Gul redningsvest
Fra : Ukendt

Dato : 24-07-07 09:57

Hejsa,

Vi har lige fået en rigtig lækker Baltic redningsvest i gave til vores 3½
årige datter - den er gul!!

Inden vi ulejliger os med at bytte den til en orange, vil jeg lige høre om
det egentlig er et problem at den er gul?
- Det vi tænker på er insekter... - de tiltrækkes jo meget af den farve!!

Erfaringer med gule veste søges

Sikkerhedsmæssigt synes jeg det er en super farve - jeg skal da love for at
den ses.

Mvh. Per

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 24-07-07 21:21

byt den til en Baltic med gaspatron den er også gul når den pustes op, vores
datter havde en alm vest før i tiden, det var en kamp at få hende til at
beholde den på, det gik meeeegggeeet bedre da hun fik en oppustelig, den
sidder bedre på hende.
mvh henrik kolle

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 24-07-07 23:24

Helt enig. I prioriteringen er børnene de første der skal have automat-veste

Bjarke

Fra : christian

Dato : 25-07-07 00:11

Nu er det et 3½ årigt barn vi taler om og her anbefaler man normalt ikke en
oppustelig vest.
Baltic har heller ikke nogen - her starter klassen fra 40 kg til ....
Der har været mange argumenter fremme om børn og oppustelige veste (for og
imod) et af argumenterne imod dette henviser til en episode i Sverige hvor
et barn faldt i vandet og den automatiske vest ikke udløste som den skulle
(det sker sjældent, men det sker)
I en sådan situation vil man normalt rykke i snoren og manuelt udløse
vesten - det der skete ved den nævnte episode var, at barnet blev
forskrækket og ikke havde fornødent mentalt overskud til at udløse manuelt.
Den reaktion fra barnet er nok meget normalt - specielt for en 3 årig.
Et barn på 3½ vejer vel normalt under 20 kg og her er en god vest fra Baltic
15-30 kg ikke noget problem - der er god bevægelsesfrihed og når de først
har den på leger de som normalt
Personligt vil jeg vente nogle år før jeg udstyrer mine børn med oppustelig
vest - Baltic har valgt for deres oppustelige veste at lade klassen starte
ved 40 kg - det lyder som et fornuftigt udgangspunkt
Det eneste jeg måske kunne ønske var at baltic også lavede en traditionel
vest der gik fra 30-40 kg (idag er det 30-50kg) (den model bliver lidt stor
og klodset for barnet på de 30 kg.

PS. Har ingen erfaring med gule veste og insekter, men kender vesten og ja
den ses.

MVH

Christian

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46a67c10$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-07-07 08:37

Vi har en 20-40 kg automat vest til den mindste. Der er altid en fare for de
ikke virker, men den er mindre en risikoen for at de falder i vandet de 5
sek. de 'liiiige' skal løbe uden fordi der er et eller andet de ikke kan med
vesten på ....

Under 20 kg har du mulgivis ret. Der er sikkert også noget med fysiologien.
Vesten er jo beregnet til en 'almindelig krop' og helt små børn har
tydeligvis en anden vægtfordeling end voksne og større børn.

Jeg er helt tryg ved at min 6 årige datter har en automatvest.

Bjarke

Fra : Per Christiansen

Dato : 25-07-07 09:25

"christian" <lone@fjerncfglass.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er det et 3½ årigt barn vi taler om og her anbefaler man normalt ikke
> en oppustelig vest.

Jeg kan kun give Christian ret.
Det er heller ikke smart når de leger på havnen de kan jo
blive våde og udløse.

Vi har kun brugt almindelige veste fra helly-hansen til vores dreng fra han
var ca. 3år og har ikke harft nogen problemer han er nu 9år og kan svømme
lidt så vi bruger
en gul svømmevest når vi er i havn og han løber rundt og leger, når vi
sejler så er det helly-hansen vesten på igen
for den har nakke støtte og vender ham i vandet.

Den gule farve har ikke været noget problem med insekter.

Vesten må ikke krasse eller gnave på nogen måde
for så vil de ikke gå med den, det vil vi jo heller ikke.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-07-07 11:58

Jeg har aldrig set en vest puste sig op pga af vandpjaskeri. De få eksempler
man hører om handler som regel næsten altid om at 'pillen' ikke har været
skiftet jævnligt.

