ondt i halsen i 14 dage / part 2
Fra : Kanten

Dato : 20-06-07 18:07

Først tak for alle de svar jeg fik 4-5 linier længere ned. Valgte at
gå til lægen i dag. Assistenten lavede en podning der var negativ.
Blev lidt senere kaldt ind til lægen der kunne konstatere at jeg var
højrød med blister (?) i halsen : halsbetændelse var dommen.

Han forstod ikke hvorfor det skulle tage mig 2 uger at finde ud af
at gå til lægen.

Nuvel.

Har fået noget penicillin ( 800mg) som jeg skal tage i 10 dg 3 x daglig.
Fik at vide at efter ca. 2 dage vil det være væk. Hvorfor skal
det så indtages i 10 dage ? (jeg er ikke begejstret for at tage den
slags medicin )

Og en anden ting jeg glemte at spørge om ; er sådan noget
virus-halløj smitsomt ?

Fra : Holst

Dato : 20-06-07 18:19

Kanten wrote:

> Og en anden ting jeg glemte at spørge om ; er sådan noget
> virus-halløj smitsomt ?

Bliver du behandlet med penicillin, er din halsbetændelse forårsaget af
bakterier, og der er derfor ingen vira.

Fra : Kanten

Dato : 20-06-07 18:27

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver du behandlet med penicillin, er din halsbetændelse forårsaget af
> bakterier, og der er derfor ingen vira.

Er det så nødvendig med penicillin. Vil det gå over af sig selv uden ?

Fra : Holst

Dato : 20-06-07 20:37

Kanten wrote:

> Er det så nødvendig med penicillin. Vil det gå over af sig selv uden ?

Er halsbetændelsen forårsaget af bakterier, giver man penicillin. Det
dræber i løbet af få dage bakterierne, men man fortsætter med at tage
det i en uges tid for at være sikker på, at de mest sejlivede også er
døde. Derfor er det dumt at stoppe behandlingen efter 3-4 dage, når du
måtte føle, at du igen har det rigtig godt. Der er vist en rimelig stor
chance for, at du så får et tilbagefald.

Halsbetændelse forårsaget af vira kan man vist ikke gøre så meget ved
bortset fra at se tiden an og lindre symptomerne.

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-06-07 18:58

In news:Y96dnfaqSr8Jw-TbnZ2dnUVZ8sGvnZ2d@giganews.com,
Kanten <none@none.dk> typed:
> [...]
> højrød med blister (?) i halsen : halsbetændelse var dommen.
>
> Han forstod ikke hvorfor det skulle tage mig 2 uger at finde ud af

Nej helt ærligt. Det forstår jeg heller ikke, du må jo ikke have
haft nok ondt.

> [...]
> daglig. Fik at vide at efter ca. 2 dage vil det være væk. Hvorfor
> skal det så indtages i 10 dage ? (jeg er ikke begejstret for at

En penicillinkur skal *altid* tages "til ende" ligegyldigt hvad. Man
må ikke stoppe efter et par dage.

> Og en anden ting jeg glemte at spørge om ; er sådan noget
> virus-halløj smitsomt ?

Halsbetændelse er bakterier og ikke virus. Hvis det havde været en
virus havde lægen ikke kunnet give dig penicillin. Det virker kun
mod bakterier.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-06-07 20:16

> [...]
> Fik at vide at efter ca. 2 dage vil det være væk. Hvorfor skal
> det så indtages i 10 dage ? (jeg er ikke begejstret for at tage den

Fordi de første bakterier nemt dør af pencilen = et par dage. De sidste er
pokkers sejlivet og er op til 10 dage om det. Holder du op efter f.eks. 7
dage, vil de bakterier, der har overlevet være sværere at slå ihjel hvis det
blusser op igen. Der skal så en kraftigere pencilen til og i længere tid, og
det er jo værre end de 10 dage med den "milde".

Mvh Maria

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-06-07 23:16

Kanten wrote:

> [...]
> daglig. Fik at vide at efter ca. 2 dage vil det være væk. Hvorfor skal
> det så indtages i 10 dage ? (jeg er ikke begejstret for at tage den

Hmm. jeg kender flere mennesker, der hver dag indtager flere forskellige
former for medicin, med mange bivirkninger blot for at holde sig i live.

Tag nu den kur med pillerne, fuldfør hele kuren og nyd derefter at du ellers
aldrig er nød til at tage medicin.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Helle

Dato : 21-06-07 08:30

"Kanten" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fik at vide at efter ca. 2 dage vil det være væk. Hvorfor skal
> det så indtages i 10 dage ? (jeg er ikke begejstret for at tage den
Penicillin SKAL tages indtis dosis er færdig. Sådan er det. Jeg er også
modstander af piller, men ved, at her er det nødvendigt. Ellers blusser
halsbetændelsen op igen, og du skal have en større dosis.

> Og en anden ting jeg glemte at spørge om ; er sådan noget
> virus-halløj smitsomt ?
Det er ikke en virus.
Mvh.

Fra : Hansen

Dato : 22-06-07 11:50

> [...]
> slags medicin )
>
> Og en anden ting jeg glemte at spørge om ; er sådan noget

For lige at få det med at man skal tage hele turen helt på plads så drejer
det sig om (som flere har skrevet) at der er risiko for at ikke alle
bakterier er slået ihjel før til sidst. Det er ikke så meget problemet med
at det blusser op igen der er det værste. Det er faktisk et helt
skrækscenarium: de bakterier der overlever fordi man holder op med
penicillinen for tidligt kan udvikle resistens for penicillinen (eller den
antibiotika der anvendes). Problemet med resistente bakterier er desværre et
stort problem:
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Arkiv/De+resistente+bakterier/20060406110801.htm
http://www.ssi.dk/sw174.asp?ArtNo=2894689

En misforståelse man ofte hører er også: "Hvis man tager for meget
penicillin bliver man immun". Nej - man kan ikke blive immun, man kan
udvikle allergi. Bakterierne derimod kan blive immune jfr. ovenstående.

Fra : Kanten

Dato : 01-07-07 12:51

"Hansen" <hansen@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> penicillin bliver man immun". Nej - man kan ikke blive immun, man kan
> udvikle allergi. Bakterierne derimod kan blive immune jfr. ovenstående.
Nu er jeg på næstsidste dag af min penicillin-kur og kan mærke
at det stadig ulmer nede i halsen. Kommer tilbage på halvstyrke
(irritationen)engang imellem. Har indtrykket at det vender tilbage
når jeg stopper.
Men skal siges det har IKKE gjort så pisse ondt som pre-penicillinkuren
i perioden.

Hvis det vender tilbage er det så til lægen og mere penicillin ?

En kollega har anbefalet Listerine ( til at gurgle halsen) +
Koloid-væske(?!)

Hun sage samtidig at der er stor smitterisiko. Det mener
jeg ikke en omgang stædig halsbetændelse er.

Læste et ældre indlæg hvor Hansen har rendt rundt med det i
ca. 8 uger. Håber ikke det tager SÅ lang tid i mit tilfælde

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-07-07 20:38

> [...]
> at det stadig ulmer nede i halsen. Kommer tilbage på halvstyrke
> (irritationen)engang imellem. Har indtrykket at det vender tilbage

Føler du dig ikke helt rask, så ring til lægen. Måske skal du have 10 dage
mere. Det kan være at han vil se tiden an, men lad nu være med at give det
14 dage. Så snart det bliver det mindste værre, så ring til lægen. Du gik
meget længe inden du kom i gang med pencillin, så det kan godt trække ud.

Mvh Maria