Væskebalance?
Fra : Mureren

Dato : 01-07-07 15:49

Hej.

Min kære gamle mor har en efterhånden længere sygejournal (hjerteproblemer,
stofskifte m.m.m.)

Hun får rigtig meget medicin, inkl. vanddrivende, og det er her problemet
oftest opstår. Hun bliver så træt at hun ikke kan rejse sig fra en stol, og
det piner mig (og hende) at se min ellers altid aktive mor sådan

Hun er enten ikke i stand til at drikke det hun har behov for, eller også
drikker hun for meget. Hendes vanddrivende medicin bliver reguleret op og
ned i tide og utide af lægerne, så spørgsmålet er:

Findes der et apparat/en maskine der kan teste ens væskebalance?
(gamle "husråd" er sikkert fine til nogen mennesker, men ikke min mor

Hvis hun selv på den måde kunne finde ud af om hun manglede eller havde for
meget væske i kroppen, var det jo nemt for hende at regulere.
Som det er nu er hun enten dehydreret, eller også buler hun ud overalt.

Mvh.
Mureren

Fra : lh

Dato : 01-07-07 16:55

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for meget væske i kroppen, var det jo nemt for hende at regulere.
> Som det er nu er hun enten dehydreret, eller også buler hun ud overalt.

Nu skriver du ikke noget om hvor din mor bor, om hun er hjemme. Men hvad
siger hendes læge? Eller plejepersonalet hvor hun er?
Jeg tror ikke der er sådan noget "selvtester". Jeg har i hvert fald aldrig
hørt om det.

lh

Fra : Mureren

Dato : 01-07-07 19:33

> [...]
> siger hendes læge? Eller plejepersonalet hvor hun er?
> Jeg tror ikke der er sådan noget "selvtester". Jeg har i hvert fald aldrig

Hun bor i lejlighed med hendes kæreste gennem cirka 10 år.
(og hun er 57 år gammel)

Lægen/lægerne, jamen de justerer op og ned på det vanddrivende, uden held,
formentlig fordi der går for længe mellem de tider hun får hos dem.
(hvis du spurgte hvorvidt de mener der findes et sådant apparat, så har jeg
ikke spurgt dem)

Hun har fået et apparat til at teste hendes blod med, fordi hun får Maravan
blodfortyndende medicin. Det er et "simpelt" apparat der prikker et lille
hul og tester blodet tykkelse, og så justerer hun selv medicinen. Siden det
fungerer så godt, tænkte jeg at der måske fandtes et lignende apparat til
væskebalancen.

Mvh.
Mureren

Fra : lh

Dato : 01-07-07 20:02

> [...]
> Siden det fungerer så godt, tænkte jeg at der måske fandtes et lignende

Jeg har aldrig hørt om det, men prøv at spørge lægen evt? Eller apoteket...

mvh

lh

Fra : Brian Olesen

Dato : 02-07-07 10:02

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Man skal i hvert fald ikke gå og stille på det vanddrivende hele tiden. Hun
kan næsten ikke drikke for meget. Det er en skrøne hvis hun går og tror, at
hun skal drikke lidt bare fordi hun får vanddrivende medicin. Nærmest tvært
imod.
Men lægen kan jo have sine grunde. F.eks. bruger mange læger vanddrivende
medicin til at sænke blodtrykket med. Ved du hvorfor hun får vanddrivende?

Hvis hun er så træt som du siger, så kan der jo sagtens være noget mere
alvorligt galt med hende, hvilket I bør snakke med lægen om.

Man kan selv undersøge om der er tale om vædskemangel, selvom det bestemt
kun er en overfladisk og vejledende undersøgelse.

Prøv at nappe i huden på håndryggen. Træk op i huden og hvis den bliver
stående af sig selv mangler hun vædske, sådan lidt firkantet sagt.
Men det er selvfølgelig slet slet ikke så sikker en test som en kalium-test,
hvor ens kaliumtal måles. Dette skal helst ligge mellem 2,5 og 5 så vidt jeg
husker.
Det mener jeg i hvert fald at min kære doktor har fortalt.

Mvh. brian

Fra : Mureren

Dato : 02-07-07 10:35

> [...]
> medicin til at sænke blodtrykket med. Ved du hvorfor hun får vanddrivende?

Jeg er usikker på hvorfor hun får det vanddrivende, men jeg antager da det
er fordi hun ellers ophober vand i kroppen.

> Hvis hun er så træt som du siger, så kan der jo sagtens være noget mere
> alvorligt galt med hende, hvilket I bør snakke med lægen om.

Hun snakker jævnligt med lægerne, er ofte til kontrol og bliver stukket i
hele tiden

> [...]
> og 5 så vidt jeg husker.
> Det mener jeg i hvert fald at min kære doktor har fortalt.

