Væske i Kompas
Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 29-07-07 11:46

Jeg har et ældre Ritchie kompas på min finnjolle som har tabt lidt væske
(kompasset er dæksmonteret og formodentlig fra 1979 ligesom jollen) . Jeg
troede egentlig det var sprit der brugtes i kompasser, men efter at have
hældt lidt ud, virker det til at være en meget letløbende olie, udfra lugt
og viskositet. Er der nogen der ved hvad jeg kan efterfylde med, - søgninger
på internet har givet svar lige fra babyolie til vodka.

Jeg tror ikke kompasset er utæt da påfyldningsskruen ikke var ordenligt
tilspændt.

Mvh. Karsten Svenningsen

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 29-07-07 13:59

> Er der nogen der ved hvad jeg kan efterfylde med?
Lampeolie.
Hilsen Peter

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-07 00:52

Karsten Svenningsen wrote:
> [...]
> på internet har givet svar lige fra babyolie til vodka.
>
> Jeg tror ikke kompasset er utæt da påfyldningsskruen ikke var ordenligt

Det spørgsmål har været oppe i gruppen før. Der er en masse svar her:

http://groups.google.com/groups/search?q=kompas+(v%C3%A6dske+OR+v%C3%A6ske)+group%3Adk.fritid.sejlads&start=10&sa=N&

- Lars