Svingende olietryk
Fra : Rasmus Riis

Dato : 23-07-07 21:37

Hej

Jeg har lidt problemer med olietrykket på min motor. Det drejer sig om en 4
år gl. Solé 103hk med kun ca. 200 timer på bagen.

Når motoren startes står olietrykker perfekt og alt ser godt ud (0,8 bar v.
800 omdr. / 3-4 bar v. 3000 omdr., præcist som beksrevet i manualen).
Men når motoren når arbejdstemperatur, begynder olietryksmåleren stille og
roligt at komme med små udslag, for til sidst at ende faretruende tæt på det
røde felt, nogle gange endda midt i det røde felt. Problemet findes for alle
omdrejningstal. Hvis motoren sættes i tomgang og igen får gas, følger nålen
pænt omdrejningstallet. Men efter et par minutter daler nålen stille og
roligt igen.

Akustisk og visuel alarm starter ikke. Der er korrekt olieniveau med korrekt
olietype.

Jeg mistænker i øjeblikket olietryksmåleren, da jeg har været alle ledninger
og stikforbindelser efter. Hvad kan det ellers være?
Er der en måde jeg kan kontrollere olietryksmåleren på?
Jeg går "naturligvis" ud fra at det ikke kan være en så vital del som det
mekaniske oliepumpe der kan være defekt på en så ny motor.

Motoren spinder dejlig som den altid har gjort, og temperaturen er helt
normal.

Mvh
Rasmus Riis