EKG ?
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 07-07-07 13:35

Hej !!

Hvad kan man egentlig se ud af et EKG ??. Jeg mener f. eks. at man
ikke kan se om patienten har forsnævrede / forkalkede kranspulsårer
eller årer i benene ??
Med venlig hilsen Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-07-07 14:13

In news:11838120260.0956723760242788@dtext.news.tele.dk,
Hans Mikkelsen (slet FUDJP) <bkfoto3@FUDJPmail.dk> typed:
> [...]
>
> Hvad kan man egentlig se ud af et EKG ??. Jeg mener f. eks. at man
> ikke kan se om patienten har forsnævrede / forkalkede

Du kan se meget ud af et elektrokardiogram.

Min mand blev hasteindlagt med en blodprop i hjertet. Han fik
blodfortyndende medicin med det samme. Et EKG afslørede at der var
forsnævringer i kranspulsåren, så han blev overført til
Rigshospitalet hvor der blev foretaget en angiografi, d.v.s. der
blev indført et kateter i lysken og indsprøjtet kontrastvæske så
lægerne kunne se hvor forsnævringerne sad. Han fik derefter indsat 3
"stenter" (ballonudvidelser), og har det da heldigvis godt idag.

Det er ca. 3 år siden. Han får stadig "Plavix" (blodfortyndende
medicin) og Simvastatin som nedsætter kolesterolindholdet i blodet,
og det skal han have resten af hans liv.

Hvad angår årer i benene, så kender jeg ikke til, hvordan man
undersøger dem.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 09-07-07 12:48

> Hvad kan man egentlig se ud af et EKG ??. Jeg mener f. eks. at man
> ikke kan se om patienten har forsnævrede / forkalkede kranspulsårer
> eller årer i benene ??

Man kan ikke i sig selv på et EKG se, om der er forsnævrede kranspulsårer -
det kræver billeddiagnostik. Men man kan se følgerne af forsnævrede kar -
altså "lidende" hjertemuskel. Herunder også AMI'er (altså "blodprop i
hjertet"), hvor hurtig intervention kan betyde forskellen på liv og død.

Hvis der ikke er nogen forandringer på EKG'et i hvile kan man også forsøge
sig med en arbejdstest, hvor patienten løber eller cykler under konstant EKG
overvågning. Under sådanne forhold skal hjertet jo arbejde hårdere og bruge
mere ilt - og så kan det være, at EKG forandringerne træder frem, som et
udtryk for en vis nedsat kapacietet.

Man kan også se, om en af hjertets sider er særligt belastede. Hvis venstre
hjertehalvdel således er forstørret kan det være et udtryk for, at denne
hjertedel skal arbejde hårdere end normalt - f.eks. fordi det skal arbejde
mod et forhøjet blodtryk. Eller hvis højre side er belastet kan det være et
udtryk for f.eks. en blodprop i lungen, der betyder at højre side skal
arbejde usædvanligt hårdt.

Endeligt bruges EKG'et til at diagnosticere rytme og ledningsforstyrrelser,
hvor de elektriske impulser ikke genereres eller ledes korrekt igennem
hjertet. Og til at identificere visse tilstande, hvor man er i risiko for
pludseligt at få hjertestop.

Men et EKG måler på hjertets elektriske udledninger og kan således altså
ikke sige noget om forholdene i benene.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Hans Mikkelsen