte jeg nok.

> [...]
> Det viser masser af undersøgelser (som rygere generelt nægter kan være
> sande). Det er et problem, som løses meget enkelt: Ryg udendørs og kun

Nu var mit svar til Rasmus også mest ment som en provokation, for
selvfølgelig er cigaretter skadelige i et eller andet omfang. Man siger
også, at nogle af de tilsætningsstoffer tobakindustrien putter i smøgerne
bestemt ikke gør det bedre.
Personligt tror jeg, at der er mange faktorer der gør røg farligt. Hvis
f.eks. man hverken motionerer eller spiser fornuftigt samtidig med at man
ryger har man nok en væsentlig større risiko for at dø af lungekræft end
ellers. Hvis man ikke lufter ordentligt ud, hvis man ikke ikke sørger for
sin hygiegne i øvrigt osv. Så har man selvfølgelig også større risiko for at
dø for tidligt.
Men hetzen imod rygerne overskygger blot de mange andre livsforkortende ting
vi også udsættes for

Mvh. brian

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 29-07-07 12:20

Brian Olesen wrote:

> Halvdelen af de alergikere jeg har mødt er nogle p... hysteriske
> selvcentrerede fjolser, som for at få opmærksomhed simulerer det ene
> anfald efter det andet.

jeg trækker mig ud af diskussionen her eftersom det niveau du bibringer med
her simpelthen ikke er noget jeg gider deltage i...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-07-07 18:51

> jeg trækker mig ud af diskussionen her eftersom det niveau du bibringer
> med her simpelthen ikke er noget jeg gider deltage i...

Det er synd for manden har ret. Jeg er også hamrende træt af især kvinders
hysteri omkring hvad de kan tåle og ikke tåle indtil de har fået et par glas
rødvin (som bliver drukket med kommentaren "det kan jeg ikke tåle"). Det
underkender os, der rent faktisk bliver syge, og som rent faktisk risikerer
vores liv, hvis vi får noget, vi ikke kan tåle. Men vi ryger lynhurtigt i
samme kasse som de hysteriske pseudosyge.

Mvh Maria

Fra : Brian Olesen

Dato : 29-07-07 22:39

> jeg trækker mig ud af diskussionen her eftersom det niveau du bibringer
> med her simpelthen ikke er noget jeg gider deltage i...

Der er nu ikke noget så hyggeligt, som at blive fornærmet på en søndag. *gg*

Mvh. Brian

Fra : Michael Hansen

Dato : 28-07-07 19:38

Rasmus M. Jensen wrote:
> ja, hvad med den? jeg har endnu ikke hørt om astmatikere der har problemer
> med dieselbiler - og hvad er alternativet?
> skal vi afskaffe dieselbiler eller hvad???

Astma-Allergi forbundet mener ellers det er et problem med
partikelforureningen fra især dieselbiler. Så mon ikke der er
astmatikere imellem, der også har problemer med dieselbilers udstødning!

Derudover lavede Miljøstyrelsen for en del år siden en undersøgelse, der
viste, at godt 800 københavnere dør for tidligt hvert år - alene pga
forureningen fra biler.

Så prøv du lige at bruge 5 minutter på at sætte dig ind i emnet før du
udtaler dig!

Michael

Fra : Peter

Dato : 28-07-07 21:11

> [...]
> overfølsomme over for...
> hvorfor skulle vi så "være på nakken" af dem der spiller golf eller sejler

Noget kunne tyde på, at du aldrig har fået udstødning fra en speedbåd i
hovedet. Det skulle du prøve - der er alle tiders brækmiddel, og da du så
vil nød til at være ombord på båden, brækker du dig i havet, i stedet for
her.
Tar' lige en smøg mer' - host

Peter

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-07-07 11:37

Brian Olesen wrote:

> Det er også naivt at tro, at det giver større skader på den
> menneskelige organisme, at ryge en lille pind på 10 gram end det gør
> at afbrænde 10 Liter focilt brændstof i timen.

Hvis blot rygerne holder deres cigaretter mindre end 1 meter fra
udstødningen, fra på en bil der går i tomgang, vil de opleve at der ikke vil
være en eneste der klager over cigaretrøgen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-07-07 19:19

> Det er kun fordi det er personer, der bære rundt på cigaretterne at I
> skyder med skarpt.

