yanmar ymc 12 manual ??? Tyk olie vigtig ~
Fra : Birger Bech Jessen

Dato : 15-07-07 15:40

Hejsan.
Har anskaffet gammel velholdt båd med ligeså gammel ( 30 år?) 12 hk diesel
af mærket Yanmar type YMC12. Har fået lidt tips om vedligehold og vinter
klargøring.. Men jeg ka nu godt lide at have en maual. Så derfor: Er der
nogen der kan hjælpe mig med en manual eller et link til en. Måske bare en
generel vedr. gamle dieselmotorer ??

En lille 'lærerig historie':
På vores ekstra tidlige 3 ugers sommertur (våd og modvind det meste af
tiden) brugte vi motoren mere end forventet. Jeg havde skifte olien inden
til type 5W40 uden at tænke på at det jo er en gammel motor. Vidste godt at
den tidligere ejer brugte 10w40, men troede ikke det var så kritisk. Det
gik fint nok de første små 100 sømil, men så tabte den lidt omdrejning og
kraft, men virkede ellers stabil nok. Men 14 dage senere blev den virkelig
sløv og svag. Og så kom jeg i tanke om noget med olietype og gamle
motorer... Skyndte mig at tømme den tynde ud og skifte til 15W40. Den
hostede og spyttede gråsort et stykke tid, men genvandt stort set effekten.

Min Yanmar mand i Kbh har beroliget mig og sagt at den formentlig ikke har
taget skade. Den sku være meget robust... Og en kompressionsmåling ville
være så upræcis at den ikke med sikkerhed kan afgøre noget.

Så jeg tøffer videre og håber det bedste... De er godt nok dyre den nye
motorer plus isætning uhadada...

Hvis nogen har nogle tip vedr. olie og kompression mm, så hører jeg gerne...

Fortsat god sommer, jeg er jo startet på arbejde igen øv øv..

Birger

Fra : Thomsen

Dato : 15-07-07 17:46

"Birger Bech Jessen" skrev:
> Har anskaffet gammel velholdt båd med ligeså gammel ( 30 år?) 12 hk diesel
> af mærket Yanmar type YMC12.

Den er nok mere end 30 år gammel. Her er en liste over Yanmar fra 1971 og
frem: http://www.yanmar.dk/389

Måske kan du bruge lidt her: http://www.gertsen-olufsen.dk/907
--
) Hilsen Per (Yanmar YSM12-ejer)
(

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-07 20:18

Tak for oplysningene..
Jeg tror faktisk jeg er på vildspor mht. typen. Der er vist ikk nogen der
hedder YMC12, men såvidt jeg kan se er alle 12'erne med samme
grunddimensioner og effekt. Så hvis jeg bare kan skaffe en for en Yanmar
med 12 hk ville det være fint...

Fra : Thomsen

Dato : 23-07-07 02:39

"Birger Bech Jessen" skrev:
> Så hvis jeg bare kan skaffe en for en Yanmar med 12 hk ville det være
> fint...

Manual på norsk: http://www.perthomsen.dk/YanmarHandbok.pdf
Værkstedshåndbog på svensk:
http://www.perthomsen.dk/verkstadshandbok_yanmar.pdf
Splittegninger: http://www.perthomsen.dk/splitt-yanmar.pdf
--
) Hilsen Per
(

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-07 22:00

Tusinde tak Per. Glæder mig til at dykke ned i detaljerne...