kan man lode på aluminium
Fra : Per Christiansen

Dato : 06-07-07 12:14

Hej

jeg har et utæt alurør det er utæt på et lille område
kan man lode med tin eller andet matriale på alu.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-07-07 12:56

Hej Per,

Ja det kan man godt se:
http://planemania.dk/elektrisk/flusmiddel_til_lodning_paa_alumini
um_da.html

Mvh/Harding

Fra : ...

Dato : 06-07-07 12:58

Ja. Men få lavet eller køb et nyt. Det er meget sandsynligt at det bliver
utæt igen, lige ved siden af det andet hul.

Fra : Per Christiansen

Dato : 06-07-07 17:11

ok jeg køber et nyt det koster 1500+momse surt.

Fra : ...

Dato : 07-07-07 06:21

Hvis du kan finde en, som virkeligt kan lode eller svejse det, så kan
vedkommende sikkert også lave dig et nyt rør.
Alternativt, så kan vedkommende sætte et nyt stykke rør i.
Et par tudser kan være meget rimeligt, nu kender vi jo ikke længde,
diameter, godstykkelse og materiale, som skal anvendes.
Omkring alu. så kan det meget nemt være en speciel legering.
Du får hurtigt brugt et par tudser, på en lappeløsning.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-07-07 12:27

Sikke noget sludder se lige på disse videoklip:

http://www.durafix.dk/video.php?
osCsid=201646659e5fd3cd167ddb3d1597945d

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-07-07 19:21

Hej Harding
Det ser meget spændende ud. Tror du man kan bruge det til at lukke huller i
en mast med?
Hilsen Steffen

"Harding E. Larsen (slet 1AZJ2)" <harding@1AZJ2larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11838079490.787749032021701@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-07-07 20:45

Hej steffen,

Ja det kan du godt.
Det kræver at du først fjerne elokseringen fra mastens
overflader omkring hullerne.
Den proces kræver en sliberondel, den kan ikke fjernes med en
stålbørste.
Herefter kan der loddes med det omtalte materiale.
Når overfladen er blevet overfladebearbejdet til en pæn
overflade igen skal stedet passiveres og behandles igen.
Det kan gøres med Brightner og Aludine eller blot overmales.

Mvh/Harding

Fra : F.Syndergaard

Dato : 06-07-07 21:57

Hvad med et stykke syntetisk gummi og et spændebånd?
--
MVH.
Finni

Fra : HH

Dato : 07-07-07 22:13

Hej Harding!
Jeg synes det der Durafix lyder meget tillokkende! Jeg har tidligere i
mit liv forgæves forsøgt at lodde aluminium (til VHF/UHF antenner) med
Castolin - det blev aldrig godt.
Ved du hvad loddet består af og er det fuldgyldigt til vort maritime
klima?
Hans-Henrik

Fra : Arndt Baslund

Dato : 08-07-07 01:02

Ja, det kan du med Durafix.
På tykke emner skal der god varme til, dvs. en del forvarmning.
Ved tynde emner, op til ca.2mm godstykkelse, er en alm.
gasbrænder(propan+butan-mix) tilstrækkelig.

Durafix er IKKE et "vidundermiddel"; hvis man ikke gør som beskrevet i
instruktionerne, virker det ikke.
Her tænker jeg mest på rengøring af overfladen før lodning.

Selvfølgelig skal man rense oxidlaget af først, men ofte er det
nødvendigt at børste igen efter opvarmning, lige inden man tilsætter
loddet, da oxidlaget
opstår igen under opvarmningen.

Skal man være helt sikker, fortinner man med Durafix, børster ned
igennem fortinningen med den medfølgende, rustfaste børste, og
tilsætter derefter resten
af loddet.

Man må ikke bruge medier, der tidligere har været i kontakt med jern,
ej heller alm. stålbørster, da afsmitningen af jernpartikler
forhindrer Durafix i at
hæfte på overfladen af emnet.

For at være ærlig, kender jeg ikke korrosionsbestandigheden af
Durafix.
Men, da alle bestanddelene i stængerne er meget rene(ingen risiko for
zink-pest bl.a.), kan jeg kun forestille mig, at den er høj.
Det må komme an på en prøve.
jeg ved at folk i USA bruger Durafix til at reparere aluminiums-skrog
med.

Hvis nogen i denne nyhedsgruppe er interesseret i at teste og anmelde
Durafix, og skrive deres erfaringer her i gruppen, sender jeg gerne
gratis vareprøve.

Mvh.Arndt Baslund,Balutek,Odense.
Hoveddistributør af Durafix i Danmark og Sverige.
www.durafix.dk
www.durafix.se
Tlf.: 3054 0225 efter 12:00 i weekend, efter 16:00 i hverdagene.
arndt@durafix.dk

Fra : Per Christiansen

Dato : 08-07-07 08:47

"Arndt Baslund" <arndt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> med.
>
> Hvis nogen i denne nyhedsgruppe er interesseret i at teste og anmelde
> Durafix, og skrive deres erfaringer her i gruppen, sender jeg gerne
> gratis vareprøve.

Jeg vil gerne teste det på mit alurør som er et rør til
aircondition på min citroen xsara.

Røret er tærer pga. gummiophæng som sider rundt om
røret, der er et problem, i enden af røret er der en gummi
slange som er presset på røret med presring så den er ikke til at fjerne,
hullet sidder ca 10 cm fra slangen og man ved jo at alu er god til at flytte
varme og kulde,
jeg tænke på at lægge en fugtigklud på slangen men den tager måske alt
varmen.

Jeg er tidligere Citroen mekker og nu smed svejser rørlægger og i min fritid
lidt elekronik hvor man også loder.

