mavesmerter
Fra : Maria

Dato : 06-07-07 22:26

Jeg har haft ondt i maven siden i morges, og har taget nogle ibumetin, men
de har ikke rigtigt virket. Det gør ondt lige ved navlen og lidt til
venstre. Holder jeg bare i fuldstændig ro, så er der ikke noget. Men det er
jo svært ikke at bevæge sig eller skal noget overhovedet.

Jeg tænker mere på hvad det kan være, er det noget jeg lige skal lade
lægevagten tjekke, eller skal jeg bare vente til det går over igen?

--
Maria

Fra : Workingmom

Dato : 07-07-07 09:03

Maria skrev:
> [...]
>
> Jeg tænker mere på hvad det kan være, er det noget jeg lige skal lade
> lægevagten tjekke, eller skal jeg bare vente til det går over igen?

Forstoppelse kan give ret kraftige mavesmerter - køb en karton
sveskejuice og drik ET glas - ikke mere.

En halvt lille glas med sveskebabymos kan også gøre det.

Hvis ikke det virker, så er det lægen.

Tine Ditmar

Fra : Maria

Dato : 07-07-07 15:03

> [...]
> og drik ET glas - ikke mere.
>
> En halvt lille glas med sveskebabymos kan også gøre det.

Det virkede ikke, det kastede jeg bare op af
øv.

--
Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-07-07 15:08

In news:468f9cf6$0$2680$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Maria <m_h_k79@hotmail.com> typed:

> Det virkede ikke, det kastede jeg bare op af
> øv.

Hej Maria.

Hvad er dog det med dig ? Tror du ikke at du alligevel skulle runde
lægevagten ? Hellere én gang for meget end én gang for lidt. De er
der jo for det samme, så se at komme afsted.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 07-07-07 15:29

> [...]
>
> Hvad er dog det med dig ? Tror du ikke at du alligevel skulle runde
> lægevagten ? Hellere én gang for meget end én gang for lidt. De er der jo

Ja kan se du har skrevet det første indlæg i går. Har du stadig ondt i
maven, så bør du kontakte en læge.

Mvh

lh

Fra : Maria

Dato : 08-07-07 13:40

"Maria" <m_h_k79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tænker mere på hvad det kan være, er det noget jeg lige skal lade
> lægevagten tjekke, eller skal jeg bare vente til det går over igen?

Jeg prøvede en gang af det pulver som hedder movicol, det hjalp da også på
en tur på toilettet, men ikke mindske mavesmerterne. Nu har jeg prøvet at
tage 2 ibumetin, og se om det hjælper. Jeg har heller ikke feber den siger
36,8.
Det gør meget ondt når jeg trækker maven ind. Så mens smerter er det jo
heller.

--
Maria

Fra : C.H

Dato : 08-07-07 16:00

> [...]
> 36,8.
> Det gør meget ondt når jeg trækker maven ind. Så mens smerter er det jo

Maria, hvis jeg var dig ville jeg erstatte ibumetin med et
paracetamolpræparat, når du nu har ondt i maven. Ibumeton er et
NSAID-præparat, som kan genere slimhinden i mave-tarmsystemet og kan derfor
gøre ondt værre..

CH

Fra : Maria

Dato : 08-07-07 16:19

> [...]
> paracetamolpræparat, når du nu har ondt i maven. Ibumeton er et
> NSAID-præparat, som kan genere slimhinden i mave-tarmsystemet og kan

Undskyld jeg er måske lidt dum, men hvad er paracetamolpræparat?

