Det levende søkort
Fra : Anni og Søren

Dato : 08-07-07 05:58

Har nogen i gruppen erfaringer med brug af Det levende søkort. Er det en god
ide og kan jeg som kanske uerfaren motorbådssejler bruge det til noget.
Søren Olesen

Fra : Egon Stich

Dato : 08-07-07 08:08

"Anni og Søren" <ulvekaeden55@mail.dk> skrev i en meddelelse news:46906ecb$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har nogen i gruppen erfaringer med brug af Det levende søkort. Er det en god
> ide og kan jeg som kanske uerfaren motorbådssejler bruge det til noget.
> Søren Olesen

Det kan du godt.
Hvis du er villig til en masse bøvl - vrøvl og besvær.
DLS er, efter min opfattelse, noget forunderligt noget, der er lappet sammen af amatører.

Brug i stedet for de tyske sportskort med tilhørende navigationsprogram.

De fungerer.

MVH
Egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-07-07 08:54

se her:
http://netbaad.com/product.asp?product=3401&sub=0&page=1
og hvis du tilmelder dig deres nyhedsbrev, kan du få serien for 995 kr.
Hilsen Steffen

Fra : Niels & Astrid

Dato : 09-07-07 14:54

Fra : Niels & Astrid

Dato : 09-07-07 15:13

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-07-07 08:49

Hej Søren,

Jo DLS er et ganske udmærket produkt.
Det er et planlægnings- og oplevelsesværktøj.
Tillige kan du ved at tilslutte en GPS se hvor på kortet du
befinder dig. I brug på vandet er det som at køre/sejle i et PC
spil. I den nye version DLS 2007 kan du tillige med placeringen
af courseren rund på kortet foretage pejlinger fra bådens
position. Du kan, når courseren står stille over punktet, se
afstand og pejlevinkel.
Desuden findes der temaer der ligger sig ind på kortet så som
Havne, Broer, Ankerbøjer og turbøjer, Forsvarets skydepladser,
Forbudsområder, Vildt- og fredningsområder, Bevaringsværdige
fyr, Klubliv med klubbernes placering på kortet, Meterologi for
sejlere, Navigationshjælp, Oceanografi, Sikkerhed til søs,
Skydebaner ikke vist i søkort, Vrag & Dykning.
Alt sammen temaer der er vigtige for den der færdes på vandet.

Til gengæld er DLS ikke noget navigationsprogram her skal du
foruden DLS have et dertil egnet program. Der findes mange, du
kan for ca 1400,- kroner købe den tyske BSB kort der kan
anvendes i det medfølgende navigationsprogram, desuden får du
også papirkort og havnelodser med.
De samme kort kan du også anvende i gratisprogrammet SeaClear
som du kan downloade fra nettet. Dette program indeholde alle de
nyeste features for navigation og tilalutning til autopilot,
instrumenter og AIS modtager.

En kombination af flere programmer på PC´en er at foretrække.
DLS2007 og de andre programmer installeres automatisk det giver
ikke noget bøvl overhovedet.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 08-07-07 14:39

"Anni og Søren" <ulvekaeden55@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen i gruppen erfaringer med brug af Det levende søkort.
Hejsa
KANON godt program - virker altid, er meget præcis, har brugt det siden den
kom frem.
Det bedste til prisen. Du kan se nogle foto af installationen her:
http://honet.dk/maxi87/index.html

Hilsen
HO

Fra : Anni og Søren

Dato : 08-07-07 15:35

Kan jeg hjemmefra printe anvendelige søkort ud til i forvejen fastlagte
områder, f.eks Limfjorden.
Vi har kun et ganske lille fartøj, en Ryds 435 FC, med begrænset plads
ombord.
Venlig hilsen
SO

Fra : TOSB

Dato : 08-07-07 16:12

Anni og Søren wrote:
> [...]
> fastlagte områder, f.eks Limfjorden.
> Vi har kun et ganske lille fartøj, en Ryds 435 FC, med begrænset

Jeg er enig med HO, at programmet er kanon og virker præcist.

Men den der med at printe kort ud, er ikke vejen, så hellere tage et rigtigt
søkort med og installér en gps (kan fås endnu billigere end en kortplotter),
der viser positionen, så er i godt "kørende".

Ellers vil jeg anbefale jer at købe en kortplotter - kan fås til rimelige
penge på brugtmarkedet - se feks.
http://www.udkik.dk/app/showadd.jsp?id=44106
på udkik.dk og andre steder er der ofte nogle til salg - nogle er modeller,
der er udgået - feks. findes der mange fra Garmin, der tilsyneladende har
for vane at lade deres produkter udgå efter ganske få år på markedet.
Før I evt. køber en brugt, så tjek garmin.com (hvis det er en garmin) for at
se, om det er en udgået model, hvortil man ikke længere kan få nye kort -
eller opdateringer til kortene - de er feks. G-chart kortene, som ikke kan
fås i forretningerne længere. Det spiller jo en rolle, at man har tjekket
markedet, når man står og forhandler med en sælger, og med det rette
ordvalg/den rette forhandling, vil jeg tro, at man sagtens kan få prisen ned
i et helt andet leje end det, man som sælger tror, man skal have.
Ofte har man betalt "spidsen af en jetjager" for en ting, men når den er
udgået incl. tilbehør, så må man påregne, at tingen i løbet af ganske få år
har mistet noget i retning af 80% af den oprindelige pris.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : HO

Dato : 08-07-07 17:37

"Anni og Søren" <ulvekaeden55@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan jeg hjemmefra printe anvendelige søkort ud til i forvejen fastlagte
Hejsa
Printe kort fra DLSK er ikke vejen frem - søkort koster ikke en bondegård.
Køb evt. en håndholdt GPS og papir søkort - så er det hurtigt at finde ens
posion.
mvh
HO