Akut Autohelm st4000 hjælp søges....
Fra : Bjarke

Dato : 05-07-07 21:59

På vej ind i Sønderborg havn i eftermiddagen hårde vejr satte min
autopilot sig fast og blokerede rattet. Grim oplevelse men vi kom lidt
kluntet ind på en plads .......... Vi sidder lige med den helt skilt
ad, men hvis ikke det lykkes..... Hvor på strækningen Als sund -
Lillebælt kan man få reservedele til den ???

De næste par dage er vi 2 mand, så der kan vi godt undvære den, men
fra mandag skal jeg sejle alene og den er en rigtig god ven til
solosejleren ....

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-07-07 22:59

Hej Bjarke

Det er jo Aage Hempel der sælger Autohelm, de har service center her:

Kyster Marine
Bogense
Mobil 40188248

mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : sailor99

Dato : 06-07-07 00:27

[...]

Hvad mener du, at du mangler? Jeg har en liggende som reservedel, og jeg
kommer selv ned på min båd, der har sommerplads i Sønderborg, i morgen.
Du kan sende mig en mail med dit tlf.nummer, hvis du ikke får den til at
køre, så ser vi.
Det bliver først sidst på efteriddagen, vi kommer hjemmefra.

Mvh
Georg

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-07-07 07:45

Hej Bjarke,

Vi har haft samme oplevelse for nogle år siden på vej ind til
Rødvig.
Problemet var at "kædehjulet", der var lavet af plast, knækkede
og blokkerede for drejning af rattet. Heldigvis flyttede det sig
ved gentagen træk i rattet, så vi kunne manøvrere i havn.
Selve ratkrandsen adskilles ved hjælp af to mønter der stikkes
ind i spalten mellem den faste og roterende del og mønterne
vrides indtil adskillesen.

Da vi kom til Køge havde Raytheon skibshandelen et hjul i
reserve, og det var af aluminium, en ændring i materialevalg til
det bedre.

Når det hele er samlet igen så skal du aftage den lille
gummiprop således du kan komme til at justere tilspændingen af
drivremmen. Der justeres med en unbraconøgle i centerhullet og
der spændes kontra med den runde møtrik. For at holde denne
møtrik skal der anvendes et stykke værktøj med to tappe som kan
gribe i de to huller i møtrikken og der skal være et centerhul
som unbraconøglen kan gå igennem.

Ring til Aage Hempel de kan oplyse dig om hvor de nødvendige
reservedele findes hos den nærmest forhandler/værksted i området.

Mvh/Harding

Fra : ...

Dato : 06-07-07 08:17

I Fåborg, der er ikke så langt over fra Sønderborg.

http://info.baad-motor.dk/internethandel/kontakt_baad_og_motor.htm

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-07-07 18:57

Tak for de mange svar. Det lykkes os at reparere det. Det var en lille
"tvær-pind" der var knækket og som betød at betjeningshåndtaget havde mistet
sin funktion. Den blev erstattet at et lille stykke hårdt tråd fra en
tøjklemme og har fungeret upåklageligt på resten af turen.

Bjarke