Kaliumtest???
Jeg har googlet mig frem til det er en mineraltest, men hvordan kan den
afgøre om der er tilstrækkeligt væske tilstede?
Den kan selvfølgelig angive om de rette betingelser er der for en ordentlig
væskebalance, men vel ikke om væsken er der?

Mvh.
Mureren

Fra : Brian Olesen

Dato : 02-07-07 17:35

> [...]
> Den kan selvfølgelig angive om de rette betingelser er der for en
> ordentlig væskebalance, men vel ikke om væsken er der?

Næh det har du da ret i, men som en eller anden også sagde, så mister man
kalium, som bli'r skyllet ud med urinen, når man bruger vanddrivende medicin
og et alt for lavt kaliumtal er ikke at spøge med.
Men hjerteproblemer giver ofte anledning til at man bruger vanddrivende
medicin. Ved egentlig ikke rigtig hvorfor.
Mvh. brian

Fra : Mureren

Dato : 02-07-07 18:01

> [...]
> Men hjerteproblemer giver ofte anledning til at man bruger vanddrivende
> medicin. Ved egentlig ikke rigtig hvorfor.

Der står llidt her:
http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/artikel?&id=8096&cx=702

Mvh.
Mureren

Fra : Brian Olesen

Dato : 03-07-07 14:05

> Der står llidt her:
> http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/artikel?&id=8096&cx=702

Glimrende baggrundsartikel. Tak for den.
Den mangler bare at fortælle, hvilke piller, der hører til hvilke grupper,
men det ser det ud til, at de alle mangler.

Mvh. Brian

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-07-07 13:49

Mureren wrote:
Brian:

> [...]
> Den kan selvfølgelig angive om de rette betingelser er der for en ordentlig
> væskebalance, men vel ikke om væsken er der?

Med min begrænsede viden så jo, jeg tror faktisk godt at sådan en test
kan sige noget om en persons væskebalance. Prøv evt. at spørge i <
news:dk.videnskab.sundhed >.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 01-07-07 20:09

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der et apparat/en maskine der kan teste ens væskebalance?
> (gamle "husråd" er sikkert fine til nogen mennesker, men ikke min mor

Hej Murer

Jeg har aldrig hørt om et sådant apparat, men jeg regulerer selv min vanddrivende
medicin, og det fungerer fint. Der er visse tegn jeg altid kigger på. F.eks. om mine
stømper afsætter mærker, og når jeg trykker en tommelfinger mod huden på mine ben
kigger jeg efter hvor lang tid det tager før en 'bulen' retter sig ud. Jeg ved godt
at det er gamle husråd, men de virker også godt nok engang imellem.
Hvis din mor er i tvivl må hun bruge lægen lidt oftere. Hun har vel også behov for at
få checket om hun har brug for kalktilskud i forbindelse med det vanddrivende. Det er
meget normalt.

Peter

Fra : Mureren

Dato : 02-07-07 06:54

> [...]
> behov for at få checket om hun har brug for kalktilskud i forbindelse med

Hej Peter.

Tak for rådene!
Jeg var ikke klar over at kalktilskud også var en del af ligningen, så det
giver jeg videre.

Mvh.
Mureren

Fra : L.Støvring

Dato : 01-07-07 22:34

> [...]
> for meget væske i kroppen, var det jo nemt for hende at regulere.
> Som det er nu er hun enten dehydreret, eller også buler hun ud overalt.

Jeg kender ikke til at der findes et apparat som kan tjekke vædskebalancen.
Men..........jeg kender til stofskifte-sygdom, og vædskeophobninger. Disse 2
ting *kan* være relaterede, men behøver ikke at være det.

Det er rimeligt simpelt at tjekke om man får vædske nok, vha. få enkle
iagttagelser; er urinen meget mørk, løber der for lidt vædske igennem
nyrerne, og vædskeindtag bør forøges. Knib i huden på oversiden af hånden -
hold den der og tæl til 10. Bliver huden "stående" efter 4 sek. drikkes der
for lidt.

At man "hæver" - især omkring ankler og fødder, betyder ikke at man indtager
for lidt vædske. Det er et symptom på at kroppen reagerer på andre ting -
f.eks stillesiddende, eller varme. Altså et dårligt kredsløb ( midlertidigt
eller permanent ). Selv hæver f.eks jeg altid omkring anklerne når det er
meget varmt i vejret.

Jeg kunne bedre forestille mig at din mors træthed skyldes
stofskiftesygdommen!? Er stofskiftet meget lavt, er et tydeligt sympyom
herpå nemlig træthed. Jeg går ud fra at hendes stofskite-sygdom bliver fulgt
på special-afdeling? Hun bør gøre opmærksom på trætheden, for det er måske
nærmere hendes stofskifte-medicin som skal reguleres, snarere end den
vanddrivende?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mureren

Dato : 02-07-07 07:04

> [...]