Nej, det er fordi det er unødvendigt at ryge og det kan undgås uden nogen
form for problemer. En ryger kan bare ryge udendørs, så er mit problem
løst.

Mvh Maria

Fra : Per Riber

Dato : 28-07-07 17:31

Maria Frederiksen skrev:

> Det har alle astmatikere. Vi er jævnligt udsat for anfald, som vi er tæt på
> at blive kvalt af - og det er hamrende træls, når det nu kunne undgås med
> lidt omtanke fra rygerne.

Det er et rigtig godt spørgsmål.

Min samvittighed byder mig at tage hensyn, men mht. rygning er det
vanskeligt at yde flere ofre. Vi bliver hetzet, uanset hvor hensynsfulde
vi forsøger at være. Personligt bliver jeg mere og mere ligeglad. Så jeg
beklager - løs selv *jeres* problemer.

Det er uheldigt, at hetzen mod rygere kommer til at gå ud over dem, som
det sandsynligvis var intentionen at beskytte - f.eks. astmatikere - og
børn, som bliver bange for at dø, hvis de ser skyggen af en ryger. Så
langt er vi ikke helt endnu, men er ganske godt på vej.

Dette problem kan kun løses (hurtigt) ved at *forbyde* rygning (dvs. ved
at kriminalisere 25% af den danske befolkning). Er det en god løsning?

mvh Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-07-07 19:24

> Dette problem kan kun løses (hurtigt) ved at *forbyde* rygning (dvs. ved
> at kriminalisere 25% af den danske befolkning). Er det en god løsning?

Ja, absolut. Der er ingen grund til at ryge, og hvis det var forbudt, ville
mange stoppe.

Mvh Maria

Fra : Per Riber

Dato : 28-07-07 20:13

Maria Frederiksen skrev:

> Ja, absolut. Der er ingen grund til at ryge, og hvis det var forbudt, ville
> mange stoppe.

Jeg er uenig, men vi kommer nok ikke længere

mvh Per

Fra : Brian Olesen

Dato : 29-07-07 00:29

> Ja, absolut. Der er ingen grund til at ryge, og hvis det var forbudt,
> ville mange stoppe.
>
> Mvh Maria
Tror I virkelig?
Jamen hvorfor har vi så et narkotikaproblem i hele verden?
Det er så vidt jeg ved også forbudt.
Mvh. brian

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-07-07 18:52

> Tror I virkelig?
> Jamen hvorfor har vi så et narkotikaproblem i hele verden?
> Det er så vidt jeg ved også forbudt.

Er 25% af befolkningen narkomaner?

Mvh Maria

Fra : Brian Olesen

Dato : 29-07-07 22:55

> Er 25% af befolkningen narkomaner?

Tja i en eller anden forstand er de vel, når de klynger sig til en smøg, men
grænsen er jo nok vandskellig helt at fastsætte.
Det var også blot for at slå fast, at forbud ikke altid er vejen frem. I
øvrigt tror jeg, at rigtig mange vil komme rygerne til undsætning, hvis et
sådant utidigt indgreb i privatlivet blev realiseret.
Man har røget i tusindvis af år, ved dog ikke hvor mange vi har gjort det,
lige i vores kultur og så skal det pludselig afskaffes. Det virker lidt
voldsomt efter min smag.

Næh så må jeg sige, at jeg mere er tilhænger af, at man på verdensplan øger
afgiften til tobak så meget, at rygere skal vurdere om de vil holde fast i
deres last eller ej. Det er faktisk en bedre måde at få bugt med røgen på,
da de også på den måde selv kommer til at betale størstedelen af de skader
de er årsag til hos sig selv og andre. Røg har jo været dyrere i Danmark end
det er nu. -
Du skal jo også lige tænke på, at hvis tobak stoppede med at eksistere fra i
morgen ville følgevirkningerne af røgen jo kunne ses de næste 70 år eller
mere.

Jeg er i grunden slet ikke tilhænger af, at staten inddrager folks
personlige frihed i en eller anden miljøhellig sags tjeneste. Der har også
været tale om, at rygere ikke skal kunne behandles på de offentlige sygehuse
osv.
Men hvem bli'r så de næste? De fede måske, eller folk med sportsskader?
Eller måske en helt tredje gruppe medierne lige får i kikkerten?

