Stafylokokker /hjemmepleje/ smitsom klient~
Fra : Kanten

Dato : 16-07-07 23:07

En af mine klienter ( jeg arbejder i hjemmeplejen ) fik stafylokokker
efter et hospitalsbesøg. Hun skulle igennem tre test for ikke at være
smittebære ( alle 3 var negative) Inden da skulle jeg nærmest gå i
beskyttelse
dragt når jeg hjalp hende ( toiletbesøg etc)

Efter de 3 negative prøver regnede jeg med alt var i orden og brugte ingen
beskyttelse anden end nitrit-handsker.

I dag på jobbet var en sygeplejerske ved at falde ned af stolen da hun hørte
dette og ville have en samtale med vores arbejdsgruppe ifbm dette. Da
smitten stadig kan hænge i støv etc.

Ved ikke om hun overreagerede men jeg kom til at tænke at jeg har
haft problemer med min hals faktisk siden jeg startede hos klienten

Skrevet flere indlæg om dette i denn gruppe.

Kan min hals og hendes smitsomme stafylokokker have
en sammenhæng ?

Jeg skal på arbejde kl. 16.00 i dag, så hvis jeg kunne få
svar på mit indlæg inden da, vil jeg blive meget glad.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-07-07 09:46

On Tue, 17 Jul 2007 00:06:41 +0200, "Kanten" <nosubject@none.dk>
wrote:

> [...]
>dragt når jeg hjalp hende ( toiletbesøg etc)

>Efter de 3 negative prøver regnede jeg med alt var i orden og brugte ingen

Efter 3 negative prøver er alt ok...

> [...]
>
>Ved ikke om hun overreagerede men jeg kom til at tænke at jeg har
>haft problemer med min hals faktisk siden jeg startede hos klienten

Hun overreagerer helt klart...

>Kan min hals og hendes smitsomme stafylokokker have
>en sammenhæng ?

Nej.

Vi går allesammen rundt med stafylokokker på huden, men det er jo
heldigvis sjældent at det giver anledning til sygdom hos iøvrigt raske
mennesker...

Din klient har formentlig haft de såkaldte 'multiresistente'
stafylokokker, der typisk findes i hospitalemiljø. Her er de svært
ubehagelige fordi de er vanskelige at behandle.

De multiresistente stafylokokker kan kun overleve i specielle miljøer,
og giver derfor sjældent problemer uden for sygehusene.

<mlr>

Fra : Kanten

Dato : 17-07-07 13:20

Hej Michael,