Skillerelæ
Fra : Kim Gomez

Dato : 01-08-07 01:30

Hej NG

Mon ikke der her skulle være et klogt hovede der kunne fortælle mig,
hvorledes dette skillerelæ skal forbindes til henholdsvis startbatteri og
forbrugsbatterier

http://www.baad-motor.dk/product_nautisk.asp?product=72770

På forhånd tak

kim

Fra : Møller

Dato : 01-08-07 11:35

Kim Gomez skrev:
> [...]
>
> Mon ikke der her skulle være et klogt hovede der kunne fortælle mig,
> hvorledes dette skillerelæ skal forbindes til henholdsvis startbatteri og

Det viste relæ er da et ganske almindelig relæ der også kaldes lygterelæ, da
man med en lav strøm over 86/85 kan trække en stor strøm over 30/87

Men her er en tegning:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33
den under: "Og fra en tredie bruger denne gode tegning/diagram.":

Håber du kan bruge det.

Ellers den dyre løsning:

http://www.olav-hansen.dk/skillerelae.htm
http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm

Håber at det er til lidt hjælp.

Pas på, at strømstyrken ikke får kontakterne til at brænde sammen.

Møller

Fra : HH

Dato : 01-08-07 20:18

Hej,
Først vil jeg gøre opmærksom på den fuldstændig sindssyge pris som
disse simple relæer sælges til. Du kan få et magen til hos RC i Vejle
til 36kr., se

http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=6177

Forbindelsen er ganske enkel. De to batterier til hver sin
hovedkontakt, spolens ene ende (hvilken er ligegyldig) til minus
(stel) og den anden ende til generatorens klemme D+/61 (Bosch
betegnelse), det er den tynde ledning fra generatoren som går til
ladelampen.
De ovenfor nævnte andre relæer til væsentligt flere penge (Septor fx.)
indeholder elektronik der gør sammenkoblingen af batterierne mere
intelligent, men den ovennævnte simple løsning er fuldt ud
funktionsdygtig og har virket hos mig i mange år.
mvh
Hans-Henrik

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-08-07 06:16

HH frembragte:
> [...]
> Først vil jeg gøre opmærksom på den fuldstændig sindssyge pris som
> disse simple relæer sælges til. Du kan få et magen til hos RC i Vejle

Godt set og god information!

Både THansen og Biltema har samme type relæer helt ned til ca. 20 kr,
men de er kun påstemplet 30/40 A, men det kan også være nok hvis det
kun er generatorens ladestrøm eller bådens forbrugsstrøm de skal
håndtere.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : HH

Dato : 02-08-07 10:05

Hej Ole,
Ja det er rigtigt, at der fås relæer med mærkestrøm 30-40 A, og da
mange både har en generator med ladestrøm på max. 35A så skulle det jo
i princippet være godt nok. Men - men, man kan godt tænke sig
situationer, hvor der kan komme til at gå væsentligt større strømme
mellem de to batterier (som selvfølgelig skal have koblet minuspolerne
sammen også, det skrev jeg ikke i går).
1. Hvis man har tømt forbrugsbatteriet meget, men startbatteriet er
fuldt opladet, så vil der udover generatorens strøm (der jo går
direkte til startbatteriet, men som så ikke tager imod da det er
fuldt)gå en strøm hvor startbatteriet forsøger at oplade
forbrugsbatteriet. For det første kan det jo så let blive over de
30-40A, men man kan også risikere hvis man ikke lader ret længe fra
motoren, at man ender med at have to halvfulde batterier - og det var
jo ikke meningen. Jeg tror at det er en af de situationer som fx.
Septor tager højde for.
2. Hvis generatoren allerede kommer på spænding medens startmotoren
forsøger at starte, så vil relæet lukke og begge batterier forsøger så
at levere startstrøm. Og det kan blive ganske meget. Hos mig har det
dog aldrig været et problem, fordi min generator (på en VP MD7B) først
kommer på spænding når der gives gas - og så kører startmotoren jo
ikke længere.
Summan af kardemumman: Jeg tror at man bør satse på relæer med en så
høj mærkestrøm som muligt, og ihvertfald har mit 70A - relæ fungeret
upåklageligt.
Det bør også være en passende kraftig ledning der forbinder batterier
og relækontakter, fx. 10 el. 25 mm2.
Med sejlerhilsen
Hans-Henrik

Fra : claus b. p.

Dato : 02-08-07 13:31

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>upåklageligt.
>Det bør også være en passende kraftig ledning der forbinder batterier

Det er selvfølgelig altid klogt at overdimensionere rigeligt, men det er jo
en simpel løsning dette her, og det koster med TH priser ikke så meget at
have et ekstra relæ liggende.

6 mm2 ledning bærer op til 44A, og er nemmere at arbejde med end 10-25 mm2.
Man skal jo også kunne klemme spadestikkene på til relæet. (Eller lodde).
Bare afstanden mellem batterierne ikke er for stor.

Hvad der er værre er, at så simpel konstruktion kræver disciplin, for der er
ingen sikring af at aflade forbrugsbatteriet for meget, hvilket vil gå
voldsomt ud over levetiden, og der er heller ingen sikring af at man husker
at koble kontakten til relæet fra, når man har forbrug, (så man ikke aflader
startbatteriet) eller om man husker at koble det til når der lades. Kan man
leve med det, er det jo fint.
En simpel styring kunne hjælpe meget på dette. F.eks. at hvis spændingen på
startbatteriet er over 13,5 volt slår relæet til, (der lades) er spændingen
på forbrugsbatteriet under 11,5 volt slår et tilsvarende relæ forbrugerne
fra, og giver evt. en alarm.

Men at komplicere tingene for meget er desværre også af og til årsag til at
tingene slet ikke bliver gjort.

Mvh. Claus