Vi har i Danmark en velfærdsmodel, som sigter på: lige vilkår for alle
grupper i samfundet og denne tanke vil det være synd at undergrave.

Vi har jo i forvejen et væld af love og regler og ikke mindst forbud, så man
snart ikke længere kan få luft.

Men når alt kommer til alt, så er røg i et eller andet omfang skadeligt og
så længe man også aktivt prøver at bekæmpe de andre mindst lige så farlige
forureningskilder vi udsættes for, så er jeg frisk nok på at synes rygerne
skal tage hensyn. Men hvorfor helvede skal de ud og stå og fryse, når de
lige så godt kunne få nogle faciliteter at være i indendørs. Det er dér jeg
synes ikkerygernes tolerance hører op.

Jeg blev altså virkelig forarget, da jeg hørte om de der syge mennesker på
Aalborg Sygehus, som stod der udenfor forhalden og blev mere syge i deres
sygehus-tøj end de var i forvejen blot på grund af en rygepolitik. Ting skal
sgu hænge ordentligt sammen og det er da ikke en måde at behandle ellers
fredelige narkomaner på.

Mvh. brian

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-07-07 08:44

Er indbrud ikke forbudt ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-07-07 18:52

> Er indbrud ikke forbudt ?

Jo. Begår 25% af befolkningen indbrud?

Mvh Maria

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-07-07 09:55

Per Riber wrote:

> Hvor skrev Peter hele den lange smøre henne? Du lægger ham vel ikke
> ord i munden, som han aldrig har udtalt og sikkert aldrig har drømt
> om at udtale? Irriterende argumentationsform!

Nej.

> [...]
> sart, kan han vel lige så godt få det overstået med det samme. Han
> kunne jo risikere, at der kom en bus forbi på vejen ved siden af ham.

din IQ må så absolut være noget under stuetemperatur...
aldrig har jeg hørt noget så dumt...
hvorfor skal du overhovedet "bidrage" med noget i denne tråd når du
tydeligvis ikke aner hvad du snakker om??
aner du overhovedet noget om astma og allergi?? nej - det kan jeg da umuligt
tro...
jeg kan ikke se hvad overfølsomhed overfor tobaksrøg har at gøre med om der
kommer en bus forbi ham?

> Jeg vil mene, at han har et stort problem.

ja det har han... nemlig at han tåler tobaksrøg meget meget dårligt og
risikerer at få et anfald og dermed lukkede luftveje...
men jeg vil da sige det samme om dig - dit store problem er at du udtaler
dig om et emne som du helt tydeligt ikke aner noget om!
Sæt dig dog ind i hvad astma er inden du plabrer løs med ovenstående vås...

Fra : Per Riber

Dato : 28-07-07 16:36

Rasmus M. Jensen skrev:

> Nej.

Jo, men ganske "smart". Du brin'ger den anden part i en situation, hvor
vedkommende skal bruge tid på at tilbagevise de udtalelser, du har lagt
ham i munden. Det ender normalt med, at du får det sidste ord, fordi
ingen gider fortsætte diskussioner med dig. Det opfatter du
sandsynligvis som en sejr. Skal du være politiker, når du bliver stor?

> din IQ må så absolut være noget under stuetemperatur...
> aldrig har jeg hørt noget så dumt...

Du bør holde lidt lavere profil, når du udtaler dig om andres IQ.

> [...]

> men jeg vil da sige det samme om dig - dit store problem er at du udtaler
> dig om et emne som du helt tydeligt ikke aner noget om!

Jeg plejer ikke at besvare mudderkastning, men for en sagens skyld vil
jeg her gøre en undtagelse.

Jeg har ikke astma og kender ganske rigtigt ikke alverden til astma. Jeg
har mine helt egne - og ganske andre - problemer, som du hverken har
kendskab eller interesse i.

Det er, som ryger, IKKE mit problem, at nogen mennesker lider af astma,
og jeg vil ikke ændre min tilværelse yderligere for at tage hensyn til
dem. Det må de selv sørge for. Er det forståeligt - omend det
sandsynligvis lyder dumt i dine ører?

> Sæt dig dog ind i hvad astma er inden du plabrer løs med ovenstående vås...

Hvor gammel er du?

mvh Per

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 28-07-07 19:10

"Per Riber" <nospam@none.invalid> skrev i en meddelelse

> Døden skal jo have en årsag, og hvis staklen, du omtaler, er *så* sart, kan han vel
> lige så godt få det overstået med det samme. Han kunne jo risikere, at der kom en
> bus forbi på vejen ved siden af ham.

