Hvorfor ondt i "balderne"?
Fra : lh

Dato : 28-06-07 17:41

Jeg har døjet med smerter i lænden i den sidste måneds tid. Og desværre har
det tiltaget de sidste 14. dage og jeg skal nu til en start til røntgen på
tirsdag.
Min læge har hidtil ment det bare er musklerne og jeg har da også ondt i
nakke, lænd o.s.v en dag eller to som så mange andre, men aldrig så konstant
i så lang tid. Men det værste er at jeg har svært ved at sidde. Det gør ondt
i balderne primært, og især i bilen er det et problem efter kort tids
kørsel. Ofte gør det også ondt lige når jeg rejser mig og lige skal "i
gang". Om natten gør det ondt i lænden når jeg vender mig og om morgenen er
jeg stiv og øm i lænderne. Det er som om det gør ondt i halebenet at sidde
ned. Smerten er lidt svær at forklare, men dødirriterende og ret trættende.
Jeg bruger varme som hjælper godt lige efter, og smertestillende (pinex har
været nok). Men det er en daglig plage.
Har nogen her prøvet en diskusprolaps? Og hvad er symptomerne på det? Jeg
har ikke lavet noget så der pludselig er opstået en smerte, det er kommet
langsomt og blevet værre, men er nu på samme niveau hele tiden.
Jeg har fået øvelser hos en fysioterapeut, men nogen af dem kan jeg slet
ikke lave uden det gør djævelsk ondt.
Som sagt skal jeg nu til røntgen, men der er jo ventetid på alt, så der går
endnu en tid inden jeg får svar på om der er noget galt eller det "kun" er
musklerne.
Har nogen en idé om hvad det er eller kan være ude fra egne erfaringer?

mvh
lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-06-07 18:16

In news:4683e4b4$0$41510$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
lh <lhmail@mail.dk> typed:
> [...]
> eller det "kun" er musklerne.
> Har nogen en idé om hvad det er eller kan være ude fra egne

Har du prøvet at ringe til en kiropraktor ? (der er nok også
ventetid). Han/hun vil hurtigt kunne fortælle dig om det evt. er en
nerve der kommet i klemme ét eller andet sted.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 28-06-07 18:27

> [...]
>
> Har du prøvet at ringe til en kiropraktor ? (der er nok også ventetid).
> Han/hun vil hurtigt kunne fortælle dig om det evt. er en nerve der kommet

Ja det har jeg faktisk, men da hun ikke ville begynde med at tage et røntgen
turde jeg ikke. Jeg mener HVIS der nu er en diskusprolaps og hun ikke ved
den er der, kan hun så ikke gøre mere skade end gavn?

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-06-07 18:46

In news:4683ef68$0$25221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
lh <lhmail@mail.dk> typed:

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-06-07 19:40

> [...]
> et røntgen turde jeg ikke. Jeg mener HVIS der nu er en
> diskusprolaps og hun ikke ved den er der, kan hun så ikke gøre

Jeg er da af den overbevisning, at der *skal* tages et
røntgenbillede inden en evt. behandling. Alt andet kan da ikke være
betryggende. Sæt nu det viser sig at være en diskusprolaps, den kan
en kiropraktor nok ikke ikke behandle.

Jeg skriver nu ikke af egen erfaring, men jeg har en datter der
efter en arbejdsskade for 7 år siden (hun fik beskadiget rygsøjlen)
har måttet gå til kiropraktor ca. en gang om ugen. Han kan ikke
helbrede hende, men lindre hendes smerter meget. Hun har godt nok
fået en ret stor erstatning, men det bliver ryggen jo ikke hel igen
af. Hun har jævnligt fået taget røntgenbilleder i den periode, da
han ikke vil risikere at gøre noget forkert hvis skaden er
forværret.

Jeg kan desværre ikke give nogen gode råd, da jeg jo kun kender min
datters tilfælde.

Jeg vil ønske dig en rigtig god bedring, i håbet om at der kommer en
løsning.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-06-07 07:50

Tove Krieger skrev:

> Jeg er da af den overbevisning, at der *skal* tages et
> røntgenbillede inden en evt. behandling.

Da jeg var ved kiropraktor for 1. gang *blev* der taget et røngtenbillede.

Til "ih":

Find en anden kiropraktor - ved ikke hvor du bor men hér i Sønderborg er der
et par fine.

Jeg har de sidste 10 år gået et sådant sted.

Dine symptomer er i bedste fald "bare" en fastlåsning af fx. bækkenled,
facetditto, rygsøjlen e.l.

1, 2 eller 3 behandlinger *kan* gøre dig smertefri hvis du er "heldig"
Hans

Fra : Brian Olesen

Dato : 29-06-07 11:22

Hej

> Har nogen her prøvet en diskusprolaps? Og hvad er symptomerne på det? Jeg
> har ikke lavet noget så der pludselig er opstået en smerte, det er kommet
> langsomt og blevet værre, men er nu på samme niveau hele tiden.

Jeps sådan en, eller rettere 2 har jeg prøvet. det kan ikke anbefales.
Symptomerne varierer meget og det virkelig luskede er, at man kan få
lignende symptomer selvom man ikke har en prolaps. Det kaldes et discodemt
symdrom.
Slidgigt og lumbago giver de samme smerter.
Du skulle nu prøve med is og et lag stof mellem isen og kroppen. Det hjælper
faktisk mere end varme.

> [...]
> "kun" er musklerne.
> Har nogen en idé om hvad det er eller kan være ude fra egne erfaringer?

Som sagt det kan være lidt af hvert. Rontgen er egentlig ikke særlig
brugbart til den slags undersøgelser, da det bløde væv jo ikke viser sig på
billederne. Derimod er en mr-scanning uhyggelig præcis og vi har jo fået 4
nye af disse her i Aalborg for nylig. Men ved godt, at man traditionelt
starter med en gang rontgen hvor man så konstaterer at man ikke kan se
noget.
Undskyld min kynisme, men det synes jeg er spild af både patienternes og
sygehusets tid.

Mvh. brian

Fra : lh

Dato : 29-06-07 11:59

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kan se noget.
> Undskyld min kynisme, men det synes jeg er spild af både patienternes og

Dvs at man ikke på et røntgenfoto kan se om der er en diskusprolaps, som er
det jeg primært ønsker at få udelukket (forhåbentlig) i første omgang?

lh

Fra : Brian Olesen

Dato : 30-06-07 09:07

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs at man ikke på et røntgenfoto kan se om der er en diskusprolaps, som
> er det jeg primært ønsker at få udelukket (forhåbentlig) i første omgang?

Ja det vil det meget ofte. Du skal enten kastes i en gammeldags ct scanner,
eller en mere moderne og bivirkningsfri mr scanner.
Kun i særlig grælle tilfælde kan de se en discus på et reontgenbillede.
Til gengæld kan de lynhurtigt konstatere gigt og flere andre ting. Det er
især knoglestrukturen man virkelig kan undersøge med et rontgenbillede. Men
jeg gætter på, at en erfaren rontgenlæge også kan se andre ting udfra f.eks.
knoglernes placering osv.

Mvh. brian