Hvilken sejlbåd kan anbefales ?
Fra : Per Martin Jensen

Dato : 30-07-07 17:58

Hej Gruppe.

Vi er her i familien (2 voksne + 2 mindre børn) blevet enige om at vi gerne
vil have en sejlbåd, men mangler lidt input omkring fordele / ulemper.

I sommers lejede vi en Bianca 27 og var egentligt godt tilfreds med den, men
hvilke andre bådmærker skal vi kigge efter ?

Prisen må max. være kr. 150.000 med alt udstyr.

Vi har også et mærke som B-31 i kikkerten - hvilke meninger er der om den op
mod fx. Bianca 27 ?

Mvh Per

www.pmjensen.com

Fra : john

Dato : 30-07-07 19:36

"Per Martin Jensen" <pmjensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prisen må max. være kr. 150.000 med alt udstyr.
>
> Vi har også et mærke som B-31 i kikkerten - hvilke meninger er der om den

Hej Per

Med baggrund i selv nu at være i gang med min 21'ende sæson i B31, og min
erfaring i og med mine forældres Bianca 27 gennem de sidste 32 år vil jeg
helt subjektiv sige:

Begge er gode solide både, som giver en masse sejladsfornøjelse, men der er
ingen af dem der er specielt hurtige. til gengæld er de trygge og solide.
Biancaen er en klasikker med sin lange køl, hvor B31'eren er lidt mere
moderne (læs fra 70'erne).

Sejladsmæssigt er de begge relativt enkle at sejle, rimeligt rummelige og
sødygtige - men der er ingen af dem der kan kaldes moderne )

Sammenlignet er der mere plads i en B31, navnlig kahytsplads, i cockpitet er
ratstyringen lidt i vejen i B31'eren, men til gengæld er ratstyringen meget
behagelig til tursejlads.

Biancaerne er relativt ens, da politikken fra Biancas side var kun at sælge
dem som færdigt apterede, der findes kun ganske få der ikke er
værftsapterede, så prisen afgøres alene af alder/stand/udstyr og navnlig
motorens alder og stand.

B31 er næsten alle "hjemmebyggede", der er sande perler, men der er også det
modsatte, så der skal man se sig godt for - standarden er vidt forskellig,
og så findes der grundlæggende to versioner - mark 1 og mark 2, hvor skroget
er ens, men aptering og dækslayout er noget forskellig.

Sejladsmæssigt giver de noget af det samme, hvor B31 har lidt højere fart
potentiale end Biancaen, men det er ikke noget der rykker vildt.

Den store forskel er undervandsskroget, hvor Biancaen er meget traditionel
langkølet, og B31 er relativt kortkølet, dog ikke i ekstrem grad. B31 er
derfor lidt hurtigere til at vende i en havn, og lidt mere følsom på roret
til søs.

En anden stor forskel er, at B31 (normalt) har en dybgang på ca. 1,80, hvor
Biancaen kan nøjes med 1,50 m. - det betyder lidt for havneplads og mulighed
for at komme ind i de mindre havne.

Hvad skal du så vælge.

Jeg ved det ikke, det afhænger af om du vælger indvendig volumen fremfor
dybgang f.eks.

Hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 20:55

Der er da minst 1000 (overdrivelse) andre muligheder. Det er helt fint med
brugte både og ting behøver jo ikke være nye for at have værdi, men jeg
synes godt nok at Bianca 27 er ved at være en anelse forældet. Hvis i køber
en båd der er bare 10 år nyere (well, mindre gammel) så har den både
forbedrede sejlegenskaber og bedre "planløsning". Der skete jo en kanon stor
udvikling i lystbådene i løbet af halvfjerdserne.

Har i kigget på de mange populære svenske Albin og Maxi både ? De er super
praktiske til familiesejlads. Nu er jeg jo bidt af en gal maxi båd, så dem
kender jeg bedst og for 150.000 kr kan man da få en glimrende familie maxi,
som tilmed er både nem og tryg at sejle med hele familien.

Hos Maxi taler vi nok Maxi 84 (for rummelighed og sikkerhed) eller Maxi
magic (hvis man vil have en lidt hurtigere båd, der sejler i let luft) med
den prisramme I har angivet. MEN egentligt ville jeg anbefale Jer lige at
kaste et blik på en Maxi 77 der før for det halve. De er super nemme at
komme igang med og meget let omsættelige, hvis I efter et par sæsoner
beslutter jer for noget andet eller større. Et ukompliceret køb.