Kære Per
Du er åbenbart en dem skal have det på den hårde måde, som jeg selv har fået. Efter
40 års rygning fik jeg kræft i spiserøret og måtte stoppe rygning øjeblikkeligt, hvis
jeg skal den mindste chance for at overleve. Og det er bestemt ikke med min gode
vilje jeg stoppede med at ryge, - Jeg kan bare ikke tåle røgen længere.
Så kan du kalde det hysteri eller hvad du vil, men i mit tilfælde er det faktum, og
jeg er glad for at du er at tælle i min bekendtskabskreds, da alle min venner,
familie og kolleger tager fantastisk meget hensyn til min (selvforskyldte) sygdom.

Selv om du hånligt udtaler at "døden skal have en årsag" vil jeg trods alt ikke håbe
at du kommer i min situation.
Tænk dig hvad du skal sige til din kone når du får "dommen".
Tænk dig usikkerheden i de måneder der går inden der bliver taget stilling til en
operation.
Tænk dig smerten ved svulst der trykker så meget at smerten kun kan dæmpes med
morfin.
Tænk dig at vågen op efter en operation, bundet til sengen af slanger og dræn.
Tænk dig smerten når bedøvelsen forsvinder.
Tænk dig flere ugers genoptræning hvor du mister pusten efter 3 meter med rollatoren.
Tænk dig til kvalmen du får når strålebehandlingen udtørrer og dræber dine
slimceller.
Tænk dig til kvalmen efter en kemokur der varer i 18 uger.

Kære Per... Jeg kunne blive ved, men mine kræfter rækker ikke til skrive hvad jeg
virkelig føler. Jeg måtte lære det på den hårde måde, og døden får sikkert en årsag.
Men det rækker ikke til at jeg er hånlig overfor folk der stadig ryger. Jeg er blot
taknemmelig over at de tage hensyn til mig, på trods af at jeg har været så dum at
ødelægge min krop.

Og til Mikkel kan jeg kun sige. Jeg håber at mine børn kan tilgive mig de sygdomme
som jeg har påført dem, og jeg vil anbefale, at du viser din far denne mail.

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 28-07-07 20:04

Peter Albrecthsen skrev:

Det gør mig ondt at høre om din sygdom, og jeg håber inderligt, at vores
sygehusvæsen gør sit alleryderste for at hjælpe dig. Det er én af de
vigtigste begrundelser for, at jeg *gerne* deler min indtægt med Skat.

> jeg er glad for at du er at tælle i min bekendtskabskreds, da alle min venner,

Du mangler vist et meget vigtigt 'ikke' i denne sætning.

> Selv om du hånligt udtaler at "døden skal have en årsag" vil jeg trods alt ikke håbe
> at du kommer i min situation.

Dén udtalelse var nu ikke hånligt ment - sådan er det bare. Jeg beklager
dybt at den stødte dig. Din sygdom rammer også ikke-rygere. Min
ikke-rygende mor døde af cancer som 45-årig.

Ingen (heller ikke rygere) er vel efterhånden i tvivl om, at aktive
rygere lever med en større risiko for at få cancer og andre dødelige
sygdomme og derfor få et kortere liv end ikke-rygere. Men kampagnerne
mod passiv rygning er gået helt over gevind på det seneste.

> Men det rækker ikke til at jeg er hånlig overfor folk der stadig ryger. Jeg er blot

Det er helt almindelig adfærd at latterliggøre rygere i dag. Det er
blevet "politisk korrekt". Eneste udvej er at ignorere det eller at
blive ikke-ryger.

> taknemmelig over at de tage hensyn til mig, på trods af at jeg har været så dum at
> ødelægge min krop.

Det kunne du - bevidst eller ubevidst - have gjort på mange andre måder.
Sket er sket, men det var (og er) ikke en god idé at begynde at ryge.

mvh Per

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 28-07-07 20:34

> Det er helt almindelig adfærd at latterliggøre rygere i dag. Det er blevet
> "politisk korrekt". Eneste udvej er at ignorere det eller at blive ikke-ryger.

