Sænkekøl på godt og ondt
Fra : Carl Dragert

Dato : 18-07-07 12:40

Min Capri 21 er forsynet med en sænkekøl af den type der vippes op med
en wire og spil. Båden er anskaffet for at en nybegynder kan øve sig,
og valget faldt på denne fordi jeg kun kunne være sikker på at få en
bådplads på 210 bredde og 1 dybde (min plads blev nu 1,4 dyb, så en
anden båd kunne også bruges).

Forleden dag kom vinden fra sydøst ind i Køgebugt, da vinden faldt til
noget jeg havde erfaring med at sejle i (4-5 sek/m) sejlede jeg ud af
havnen. Da jeg passerede indsejlingen kom den første lektion - at
vinden løjer af er ikke ensbetydende med at bølgerne lægger sig
samtidigt! Det vidste jeg jo godt, men tænkte ikke over det, så jeg
kom ud i ca. 1m bølger.

Bølgehøjden var i sig selv ikke noget problem, de kom ret imod mig, og
båden gik pænt over dem, men pludselig kom det nogle voldsomme lyde
fra sænkekølen! når båden blev løften op ad bølgen ville kølen stadig
være lodret ned, og når båden gik ned i bølgedalen bankede kølen igen
frem til normal position.

Nu var det ikke så sjovt længere, så jeg vendte hurtigt om og sejlede
ind i havnens trygge læ Og nu to spørgsmål, skal jeg helt holde
mig fra den slags sejlads, eller er der en smart ide til at låse
kølen? og hvordan vender man mest sikkert i disse bølger?

/carl
(en nybegynder som nok var lidt for utålmodig)