skøde længde på en spiler ?
Fra : kenneth.g

Dato : 29-07-07 21:47

Hej i gruppen

Jeg skal til at kigge lidt på min spiler, med jeg har ikke nogle skøder, og
vil lige høre hvor lange så da nogle skal være, der må jo være en
tommefinger regel i forhold til bådens længde (21 fod) og hvilken diameter 6
eller 8 mm

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-07-07 23:26

Prøv at kigge på www.udkig.dk

og se om du ikke kan finde din bådtype i båsbasen der, der står mange gode
informationer

mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-07 00:49

kenneth.g wrote:
> [...]
> vil lige høre hvor lange så da nogle skal være, der må jo være en
> tommefinger regel i forhold til bådens længde (21 fod) og hvilken diameter 6

Jeg vil foreslå du bruger 8 mm line. Det er rarest at holde om. 6 mm kan
sagtens holde, men kommer der træk på kan det skære i fingrene. Husk i
øvrigt at skødet ikke må kunne give sig. Et skøde der er elstisk kan
være et helvede at sejle med. Dvs. det helt billige tov duer ikke til
dette formål. Du vil ærge dig hvis du køber noget forkert. Du behøver
dog heller ikke at købe tov til 50 kr/m. Det er nok at skyde gråspurve
med kanoner i dit tilfælde.

Skøderne bør være lange nok til at du kan slippe læ skøde så spileren
kan flyve ud. Så har man mulighed for at redde en kritisk situation -
f.eks. hvis du er ved at kæntre.
Hvis du har to seperate skøder, så bør længden på skødet være spilerens
underlig + afstand fra enden af stagen til vendeblok agter + afstand til
spil + en meter eller to at holde i. Mange har dog ikke så meget skøde
men bruger en tommelfingerregel om at hvert skøde skal være 1½ gang
bådens længde, dvs. 31 fod eller 9 meter i dit tilfælde.
Alternativt kan man lave et endeløst skøde og spare en del meter.
Nu kender jeg ikke din båd, så jeg ved ikke om det er hensigtsmæssigt,
men jeg tror jeg ville købe 18-20m skødetov i 8 mm fornuftig kvalitet og
så bruge det som endeløst skøde. Så vil jeg skyde på du har en fornuftig
længde til at du kan lade den ene skødebarm flyve i en kritisk situation
i alle vindretninger.

- Lars

Fra : N/A

Dato : 30-07-07 23:28

Fra : Henning

Dato : 30-07-07 23:28

Jeg vil ikke nøjes med mindre end 2x bådslængde og gerne lidt længre hvis du
bjerger spiler til cockpit og ned gennem lugen.

Hvorfor?: Så er ingen af skøderne trukket ud af blokke etc. og din gast kan
hægte skøder og fald sammen og hale dem på plads, så de er klar til næste
spilersætning.

mvh Henning

"NG" <hvis_du_vil_maile_til_mig_saa_@spoerg_foerst.com> skrev i en
meddelelse news:46ad7471$0$2665$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : NG

Dato : 31-07-07 06:10

"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvorfor?: Så er ingen af skøderne trukket ud af blokke etc. og din gast
> kan hægte skøder og fald sammen og hale dem på plads, så de er klar til

Jeg giver dig helt ret - havde glemt hvordan det var at sejle med spiler -
pinligt !!

Min. 2 gange længde og få mulighed for at bjærge den ned i cockpit eller
kahytsluge -

Selvfølgelig!!!