Røret er et trykrør Ø 10mm og der er små bitte tæringer i et område 20X10mm.

Jeg vil gerne teste Durafix og skrive resutatet her i gruppen.

Hilsen Per.

Fra : Erik

Dato : 08-07-07 12:03

Jeg har forsøgt at få en smed til at komme og lave en udvidelse af
aluminiums-søgelænderet på vores glasfiber-kutter, men han har brændt
mig af.

Nu hvor jeg ser denne Durafix-video får jeg jo lyst til bare at gå
igang selv - men som gammel skibsværftsvejser kan jeg jo ikke lade
være at tænke på egenskaberne af det nedsmeltede metal.
Er der også lidt smidighed i det ?

Ved almindelig svejsning i aluminium kan man jo som bekendt komme ud
for, at selvom emnet er hvidglødende, svejseprocessen ser rigtig ud og
lyder rigtig, og bagefter ser perfekt ud, så er der ingen metallisk
binding alligevel.
Det virker næsten for godt til at være sandt, at man nu, ved så lav en
temperatur, kan lave en samling der er både stærk og smidig, i et så
hysterisk materiale som aluminium.
Aluminiumsemnet smelter jo ikke - så hvorledes foregår bindingen
mellem emnet og durafix`en ?

Erik

Fra : Erik

Dato : 08-07-07 16:21

Jamen så er næste logiske skridt jo, at få set giraffen.
Hvis dit tilbud om at være testperson står ved magt, så vil jeg gerne
være det.... inden jeg sætter brænderen på båden.

Erik

Fra : Arndt Baslund

Dato : 08-07-07 18:26

Nu har jeg allerede fået 2, Per og Harding.

Du kan vente og se hvad de siger, de er jo mere upartiske end
jeg er.

Jeg går ud fra, at Per skriver sine erfaringer herinde, når han
når så langt.

Mvh.Arndt.

Fra : Per Christiansen

Dato : 09-07-07 12:45

Ja det gør jeg.

Fra : Per Christiansen

Dato : 14-07-07 15:18

Så er de rør lodet og de er tætte prøvet med 15 bars tryk.

Jeg må sige det er ikke let at lode på et 12mm rør for det vil meget gerne
løbe ned under røret, men det kan godt gå hvis det er et lille hul man har
med at gøre, men i mit tilfælle var rørene perforeret hele vejen rundt dajeg
først fik renset dem af.

løsning:
Jeg fandt et stykke rustfrit rør skar det op og klemte det rundt om alurøret
så der var luft hele vejen rundt om røret,
så klemte jeg 2mindre stykker rør på som endetætninger
så lodet ikke kunne løbe ud, og der med havde jeg en form med en 5mm åbning
i toppen.

Men inden inden jeg samler formen fortinner jeg røret
så jeg kan se det har fat hele vejen rundt og så var det
bare at varme op og fylde i .

konklution
Det virker rigtigt godt og har sparet mig for mange penge
røret med gummislange =1800kr kondenskøleren= jeg vil tro 4000kr så alt i
alt 5800kr det er da flot .

Jeg brugte omkring 4stænger, men havde jeg lavet en form først vil jeg tro 1
til 1 1/2 stang.

Det kan varmt andbefales at prøve og bruge durafix inden man smider sin
ødelagte alu del ud, Følger man vejledningen på vebsiden så er det let at
lode med.

En god ide er at købe en ekstre børste med de koster 12,50kr per stk

Havde det været fremme i min knalert tid så havde det sparet meg for mange
problemer.

Hilsen Per

Fra : Erik

Dato : 15-07-07 04:14

.........hvilken knallert havde du, Per ?

Kunne den køre stærkt ?

Fra : Per Christiansen

Dato : 15-07-07 07:28

"Erik" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
.........hvilken knallert havde du, Per ?

Kunne den køre stærkt ?

Jeg har harft mange forskellige , Yamaha , Susuki ,
Honda dax , Puck maxi , Puck 2gear , Puck 3gear ,
Det er bare nogen af dem.

De kunne alle køre stærkt

Fra : Arndt Baslund

Dato : 08-07-07 15:59

Ja, jeg ved ikke nøjagtigt hvad der sker, men leverandøren
siger, at det foregår på samme facon, som når man eks.vis lodder
kobberledninger.

Der foregår altså en binding af Durafix(indeholder zink, kobber
o.a.) på overfladen af emnet.

Derfor er det vigtigt at fjerne oxidlaget, ellers binder Durafix
bare på dette, og det holder intet.

Når folk ikke kan få det til at holde, er det altid pg.a., at
oxidlaget ikke har været renset ordentligt af.

Jeg har ikke den store erfaring med belastning af lodningerne.
Det eneste jeg kan referere til, er den test lavet af Land Rover
klubbens smed, der er en artikel under "anmeldelser" på
durafix.dk.
Personligt har jeg bl.a. loddet støttebenet på min knallert, det
er under stress i mange timer om dagen.
Det har holdt i flere måneder nu.

jeg har også loddet alu-klodser på inden i membranhuset, for at
hæve det primære kompressionsforhold.
Hvis de falder af, ja så er den motor kaput.
Dem har jeg kørt med i mere end 6 måneder nu.

Jeg er maskinarbejder(cnc-opstiller) til hverdag, og jeg synes
at selve lodningen er meget lig stål at arbejde i bagefter.
Det er i hvert fald MEGET sejere end noget aluminium.

Så hvis du tilpasser rørene(eller hvad du bruger) ordentligt til
hinanden inden lodning, og sørger for at børste godt med den
medfølgende rustfaste børste, så tror jeg det holder fint.

Man kan også lodde de fleste former for støbt aluminium, bare
magnesium-indholdet ikke er meget højt, for så brænder emnet....