Stress og blodtryk
Fra : Ukendt

Dato : 13-06-07 19:05

Hej

Jeg er en mand på 27 år, og har en for højt blod tryk - når det er
højest 170/110.

Har været hos lægen, og han spurgte om jeg var stesset. Det svarede jeg
nej til, men efterfølende er min konklusion ændret. Jeg har prøvet
diverse stess tests på nettet, og alle viser jeg er meget stresses. Det
er jeg nok også, når jeg tænker det igennem, og efter at have læst en
del artikler om stress. Har ihvertfald, det fleste symptomer på stess :(

Spørgsmålet er, om det alene kan være årsag til det høje blodtryk?

Jeg lever sundt, dyrker meget motion, ryger ikke og er ikke overvægtig.

Hvad kan/skal jeg gøre, for at afstesse? Jeg har selv fundet en
artikel, som jeg vil følge, men er det andre ting man gøre?
http://www.alun.dk/livsstil-reducer-stress.asp

På forhånd tak!

Mvh
Anonym2

Fra : Henrik

Dato : 13-06-07 19:59

On 2007-06-13 20:04:58 +0200, Anonym2 <Anonym> said:

> [...]
>
> Hvad kan/skal jeg gøre, for at afstesse? Jeg har selv fundet en
> artikel, som jeg vil følge, men er det andre ting man gøre?

Svaret er ret enkelt.... JA.. Stress kan sagtens give alt for højt blodtryk.

Der er en masse forskelilige teorier om hvordan man kommer stress til
livs, men snak med din læge, han vil kunne hjælpe.... Vi er jo ikke ens.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-07 20:48

<Anonym> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er en mand på 27 år, og har en for højt blod tryk - når det er højest
> 170/110.

Er det målt med et pålideligt apparat hjemme hos dig selv? Måles det hos
lægen, på apoteket, hos venner el.lign kan det være falsk forhøjet. Husk
også at hvile inden målingen.
www.hypertension.suite.dk/BTmaaling%20version-17.pdf

Fra : Tine

Dato : 14-06-07 14:36

> [...]
>
> Hvad kan/skal jeg gøre, for at afstesse? Jeg har selv fundet en artikel,
> som jeg vil følge, men er det andre ting man gøre?

Velkommen i klubben!
Mit høje blodtryk begyndte, ligesom dit. Jeg var ikke klar over, at jeg var
stresset, i den grad. Jeg kom på blodtryksmedicin for ca. 10 år siden.
Gjorde ikke noget ved min stress-
situation, ud over at tage blodtryksmedicin hver dag, i de sidste 10 år.
For et år siden gik det helt galt. Stadig væk, efter 10 år, var jeg ikke
klar over, hvor stresset jeg var. - Kørte bare videre. Pludselig fik jeg
konstateret at jeg havde fået en "middelsvær" depression, pga. stress. Jeg
var nødt til at holde op med at arbejde, inden jeg kunne overskue, hvordan
jeg EGENTLIG havde det. Jeg har været sygemeldt og fået antidepressions
medicin lige siden. Jeg føler ikke den store bedring i min tilstand, endnu.
- Det jeg vil sige, men denne lange skrivelse er:
Vær opmærksom på alle de små signaler der kommer. Hvis andre spørger, om du
er stresset, så mærk efter. Jeg kunne godt mærke, at jeg var stresset, men
jeg var så langt inde i situationen, som jeg havde lært at leve med, at jeg
stoppede op for sent.
Lad være med det !!!

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-07 19:31

Tak for jeres svar :)

Jeg har været på sygehuset, for at få taget blodprøver og EKG - det
hele var normalt :)

Så jeg må til at lære at stresse af - det bliver svært, når man er
vandt til at haste af sted hele tiden.

Håber det kan lykkedes, så jeg ikke skal have hjertemedicin...