Vedligeholdelse af søventiler ?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 08-07-07 21:35

Hejsa

Så er det lykkedes os at få fingrene i en fin lille sejlbåd.
Og den næste månedstid skal så gå med at få den bundmalet og shinet
lidt op hist og her.
Der er dog en ting jeg mangler lidt info om, søventiler, hvad gør man
ved dem ? der er 3 stks i båden, og jeg kan jo bare se nogle huller i
bunden.
Kan man pille dem ud på nogle måder, eller kan man rense/smøre dem
mens de sidder i båden osv.
Alt hjælp modtages

Mvh
Tim

Fra : ...

Dato : 10-07-07 07:47

Tillykke med båden

Der er normalt ikke grund til at afmonterer søventilerne, bare de virker. Du
bør undersøge om de kan åbne og lukke.
Du bør også prøve om de er tætte. I den forbindelse, så er der jo ikke ret
meget tryk på en søventil ! Husk at pille slangen af indvendigt, så du ikke
kommer til at fylde vand i en evt. indenbordsmotor via
udstødningskølevandet.
Det er ikke ualmindeligt, at der er nogen der ødelægger motoren ved at fylde
vand i den, så pas på !

Husk at monterer slangerne igen, og lukke ventilerne inden søsætning. Husk
også at monterer log, osv. inden søsætning. Ellers gir' det vand

Angående "shining", så syntes jeg det er vigtigst at sejle
Man kommer alt for nemt til at bruge hele sommeren på at shine, og så får
man ikke sejlet når vejret er til det.

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 10-07-07 12:47

> Tillykke med båden
Tak skal du have

> Der er normalt ikke grund til at afmonterer søventilerne, bare de virker. Du
> bør undersøge om de kan åbne og lukke.
OK, Jeg skal forbi havnen igen i weekenden, så prøver jeg at rode lidt
mere med dem.

> [...]
> udstødningskølevandet.
> Det er ikke ualmindeligt, at der er nogen der ødelægger motoren ved at fylde
Ulp. Godt der kun er "påhæng" på denneher :)

> [...]

> Angående "shining", så syntes jeg det er vigtigst at sejle
> Man kommer alt for nemt til at bruge hele sommeren på at shine, og så får
Helt sikkert. Bunden skal males, og så skal den i vandet hurtigst
muligt derefter, så må jeg vaske den lidt på toppen med en kop kaffe i
den anden hånd en dag

Tak for dine input

Mvh
Tim