Nu er det ikke sådan at jeg hverken vil lattergøre rygere, eller er blevet politisk
korrekt. Jeg er bare taknemmelig over at folk tager hensyn til mig.
Og du har ret.. selv ikke de bedste læger kan garantere mig at min svulst skyldes
rygning, men de har en temmelig god formodning om det, samt en masse statistikker der
taler for det.
Og når vi endelig skal tale statistikker er, så er det statistisk mere muligt at min
cancer er nedarvet end den er fremkommet ved rygning.

Desuden er risikoen for KOL lunger større en risikoen for kræft. Og jeg ved som snart
ikke hvad der er værst at dø af. Jeg tror ikke at du er så dum, at du ikke ved at det
er farligt, men lever med en kalkuleret risiko som jeg selv gjorde i 40 år.

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 28-07-07 22:24

Peter Albrecthsen skrev:

> Nu er det ikke sådan at jeg hverken vil lattergøre rygere, eller er blevet politisk
> korrekt. Jeg er bare taknemmelig over at folk tager hensyn til mig.

Det er forståeligt. Du tror forhåbentlig ikke, at jeg kunne drømme om at
"hævde min rygeret" i dit nærvær?

Hvis din beretning giver andre anledning til at holde op med at ryge,
eller at få børn og unge i Mikkels situation til at lade være med at
begynde, så er det helt fint med mig.

> Og når vi endelig skal tale statistikker er, så er det statistisk mere muligt at min
> cancer er nedarvet end den er fremkommet ved rygning.

Tanken har strejfet mig mere end én gang - min mor døde af cancer i
tyktarmen - sandsynligvis kostrelateret og måske arveligt. Men jeg
fortrænger disse tanker og nyder livet, så længe jeg kan.

> ikke hvad der er værst at dø af. Jeg tror ikke at du er så dum, at du ikke ved at det
> er farligt, men lever med en kalkuleret risiko som jeg selv gjorde i 40 år.

Præcist. Jeg kender risikoen og har valgt at løbe den. Forstår egentlig
udmærket, at andre kan synes, min beslutning er dum (dvs. uintelligent),
men den er min egen, og jeg vil afstå fra ethvert forsøg på at forsvare
den. Jeg har på fornemmelsen, at du kender alle argumenter allerede.

Jeg vil slutte med et oprigtigt ønske om, at du trods alt må få et godt
liv fremover. Det er guld værd at have en god familie og gode venner,
som kan hjælpe og støtte dig. Og glem selvbebrejdelserne, de fører intet
godt med sig - tværtimod.

mvh Per

Fra : Peter

Dato : 28-07-07 21:06

> du vil altså være ligeglad med at en anden person får et anfald og kan
> risikere at dø bare fordi du partout skal stå og ryge?

Fuldstændig! Kan vedkommende ikke tåle at være i det offentlige rum, må han
bære åndedrætsværn. Det er ikke mit problem.

Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-07-07 22:16

> Fuldstændig! Kan vedkommende ikke tåle at være i det offentlige rum, må
> han bære åndedrætsværn. Det er ikke mit problem.

Du kunne jo bare lade være. Ikke af hensyn til noget som helst, men fordi
det ikke er nødvendigt.

Mvh Maria

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-07-07 14:33

Peter wrote:

> Hvordan kan det være mit problem, jeg er jo konverteret til IKKE
> hensynsfuld ryger.

Her er vist et af de bedre eksempeler på, at man tager skade af at ryge.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter

Dato : 28-07-07 21:04

> Peter wrote:
>
> Her er vist et af de bedre eksempeler på, at man tager skade af at ryge.

Du tager helt fejl, det er ikke rygning der har gjort skade her, nej du, det
er alle de chikanerier og det hysteri jeg er blevet udsat for, gennem de
sidste mange år, bare fordi jeg ryger, og velogmærke var en meget
hensynsfuld ryger.
Derfor har jeg besluttet, at nu er nok, nok, så nu er jeg 100% hensynsløs
ryger.
Ser jeg en astmatikker stå og hiver efter vejret, vil jeg øjeblikkelig
stille mig hen ved siden af vedkommende, og tænde en smøg.

Peter

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-07-07 22:26

Peter wrote:

> [...]
> Ser jeg en astmatikker stå og hiver efter vejret, vil jeg øjeblikkelig
> stille mig hen ved siden af vedkommende, og tænde en smøg.

Du har netop understreget min pointe.

