volvo penta 2001
Fra : Torben - Sirius

Dato : 16-07-07 21:42

Hej Gruppe

Jeg har købt et stk. polaris drabant med en Volvo penta 2001 diesel
indenbordsmotor.

Båden er en fornøjelse at sejle, og at opholde sig i.

Men nu er der måske kommet en smule skår i glæden.

Motoren laver knuder.

Den er lidt træg at starte, gashåndtaget skal stå så motor får et ordentligt
portion diesel.
Så langt så godt. Alle lamper slukker som de skal, den lader som den skal,
men men , når jeg giver fuld gas, går motoren op i omdrejninger, når ca.
halvvejs op i omdrejninger hvorefter gasen går af motoren, falder i
omdrejninger som om jeg havde taget gasen fra, Det er noget der lige er
kommet.
Det sker både fremad og bak.

Øh hvad kan det være, Motoren har fungeret ok fra april til nu, motoren er
fra 1986, Jeg købte båden på land i november.

Motoren har fået lov til at arbejde, et par timer i ny og næ, lidt vind.

Hvad skal jeg tjekke og hvordan. ??
Min erfaring med motoren går 30 år tilbage til Puch knallert, har ikke haft
noget med motore at gøre siden.

Gode råd efterlyses.

På forhånd tak
Torben

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 17-07-07 00:28

Hej Torben
Motoren mangler brændstof.
Det kan der være flere årsager til, feks. brændstoffilter,og tilføring af
diesel til pumpen, her tænker jeg på slanger og rør der er stoppet til, for
du har da nok brændstof på tanken,eller? Der kan også være den mulighed at
systemet suger luft (er utæt på sugesiden). Vand i tank og filter er også en
mulighed. Håber det kan bruges.
Mvh Carsten

Fra : Egon Stich

Dato : 17-07-07 10:59

"Carsten H Steffensen" <kitcar7@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:2aTmi.95$b64.84@news.get2net.dk...
> [...]
> systemet suger luft (er utæt på sugesiden). Vand i tank og filter er også en

Det kan måske være, at du skal rense luftfilteret.
Har netop oplevet et lignende tilfælde, hvor dette hjalp.

MVH
Egon

Fra : Leo John Kramme

Dato : 18-07-07 10:07

> [...]
>tanken,eller? Der kan også være den mulighed at
>systemet suger luft (er utæt på
>sugesiden). Vand i tank og filter er også en

Hej Torben

Ja, det lyder som et klassisk eksempel på et tilstoppet
gasoliefilter. Prøv at indsætte en ny filterpatron.

Mvh.

Leo

Fra : Torben - Sirius

Dato : 18-07-07 21:23

Hej Gruppe

Jeg takker for de hurtige svar, og vi gå igeng med at få renset og luftet
ud, der er nemlig en halv tank diesel, så der er ingen mangel der.

Endnu engang tak
Torben
ps. Hm gid det snart blev bare lidt bedre vejr,

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-07-07 13:05

Her syd for københavn er vejret da perfekt ....

Jeg er sikker på de andre har ret i at den mangler vedligehold på
filtersiden. VP2001 er udskældt men faktisk en glimrende motor, som jeg har
haft 2 af. De fleste jeg har hørt brokke sig, har bare ikke læst manualen.

Jeg studsede lige over "Den er lidt træg at starte, gashåndtaget skal stå så
motor får et ordentligt portion diesel.".... Er du opmærksom på at
VP200x'erne "primes" ved at man lige skal hive en gang i stophåndtaget (som
har 2 funktioner) inden man starter den ? Det gør ikke den store forskel på
VP2002 og VP2003, men på den 1 cyl VP2001'er letter det ofte starten.

Bjarke