Smag og behag ...

BJarke

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-07 17:16

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en meddelelse news:46a72f33$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> man hører om handler som regel næsten altid om at 'pillen' ikke har været

Min søn har netop oplevet, at en vest har pustet sig op i kistebænken.
En bekendt har oplevet, at den har pustet sig op en herlig sommerdag, med en enkelt byge.
Så: Jo sandelig kan bæsterne explodere utilsigtet--

MVH
Egon

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-07-07 17:48

Og 'pillen' var skiftet årligt ? Samtidig med at patronen blev checket/vejet
?

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 09:01

Det er jeg ikke sikker på, er tilfældet.

MVH
Egon

Fra : Henning

Dato : 26-07-07 07:45

On Wed, 25 Jul 2007 01:11:03 +0200, "christian" <lone@fjerncfglass.dk>
wrote:

>Nu er det et 3½ årigt barn vi taler om og her anbefaler man normalt ikke en
>oppustelig vest.
>Baltic har heller ikke nogen - her starter klassen fra 40 kg til ....
Har du prøvet at veje en 3½ årig med genneblødt tøj? Så når du hurtigt
op på 40 kilo! De fleste glemmer, at vægten på vesten ikke kun er
personen, men også dennes tøj og andet udstyr!

Fra : Møller

Dato : 26-07-07 09:47

Henning skrev:

> Har du prøvet at veje en 3½ årig med genneblødt tøj? Så når du hurtigt
> op på 40 kilo! De fleste glemmer, at vægten på vesten ikke kun er
> personen, men også dennes tøj og andet udstyr!

Og her glemmer du, at vægtangivelsen er personen og ikke hvad vesten kan
bære, hvis du ser efter, så er opdriften fra vægten meget mindre
En vægt til 60-80 kg kan bære 4,5 kp eller 45 N om du vil. Jeg har lige set
efter

Og du glemmer, at du skal veje det tunge våde tøj i vand, og så har vandet
ingen indflydelse på vægten. Du kan ikke engang bruge vægten af det tørre
tøj til noget, hvis vægtfylden er under 1, så hjælper det jo til opdrift!
Regner du også vestens egenvægt med, nej vel.

Møller

Fra : Ivar

Dato : 01-08-07 19:26

Henning skrev:

> Har du prøvet at veje en 3½ årig med genneblødt tøj? Så når du hurtigt
> op på 40 kilo!

Næppe, min søn på 3½ år vejer 17 kg, hvis han fik 23 kg vådt tøj på
ville han ikke kunne rejse sig. Hans tøj vejer 1 kg højst 2 kg,
vådt kommer det op på maksimalt 5 kg.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-07-07 16:11

On 25 Jul., 01:11, "christian" <l...@fjerncfglass.dk> wrote:
> I en sådan situation vil man normalt rykke i snoren og manuelt udløse
> vesten - det der skete ved den nævnte episode var, at barnet blev
> forskrækket og ikke havde fornødent mentalt overskud til at udløse manuelt.

Hvad gør man så hvis man som voksen slår sig bevidstløs?

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-07 17:17

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse news:1185376287.554794.259690@g4g2000hsf.googlegroups.com...
> [...]
> forskrækket og ikke havde fornødent mentalt overskud til at udløse manuelt.

Hvad gør man så hvis man som voksen slår sig bevidstløs?

I vandet?
Drukner

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-07 19:40

Rigtig mange tak for svarene.

Min 3½ årige datter vejer nu ca 17kg, og skal nok ikke ha en automatvest
endnu.
Hun har haft en alm (orange) vest (5-15kg) fra hun var 1½, og det har
fungeret fint. Min eneste skepsis var egentlig den gule farve, men jeg kan
forstå at den ikke er et problem.
Det har ikke været et problem for hende at bevæge sig rundt - hverken på
båden eller i havn med den på, - hun er jo vant til at så'n er det

Jeg synes at Baltic-vesten virker meget lækker, og farven vil jeg så bare
være glad for nu - den er ekstrem synlig, og ifølge diverse tests
superhurtig til at vende.

Tak igen

Mvh. Per