UV lys i øjet
Fra : Henrik

Dato : 14-06-07 06:08

Hej alle

Jeg arbejder på et autoværksted.
Og vi bruger en kraftig uv lampe til ac, fejlfinding.
Jeg kom til at kikke i lyset uden briller på, og er derfor bange for om øjet
kan have taget skade.
Det var nu kun et kort glimt, men den er rimelig kraftig den lampe.
Føler det er lidt underligt i det øje, men måske er det bare noget jeg tror.

Skal jeg være nervøs ?

Hilsen Henrik

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-06-07 10:01

In news:034ci.2$Ic5.1@news.get2net.dk,
Henrik <brakentorp@hotmail.com> typed:
> [...]
> lampe.
> Føler det er lidt underligt i det øje, men måske er det bare noget

Hvis det kun har været et kort glimt tror jeg ikke du skal være
nervøs, men hvis du føler at øjet er lidt underligt kan det være
fordi uv-lys også kan forårsage "svejseøjne". Det kan være at det er
en mild grad af dette du har pådraget dig ( sår på hornhinden)

Min svigersøn svejsede uden briller (totalt tåbeligt) , for
nogle år siden, og det fortrød han bittert. Han fik dog reddet
situationen på skadestuen hvor han fik nogle øjendråber.
Hvis det "kun" i dit tilfælde synes lidt underligt i øjet, tror jeg
ikke at der er sket synderlig skade, men bliver det værre og
begynder at gøre ondt skal du til lægen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : niels

Dato : 14-06-07 11:19

> [...]
> Det var nu kun et kort glimt, men den er rimelig kraftig den lampe.
> Føler det er lidt underligt i det øje, men måske er det bare noget jeg

Hej Henrik
Hvis den ikke er vanvittig kraftig er der ikke noget at være nervøs for, det
svare til at kikke på svejselys, og som kan give slem kløe i øjet. Det kan
give svejserøjne, der ligesom sneblindhed går over i løbet af nogle dage, og
kun i svære tilfælde behøver behandling.
mvh Niels

Fra : Henrik

Dato : 14-06-07 15:52

Ok det tænkte jeg nok.
Det er godt nok 100 W fra en lygte, så der er knald på.
Men det var max 2 sek.

Men mange tak for jeres svar.

Hilsen Henrik.