Afskærmning af kompas?
Fra : Ukendt

Dato : 09-07-07 21:56

Hejsa Alle.

Perfekt nu har båden fået nyt ledningsnet, jeg har selv lavet det, så jeg
ved at det er 110% iorden..
Nå men grunden til dette var at jeg ville sætte anlæg i båden, og alt er
gået rigtigt fint, lige indtil den sidste del af hele arbejdet skal i,
nemlig den sidste højttaler.. Fandeme om så ikke kærestens lillebror råber
op om kompasset skaber sig helt tosset.. aaargh..
den ene JBL 6x9" sidder åbenbart så tæt på at vi nu kun kan sejle i en
retning
Hvordan skærmer man af for den slags, så jeg kan stole på mit kompas igen?
Jeg kan da ikke være den eneste i båd verden der er stødt ind i det problem

Mvh
Morten

Fra : Hundehandleren

Dato : 09-07-07 22:19

Du skal ikke afskærme kompasset, men højttalerne - alternativt køb nogle der
er afskærmet - dem anvender man f.eks. til fjernsyn osv. Dem du får hos
marine pusheren er også i regelen magnetisk afskærmet

Se f.eks her http://www.skytronic.dk/product/product.php?s=910.231

Bent
Hinrichsen 34 "Sequoia
DEN 383

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-07 22:35

> [...]
> der er afskærmet - dem anvender man f.eks. til fjernsyn osv. Dem du får
> hos marine pusheren er også i regelen magnetisk afskærmet

Hmm hvordan afskærmer man eksisterende højttalere? kan en jernplade klare
det? eller hvad gør man..?

Mvh
Morten

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-07-07 19:35

Morten Juel kom med denne ide:

> Hmm hvordan afskærmer man eksisterende højttalere? kan en jernplade klare
> det? eller hvad gør man..?

Jernplade dur ikke; det er jo i sig selv magnetisk og flytter bare
problemet fra højttalerne til jernpladen.
I 'gamle' dage brugte man noget der hedder mu-(my)metal (µ-metal) til
at afskærme katodestrålerør i oscilloskoper mod magnetiske påvirkninger
fra f.eks. nettreanformatoren. Jeg ved ikke hvor det fås.
Man kan læse om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mu-metal.

Er i øvrigt enig med de skribenter der nævner at højttalerne (og andet
magnetisk grej) skal placeres langt væk fra kompasset.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Leo John Kramme

Dato : 10-07-07 10:45

> [...]
>Hejsa Alle.
>
>Perfekt nu har båden fået nyt
>ledningsnet, jeg har selv lavet det, så jeg

Hej Morten.

Du skal fjerne højttaleren ca. 1 meter fra kompasset og også
evt. jernplader. Magneter og jern er kompassets dødsfjender.
Ganske vist bruger man små svage magneter og udglødet jern til
at rette kompasset med for halvcirkel-, kvadrant- og
krængningsdeviation, men det er vel ikke meningen.

Mvh

Leø

Fra : claus b. p.

Dato : 10-07-07 11:42

"Leo John Kramme" <ljk@c.dk> wrote in message

> [...]
> at rette kompasset med for halvcirkel-, kvadrant- og
> krængningsdeviation, men det er vel ikke meningen.

Jeg er helt enig. Selv om det lykkes at afskærme med et eller andet forestår
et større arbejde med at beregne deviation hele vejen 360grader rundt. Man
skal ikke introducere et problem og så prøve at kompensere sig ud af det,
bedre at undgå problemet i første omgang. Og kompasset er jo et vigtigt
instrument.

Mvh. Claus

Fra : Mr J..

Dato : 10-07-07 12:49

> [...]
> ud af det, bedre at undgå problemet i første omgang. Og kompasset er jo et

Ok, jeg har opgivet på forhånd
Vi rykker højttalerne længere ud i stævnen.. væk fra kompasset, den har også
godt af at få lidt vægt derud, med den nye wakepole and all...

Tak for jeres svar.

Mvh
Morten

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 13-07-07 15:09

Jeg har hørt at man pakker kompasset ind i blyplader

Fra : Jan

Dato : 13-07-07 16:54

Fri, 13 Jul 2007 16:08:41 +0200, "Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk>;
<JHLli.48$bF1.25@news.get2net.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Jeg har hørt at man pakker kompasset ind i blyplader

Det kan jo være at man da også skærmer for jordmagnetismen.
Den anbefalede - og åbenbart valgte - løsning er jo at ikke montere
magneter tæt ved kompasset.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Møller

Dato : 13-07-07 19:09

Ledøje Udlejning skrev:
> Jeg har hørt at man pakker kompasset ind i blyplader

Nu skal man ikke tro på alt hvad man hører

Møller

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 13-07-07 16:53

Du kan bruge ferrit ringe på højtalerne. De kan købes hos elektronik
forhandlere.

Fra : HH

Dato : 13-07-07 19:41

Hej,
En mere systematisk men også meget dyrere løsning er at installere et
elektronisk kompas, hvor selve giveren til kompasset kan anbringes fri
af højttalere, motorer, ledninger og andet forstyrrende. Fx. kan
giveren anbringes helt ude i stævnen og midt i båden hvor der ikke er
andet magnetisk til at forstyrre.

Good luck!

Hans-Henrik