LM 27
Fra : Torben

Dato : 16-07-07 07:20

1.Er der nogen som ved hvor høj masten er på en LM 27?
2. Hvor hårdt kan man sejle en LM 27 for sejl, er der noget man skal
være ekstra påpasselig med, vælter den f.eks. let?
mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-07 08:09

Hej Torben,

der findes ihvertilfælde 2 længder af maste på LM27éren.

Man taler om den "lange rigning" og den "normale".... den nøjagtige forskel
i cm kender jeg ikke, men mener det ligger omkring en meters forskel.
Du vil sikkert kunne få noget at vide hos John Mast - de har info om
utroligt mange bådes master og rigning.

Jeg har selv "den store rigning" på - masten er så vidt jeg husker ca.
10,5 - 11 meter - (kan ikke lige finde papiret hvorpå det står

M.h.t. hvor hårdt man kan sejle en LM27 ?.... MEGET hårdt !

Og nej, den vælter absolut ikke let - alle både kan væltes i en grim
kombination af vind, store dønninger/bølger fra siden... men jeg tror at man
skal virkeligt grov ved den før den slags kan ske.

Min erfaring med LM27 er at den faktisk sejler ret godt i selv svag vind -
og hvis man så får middelvinde på 6-9 m/s så går den rigtigt rigtigt godt -
og skulle man blive overrasket af vinde derover... så finder man ud af at
det er en utroligt stabil, sikker og sødygtig "gryde" som ryster vandet
af sig.
At nogle kalder den en "beskyttet bolig på vandet" er ikke kun en joke -
den ER virkeligt sikker

Der har tidligere været en enkelt røst fremme om at LM27 kun kunne bevæge
sig fremad på en halvvind eller agten for tværs.... det er noget vrøvl - min
går allerbedst på foran for tværs eller bidevind.... og er absolut ikke
dårlig på andre halser.

Skulle du have flere spørgsmål vil jeg da gerne dele mine erfaringer (både
gode og dårlige) - min båd købte jeg i en elendig forfatning - den er
stadigt ikke specielt pæn at se på, men sikker det er den ! og efterhånden
som tiden (og pengene) går, hjælper det på det

Venlig hilsen

JN

Fra : jan krogh

Dato : 16-07-07 21:25

Hej john

En john mast er lidt over 9 meter,
og til vind kan jeg oplyse at en lm27 kan i 10 timer holde til
16 sek/meter.
Er meget meget ubehageligt , men rulle genuaen rulles ind og kun
storsejlet bruges ( har desværre prøvet det efter en
dieseltankning i Grenå , og efter 1 time med motor
var det tilstoppet og måtte bøvle til Hals barre hvor vi blev
trukket ind til Hals.

Måske kan du læse om de nye LMér som laves i Holland og hedder
scanyachts.

--
lappedykkeren

Fra : jan krogh

Dato : 16-07-07 21:29

Undskyld
jeg kom til at skrive John i indlægget ,jeg mener selvfølgelig
Torben

--
lappedykkeren

Fra : Birger Jørgensen

Dato : 27-07-07 08:29

> [...]
skal
>være ekstra påpasselig med, vælter den f.eks. let?
Hej Torben
Klik ind på www.udkik.dk der finder du alle de oplysninger du
har brug for
mvh.