Det er din stofafhængighed der taler sådan.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per Riber

Dato : 28-07-07 22:27

Peter skrev:

> Ser jeg en astmatikker stå og hiver efter vejret, vil jeg øjeblikkelig
> stille mig hen ved siden af vedkommende, og tænde en smøg.

<grin>

Der er vel ikke lidt af en provo skjult i dig?

mvh Per

Fra : Peter

Dato : 29-07-07 13:07

> Der er vel ikke lidt af en provo skjult i dig?

Du er da heller ikke til at narre Per

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 29-07-07 16:52

Peter skrev:

> Du er da heller ikke til at narre Per

Jo, det sker sikkert gang på gang, men denne var for nem. Jeg har
fotrudt, at jeg spolerede din joke ved at kommentere den for tidligt

mvh Per

Fra : Peter

Dato : 29-07-07 17:28

> fotrudt, at jeg spolerede din joke ved at kommentere den for tidligt

Det har du såmænd ikke gjort, alle indlæg i denne tråd af fanatiske ikke
rygere og astmatikere, viser allerede tydeligt, hvordan de ukritisk lader
sig manipulere af ikke dokumenterede påstande, bare de passer til deres egen
holdning.
Det er jo noget vores siddende regimer herhjemme længe har levet højt på, og
udøvet gennem TV og dagspressen. Det gælder ikke blot på det område der
hedder rygning.
Hvor meget at det vi får slynget i hovedet næsten hver dag omkring terror,
er mon sandt, og hvor meget er manipulation, for at få os til at sluge
indskrænkninger af den personlige frihed, uden at vi brokker os for meget.
Sådan gælder det for alle de områder der pt. er prygelknaben, for hvad
samfundet ser som korrekt, og siddende regering(er) tør jo ikke have en
anden mening, men hopper på vognen, og så får vi statsfinansieret terror på
mindretalsgrupper.

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 29-07-07 21:06

Peter skrev:

> [...]
> anden mening, men hopper på vognen, og så får vi statsfinansieret terror på

Nu ramte du godt nok et af mine ømme punkter, og jeg skal på forhånd
beklage følgende lange indlæg, som er helt off-topic i denne gruppe. Det
skal ikke gentage sig, men du godeste, hvor bliver det rart at få *LUFT*
- med eller uden røgpartikler er fløjtende ligegyldigt

Du har helt ret. Rygerhetzen er kun en lille del af det, der går galt
for tiden.

F.eks. får antiterror-foranstaltningerne sandsynligvis langt større
konsekvenser.

Alle private emails skal nu registreres og arkiveres, så uvedkommende
fuldt legalt kan rode og rage i dem efter behag. Hvad blev der af
brevhemmeligheden?

Mit pengeinstitut meddeler, at "mistænkelige" bankoverførseler (hvad er
det?) fra DK til udlandet skal indberettet til én eller anden
antiterror-instans i USA, som skal vurdere, om der er tale om støtte til
terrorvirksomhed.

Jeg citerer: "Amerikansk krav ved udlandsbetalinger. Når du overfører
penge til udlandet, skal du være opmærksom på, at der kan blive givet
oplysninger videre til de amerikanske myndigheder"

Hvad fanden er meningen, siger jeg bare. Hvem har tilladt amerikanske
myndigheder at snage i mine udlandsbetalinger uden overhovedet at
fortælle mig om det?

En stor del af befolkningen går ind for at placere overvågningskameraer
her og der og allevegne. Det var helt utænkeligt for få år siden.

Hvad blev der af almindelig anstændighed og respekten for privatlivets fred?

Det hele er IMO en følge af at vores regering er svag, bange, skrøbelig
og dybt afhængig af støtte fra vælgere, DF og amerikansk velvilje -
eller blot lytter med åben mund og polypper, når hr. Bush bukker under
for sin paranoia efter de - i øvrigt dybt tragiske - terrorbegivenheder
i USA i 2001.

Man anvender systematisk en taktik kaldet FUD til at gennemføre sine
svinestreger, og "die dumme Dänen" falder på stribe.

FUD iflg. wikipedia:

"FUD er en forkortelse for det engelske: Fear, Uncertainty, and Doubt,
som på dansk betyder: Frygt, usikkerhed og tvivl.