> ( midlertidigt eller permanent ). Selv hæver f.eks jeg altid omkring
> anklerne når det er meget varmt i vejret.

Min mor's ene ben hæver også altid, og har gjort det fra før hun blev syg.
Det med kredsløbet er mere eller mindre udelukket. Hun har været i Skejby
til undersøgelser for åreforkalkning, hvor de ikke konstaterede nogen
forkalkning (de fokuserede godt nok mest på hjertet, men alligevel).

> [...]
> måske nærmere hendes stofskifte-medicin som skal reguleres, snarere end

Du har naturligvis ret ang. stofskiftet, men sidste gang hun fik taget pøver
ved lægen var stofskiftet helt i orden (hun har fået jod-behandlinger m.m.,
men undgik operation), så lige i hendes tilfælde er det ikke der den er gal.
For 3 uger siden var hun og hendes kæreste en tur på Fur, og det var der
problemet opstod, hun havde ellers haft det bedre end i flere år gennem et
stykke tid, og kunne passe sin kolonihave "næsten" som hun gerne ville. På 5
dage hævede hun overalt, tog 4 kilo på, og det var lige da hendes
vanddrivende medicin var blevet reguleret. Da hun så kom hjem tog hun til
lægen, som konstaterede at det vanddrivende nok skulle reguleres igen, og
efter det blev hun enormt træt og tabte sig igen. Rent medicin-mæssigt er
det den eneste variabel, og derfor spørgsmålet om apparatet.
Desværre ser det ud til at det ikke findes, mine egne "googlinger" (det
lyder som en hel masse børn har heller ikke båret frugt

Anyway, tak for input...

Mvh.
Mureren

Fra : L.Støvring

Dato : 02-07-07 08:30

[Klip]

> [...]
> lægen, som konstaterede at det vanddrivende nok skulle reguleres igen, og
> efter det blev hun enormt træt og tabte sig igen. > Mvh.

For 3 uger siden havde vi en hedebølge - og i de dage hævede jeg også. Det
er helt normalt.

Hvis hun i sådan en periode øger dosis på vanddrivende medicin, kan det
forårsage trætheden. Ikke alene driver man jo vædske ud af kroppen, men også
salte og vitaminer "fordrives" med vædsken. Man skal også vide at
vanddrivende medicin nedsætter blodtrykket ( samme præparater bruges ofte
ved forhøjet blodtryk ), og hvis trykket er for lavt, vil man være træt.

Iøvrigt er det heller ikke ualmindeligt at vanddrivende medicin, giver
læg-kramper ( især om natten ) - bare til info.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-07-07 13:47

Mureren wrote:
[...]
> Hvis hun selv på den måde kunne finde ud af om hun manglede eller havde for
> meget væske i kroppen, var det jo nemt for hende at regulere.
> Som det er nu er hun enten dehydreret, eller også buler hun ud overalt.

Op på en badevægt?

Det eneste der reelt ændrer en persons kropsvægt er vel netop
væskebalancen, altså om man har drukket for meget eller for lidt, og så
hvad man har spist af mad og hvornår det kommer ud i den anden ende
igen? (Og så naturligvis tøjet, omend der næppe er ret meget mere end et
kilograms forskel mellem om man har lidt eller meget tøj på.)

Det store spørgsmål er, hvor stort intervallet er mellem at være i
mærkbart væskeunderskud og -overskud. Hvis det kun er nogle få hundrede
gram, så er min idé sikkert fuldstændig ubrugelig, men omvendt hvis der
er tale om et interval på 2500 gram eller mere, så kan jeg ikke se
hvorfor det ikke skulle kunne bruges.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mureren

Dato : 04-07-07 14:23

> [...]
> tale om et interval på 2500 gram eller mere, så kan jeg ikke se hvorfor

Jeg kan ikke lige finde linket igen, men under min søgen faldt jeg over en
artikel der viser at så lidt som 1-2% væsketab af kropsvægten påvirker i
meget høj grad. Da min mor kun vejer 60 kilo er din idé desværre ikke så
anvendelig som jeg kunne ønske.

Mvh.
Mureren

Fra : Brian Olesen

Dato : 04-07-07 22:13

> [...]
> artikel der viser at så lidt som 1-2% væsketab af kropsvægten påvirker i
> meget høj grad. Da min mor kun vejer 60 kilo er din idé desværre ikke så

Det anbefales ellers, når man benytter vanddrivende midler at holde øje med
udsvinget på badevægten.

Omvendt er det også en kendt ssg, at man vejer næsten et kg. mindre om
morgenen end om aftenen -

Mvh. brian