Overvej lige hvor "hurtig" en båd I vil have. jeg ved I tænker "næææ...
nej... det er jo kun til lidt tur...vi skal ikke sejle stærkt ..." Men fakta
er altså at det er surt at have en langsom både der på de god "californiske"
dage ikke flytter sig ud af pletten og når der endelig er så meget vind at
den sejler ordentligt, så ville man helst blive i havn. Letsejlende både
giver Jer også en større aktionsradius til tursejlads.... Ikek at jeg vil
overtale jer til en hurtig både, men jeg vil godt advare imod en der er for
langsom. Som tommelfingerregel vil jeg anbefale ikke at røre både med et lys
tal lavere end 1

Bjarke

Fra : Per Nordahl

Dato : 31-07-07 10:28

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:46ae420c$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> men jeg vil godt advare imod en der er for langsom. Som
> tommelfingerregel vil jeg anbefale ikke at røre både med et lys tal

Øv Øv, selv om jeg er glad for vores badekar, kan jeg alligevel ikke
være med.
Iflg. udkik http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=MASCOT28&pr=1250
er lys-tallet kun 0,99 surt show. men tager trods det, på ferie fredag.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 16:59

Ahh det er jo en motorsejler du har. Du kan jo gå for motor med en rimelig
hastighed uden at få varig tinitus. Normalt ville en 28 fods sejlbåd jo ikke
have mere end 10-12 hk og ville skulle gå 2500 omdr for at skyde bare 5-6
knob. For ikke at tale om det utålelige i at skulle sejle 20-30 sømil med
påhængsmotor

Jeg husker tydelig en transport hjem fra en kapsejlads hvor vi sejlede 80
sømil med en 6 hk Yamaha u/b. Det er ikke noget man gør for sin fornøjelses
skyld ....

Jeg er sikker på du får en god tur i din Mascot !! Må vejret bare være med
dig .....

Bjarke

snip

Fra : Per Nordahl

Dato : 01-08-07 07:45

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:46af5c29$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ahh det er jo en motorsejler du har. Du kan jo gå for motor med en
> rimelig hastighed uden at få varig tinitus.
Derfor linket Rigtigt, med 27 HK i stalden kan vi normalt altid gå
6-7 knob med ca.2100-2300 omdr. Næsten uanset vejret.

> [...]
>
> Jeg husker tydelig en transport hjem fra en kapsejlads hvor vi sejlede
> 80 sømil med en 6 hk Yamaha u/b. Det er ikke noget man gør for sin
Knabt så sjovt når timerne går på den måde.

> Jeg er sikker på du får en god tur i din Mascot !! Må vejret bare være
> med dig .....
Takker, det var nok også bare min ferie-iver der lige kom op til
overfladen.
Med hensyn til vejret, er det forudbestilt for flere måneder siden. Der
var køen knab så lang

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-07-07 09:45

Hej Per,

Prøv at sammeligne data m.m. på de to bådtyper ud fra deres
respektive hjemmesider oplysninger.

http://www.bianca-27.dk/
http://groups.msn.com/danskb31klub

Ønsker du detaljerede oplysninger om B-31 er du meget velkommen
til at kontakte mig.

Mvh/Harding
Formand for B-31 Klubben

Fra : Trio

Dato : 08-08-07 21:04

Prøv at kigge på en Trio 80
Tjek bådbasen på udkik.dk
Eller google på den
En godt indrettet og solid båd med skæg og blykøl

mvh Trio80

Fra : Trio

Dato : 08-08-07 21:08

Det hedder selvfølgelig skeg
sorry
Trio

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 09-08-07 21:28

Jeg er selv inkarneret Polaris Drabant sejler, og kan på det varmeste
anbefale båden. Den er 26 fod, meget dyb i skroget, med deraf følgende, gode
havegenskaber og masser af stuveplads. Vi har været afsted 2 voksne, 3 børn
og en barnevogn i Sverige sidste sommer uden at blive sindssyge.

Desuden sejler Pd'eren fantastisk, går tæt til vinden og er OK hurtig også i
let luft. I kuling og grov sø har både den og besætningen det rigtig fint,
og det synes jeg er en god egenskab for en familiebåd. Man ved jo aldrig,
hvad man kommer ud for. Båden handles til 70.000 - 150.000 alt efter stand
og udstyr. Check www.pd26.dk for flere oplysninger.

VH
Mads Bo Falk

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-07 13:06

Hmmm synes jeg genkender det her spørgsmål fra mig selv og sidste år :)..

Jeg var rundt (sammen med kæresten) i virkelig mange havne og både. Vi
skulle vælge ud fra de samme betingelser som i har.

Vi kiggede på Bianca, SunWind, Granada, Maxi 77, 84, Fenix und so weider.

er man 2 voksne og 2 børn, så er 77 for lille.. Sorry Bjarke, men du gir mig
ret, man bliver træt af den i længden. Men den sejler godt, bruger den selv
på sejlerskolen... :)..

Nå men skal man ha en med plads, så er Maxi måske et godt valg. ta et kig i
en 84´er og snup et kig i en Fenix.. :)..

Efter vi fandt en Fenix til det vi ville betale, så blev det den, og vi har
ikke fortrudt og haft en fantastisk ferie på vandet i år.

Mennn ta en kyndig med ud og gennemgå båden, motor osv. Ellers spørge dem
her i forummet de ved ALT (næsten).

morten

ps endnu engang tak til Bjarke..

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-07 21:44

Morten, du har helt ret. Men det er også individuelt. Jeg kender folk der
har haft 2v+2b i en maxi 77 og har været glade for det.

Personligt er jeg nok på linie med Morten. Jeg holdt ferie med konen, to
teenagere og en efternøler i en Maxi 999 og jeg var helt glad da vi var
hjemme igen. Man kan let komme til at bo for tæt.....

Bjarke