Betegnelsen dækker over en reklame- og kommunikationsstrategi, der
hævdes at stamme fra it-mastodonten IBM, der frygtede, at deres kunder
ville skifte til Amdahl Corp. For tiden er det Microsoft, der påstås at
"sprede FUD" om Linux og Open Source i deres markedsføringsstrategi.

At "smide FUD" efter folk i f.eks. diskussionsfora kan betyde, at man
forsøger at skræmme dem fra deres originale tanker og få dem over på
modpartens domæne. Det være sig i diskussioner om it og måske især
politik. I denne sammenhæng er FUD beslægtet med propaganda."

Lidt mere detaljeret på engelsk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fear%2C_uncertainty_and_doubt

Jeg må beskæmmet tilstå, at jeg har været en trofast Venstre- og Anders
Fogh-støtte igennem 20 år, men nu kan det fandeme være nok! Om jeg så
skal blive venstreorienteret (altså "rigtig" venstreorienteret), som jeg
var i mine yngre dage - eller bare sofavælger. Hr. Fogh skal snarest
muligt sendes på ministerpension, hvis min stemme kan gøre udslaget.

mvh Per

Fra : enkvinde

Dato : 29-07-07 22:24

Fuldstændig OFF TOPIC reaktion på Peter og Pers skønne indlæg

Skøn dag - Først blev jeg medlem af storrygerens og provokatørens Peter`s
fanklub ( Ja, han ved det ikke, og har nok heller ingen anelse om ,at han
har en fanklub, men det har han altså nu Og nu en meget
velargumenterende Per, som har set lyset og melder sig under fanerne på
venstrefløjen - Jamen, er livet ikke bare skønt og velkommen til Per på
fløjen

Og når nu vi er igang med at rydde politiske skræmmekampagnerne af vejen og
finde fornuften frem, kunne vi så ikke lige få vores retssikkerhed tilbage.
Så folk i Danmark ikke bliver arresteret uden at have gjort det mindste
galt, andet end at befinde sig på det forkerte sted, på det forkerte
tidspunkt. Eller kan få endevendt deres hjem, uden at politiet har gidet få
en ransagningskendelse først.

Må fornuften vinde.

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Per Riber

Dato : 29-07-07 23:45

enkvinde skrev:
> Fuldstændig OFF TOPIC reaktion på Peter og Pers skønne indlæg

Tak

> [...]
> velargumenterende Per, som har set lyset og melder sig under fanerne på
> venstrefløjen - Jamen, er livet ikke bare skønt og velkommen til Per på

Nu må du altså ikke glæde dig alt for tidligt - jeg er faktisk ret
konservativ i ordets egentlige betydning (altså ikke partipolitisk), og
trives bare ikke med de store, topstyrede "revolutioner", der sker lige nu.

Jeg holder Fogh ansvarlig. Han er absolut ikke dum og ved udmærket godt,
hvad der foregår. Det vil jeg tage konsekvensen af. Meeen om jeg lige
farer over i den modsatte grøft, det tvivler jeg altså på. Skal nok
lykkes at blive enig med mig selv inden næste folketingsvalg.

> [...]
> galt, andet end at befinde sig på det forkerte sted, på det forkerte
> tidspunkt. Eller kan få endevendt deres hjem, uden at politiet har gidet få

Vi kunne sikkert blive ved meget længe - vores absurde indvandrerpolitik
har vi slet ikke berørt. men som hensynsfulde usenettere bør vi stoppe i
denne gruppe

> Må fornuften vinde.

Helt enig. Jeg var faktisk rigtig stolt af at være dansker engang. Min
stolthed krakelerer hastigt. Danmark er blevet et *LORTELAND*

mvh Per

Fra : Peter

Dato : 29-07-07 23:10

> [...]
> det?) fra DK til udlandet skal indberettet til én eller anden
> antiterror-instans i USA, som skal vurdere, om der er tale om støtte til

Så langt behøver du endda ikke at gå.
Prøv du at gå ind på et af Post Danmarks indleveringssteder og betale et
ganske almindeligt girokort med kontanter, i almindelig danske kroner, uden
at have ID i form af pas eller kørekort med dig, så skal du se bare.