Jeg plejer at tage Ibumetin, når jeg feks. har mens. smerter....
--
Maria

Fra : lh

Dato : 08-07-07 16:31

> Undskyld jeg er måske lidt dum, men hvad er paracetamolpræparat?
>
> Jeg plejer at tage Ibumetin, når jeg feks. har mens. smerter....
> --
> Maria

Paracetamol er et andet smertestillende middel, som bare er mere skånsomt
mod maven. Men der er en gammel tommelfingerregel, der siger man ikke skal
tage smertestillende mod smerter i maven, som du ikke ved hvad er, før en
læge har sagt god for det. HVIS du f.eks havde en betændt blindtarm, kan du
ved at dæmpe smerterne måske gå for længe med den inden du kommer til lægen.
Der kan jo være mange grunde til du har ondt i maven, men jeg syntes altså
du bør konsultere en læge. Føler du dig sløj syntes jeg du bør prøve at tale
selv med vagtlægen (selvom du siger du ikke vil!) ellers om ikke før, så når
du kan få fat i din egen læge i morgen.

lh

Fra : Maria

Dato : 08-07-07 16:55

> [...]
> tale selv med vagtlægen (selvom du siger du ikke vil!) ellers om ikke før,
> så når du kan få fat i din egen læge i morgen.

Jeg venter nok til i morgen, da vagtlægen jo ikke vil gøre noget, når jeg
ikke vil snakke i tlf. med ham. Men jeg bryder mig simpelthen ikke om at
snakke i tlf., og det er der flere grunde til. Så jeg må få kæresten til at
ringe til egen læge i morgen.
--
Maria

Fra : Maria

Dato : 08-07-07 17:00

HVIS du f.eks havde en betændt blindtarm,
> lh

Hvis jeg nu havde det, ville jeg så ikke have ondt i højre side af maven, og
have feber?

Fra : Holst

Dato : 08-07-07 17:18

Maria wrote:

> Hvis jeg nu havde det, ville jeg så ikke have ondt i højre side af maven, og
> have feber?

Jo, blindtarmsbetændelse gør sædvanligvis ondt i den nedre del af maven
i højre side. En del har blindtarmsbetændelse uden at have feber.

Så den forkerte placering betyder sikkert, at det ikke er
blindtarmsbetændelse.

Men der kan jo være rigtig mange andre ting, der er årsag til smerterne.

Men vil du ikke tale med vagtlægen, må du jo bare lide til i morgen.

Fra : Ditte

Dato : 08-07-07 16:39

Maria skrev:

> Undskyld jeg er måske lidt dum, men hvad er paracetamolpræparat?
>
> Jeg plejer at tage Ibumetin, når jeg feks. har mens. smerter....

Paracetamol er Panodil, Pinex og Pamol.

Hilsen Ditte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-07-07 18:17

> [...]
> paracetamolpræparat, når du nu har ondt i maven. Ibumeton er et
> NSAID-præparat, som kan genere slimhinden i mave-tarmsystemet og kan

Det kommer jo lidt an på hvem man er. Jeg kan ikke "tåle" parcetamol, da jeg
får kvalme af det, mens hverken ibometin eller kodymagnyl griver problemer
af nogen art.

Mvh Maria

Fra : C.H

Dato : 08-07-07 20:02

> Det kommer jo lidt an på hvem man er. Jeg kan ikke "tåle" parcetamol, da
> jeg får kvalme af det, mens hverken ibometin eller kodymagnyl griver
> problemer af nogen art.
>
> Mvh Maria

Sådan er det selvfølgelig forskellige oplevelser af præparaterne... Ikke
desto mindre er det kendt, at NSAID er kontraincideret ved
mave-tarmproblemer. Tåler man ikke paracetamol, så er det bedre at undvære
smertestillende...

CH

Fra : Maria

Dato : 08-07-07 15:39

> [...]
>
> Jeg tænker mere på hvad det kan være, er det noget jeg lige skal lade
> lægevagten tjekke, eller skal jeg bare vente til det går over igen?

Jeg fik kæresten til at ringe til lægevagten, men da jeg af private årsager
ikke bryder mig om at snakke i tlf., ville lægevagten intet gøre.
--
Maria

Fra : Thomas

Dato : 02-04-08 16:11

"Maria" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>>

> Jeg fik kæresten til at ringe til lægevagten, men da jeg af private
> årsager ikke bryder mig om at snakke i tlf., ville lægevagten intet gøre.

Hm.... jeg har aldrig selv brugt lægevagten, men det her undrer mig lidt.
Det vil sige at døve og eller døvstumme ikke kan få hjælp på lægevagten ?

Mvh

Thomas