Desværre er det ikke kun "Fjogets" regime, det er galt med. Aflytning af
mobil telefoner uden dommerkendelse, blev fremsat af den socialdemokratiske
babyface justitsminister, og vedtaget, mens regimet var socialdemokratisk og
uden at nogen protesterede. Den gang var det falske rygter om mængden af
børneporno på Internettet, oppisket af Europol og Red Barnet, der fik den
brede befolkning til at hoppe på vognen., og det er netop regimernes våben
og formålet med manipulation, ikke kun i de underudviklede lande vi normalt
kritiserer, men bestem også i vor egen lille "penge har magt" verden. Skab
frygt og du kan få det store dumme flertal af befolkningen til at hoppe på
alt.
Alt i den hellige overvågningens ånd, for overvågning er magt.

Får sikkert besøg af PET i løbet af ugen

Peter

Fra : Peter

Dato : 30-07-07 11:49

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Måske er en undskyldning til gruppen og vel også til den 12 Mikkel, for at
hi-jacke hans indlæg, på sin plads, tror vi blev lidt off-topic.

Ikke flere indlæg til tråden herfra.

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 31-07-07 19:27

Peter skrev:
> "Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Måske er en undskyldning til gruppen og vel også til den 12 Mikkel, for at
> hi-jacke hans indlæg, på sin plads, tror vi blev lidt off-topic.

Temmelig meget, men håber, at Mikkel trods alt fik ét eller andet ud af
sin forespørgsel.

> Ikke flere indlæg til tråden herfra.

Ditto her - men tak alligevel

mvh Per

Fra : Ole Thomsen

Dato : 30-07-07 07:02

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> er mon sandt, og hvor meget er manipulation, for at få os til at sluge
> indskrænkninger af den personlige frihed, uden at vi brokker os for meget.

Jeg mener ikke rygning falder ind under frihedsbegrebet, men ellers er jeg
enig - den danske befolkning er en flok zombier, når det angår værn omkring
deres egen frihed. Jo mere overvågning og kontrol, jo mere "sikkerhed" mener
et markant stort flertal.

Nå, vi er vist langt uden for gruppens emne.

Ole Thomsen
Forhenværende slave af tobak

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-07-07 08:31

On Thu, 26 Jul 2007 20:51:28 +0200, "Peter"
<doc_069X@hotmail.com> wrote:
klip
> [...]
>bliver jo pisset på og chikaneret alligevel.
>Vil du undgå min cigaret røg, så find et andet sted at opholde dig, eller

Hørt hørt, giver dig fuldstændig ret.
Fra ikke ryger (ca. 25 år) som føler sig mere generet af al den
tåbelighed, end af røgen.
mvh Ebbe
Hvordan kan verden være blevet så overbefolket ?

Fra : Workingmom

Dato : 28-07-07 13:45

Peter skrev:
> [...]
> opgave, da evt. påvirkninger sker over en periode på 30-50 år, og evt.
> skader kan lige så godt komme fra bil udstødning, og andre former for

Mikkel

Husk, at Peter er misbruger, ligesom en alkoholiker eller en narkoman er
det. Han er afhængig af sin last, og derfor siger han ting, der er
styret af, at det er vigtigt for ham at få den næste cigaret.

Hans afhængighed så at sige bestemmer over hans fornuft.

Sådan er det også med din far - det er synd for ham, men ligesom med
alkoholikere og narkomaner kan man ikke rigtigt regne med, hvad de
siger, for det er deres angst, der bestemmer, hvad de mener lige nu.

Det bedste, du kan gøre for dit helbred, er at forsøge at undgå at være
i røg. Måske du kan få din far til at lade være med at ryge på dit
værelse i al fald? Og så skal du passe din medicin - ordentligt. Især
den brune må du ikke snyde med, selv om du ikke lige nu kan mærke din astma.

Min mor røg også i mange år, men holdt heldigvis op. Hun er 80 nu, men
hun trækker ikke vejret ret godt.

Tine - voksen astmatiker med rygerforældre.

Fra : Peter

Dato : 28-07-07 21:20

"Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det. Han er afhængig af sin last, og derfor siger han ting, der er styret
> af, at det er vigtigt for ham at få den næste cigaret.

Det er vist ikke KUN allergi du lider af, problemer ned proportions
forvrængning, må da vist være værre.

Peter

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 29-07-07 12:18

Peter wrote:
> "Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er vist ikke KUN allergi du lider af, problemer ned proportions
> forvrængning, må da vist være værre.
>
> Peter

nej - Tine lider også af astma som hun skrev...