Lille Gummibåd/jolle til fiskeri omkring k~
Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 04-07-07 00:42

Hej
Jeg er en ivrig lystfisker, som til og med er glad for maskiner. Dog
har jeg aldrig sat mig meget ind både. Jeg ved ikke engang: skal man
skal tage kørekort for at måtte sejle? skal den forsikres?, eller kan
man stortset selv lave en tømmerflåde, montere en motor og så sejle i
den visse "men lovlige" død?

Hvor meget skal jeg punge ud med, for at købe en lille jolle/gummibåd,
som kan bruge ved havblik/eller tæt på. både omkring vestkysten i
vendsyssel, men nok oftere det mere rolige østkysten. Båden skal ikke
kunne sejle længere fra land, end man skal kunne svømme ind igen hvis
det går galt 100-200m. Hvad type skal jeg kigge efter, længde form/
type osv. Samt hvilke krav burde jeg stille til motoren. antallet af
personer som båden skal bære 1-X

økonomi så billigt som muligt, hvis det er over 20000, så dropper jeg
det, så helst 10000-15000 med motor. Anhænger? kan jeg vel bare bruge
vores alm. når båden ikke er større.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-07-07 08:54

>Jeg er en ivrig lystfisker, som til og med er glad for maskiner. Dog
>har jeg aldrig sat mig meget ind både. Jeg ved ikke engang: skal man
>skal tage kørekort for at måtte sejle?

Det kræver at vi ved bådlængde og motor størrelse
Beregn selv her: http://www.sejlerskolen.dk/sb_formel.htm

>skal den forsikres?

Ja, den skal ansvarforsikres, men undersøg hvad din indbo forsikring dækker.
Den har typisk en småbåd tillæg.

> eller kan man stortset selv lave en tømmerflåde, montere en motor og så
> sejle i
>den visse "men lovlige" død?

Ja, det kan man stort set, den skal "bare" være i forsvarlig stand !!

> [...]
>det går galt 100-200m. Hvad type skal jeg kigge efter, længde form/
>type osv. Samt hvilke krav burde jeg stille til motoren. antallet af

Da du skal fiske vil det være bedst med en glasfiber/plast jolle, det er
lidt kedeligt at høre luften sive ud efter pirken har været en tur i
gummiet.

>økonomi så billigt som muligt, hvis det er over 20000, så dropper jeg
>det, så helst 10000-15000 med motor.

For 10-15k kan du få en fin lille brugt 12-13fod jolle med 4-10hk motor,
måske endda med trailer
Husk at i en jolle i den størrelse forgår ALT siddende.
En 12-13 fod jolle kan godt være godkendt til 4 personer, men med mere end 2
ombord er det ingen fornøjelse.

Kik efter Limbo, Ryds, Crescent, Poka, Terhi, Uttern.

Hvis jollen ser "hjemmelavet" så hold snuden væk, den må hellere være lidt
falmet og have et par ridser end være klat-malet.
Der skal medfølge året, åregafler, måske 1-2 redningsveste (skal der være
til alle ombord), lille anker med ankertov, lidt fortøjningstov, øse og
selvf. bundprop hvis jollen har dette

Der er altid en risiko når man køber brugt motor, men kik på det generale
indtryk du får af den.
Motoren skal give en klar og fast mærkerede kølvandstråle. Kik på propellen
og se om den er hel, helst uden hakker. Se på hælen (nederste del under
propellen) om den er hel og uden større hakker.
Læg mærke til hvor mange gange han må hive i snoren før den starter.
Læg mærke til om motoren er rusten i drejebeslaget og korroderet under
motorhatten.
Spørg hvornår han sidst har skiftet impell ?

Når/hvis man ikke ved så meget om motorer, så er det den fornemmelse man får
i maven man skal stole på.
Er sælger troværdi osv....
Få evt. motoren serviceret efter køb.

> Anhænger? kan jeg vel bare bruge vores alm. når båden ikke er større.

Ja, det er korrekt. Du skal tænke totalvægt uden brems. Se på din
registeringsattest hvormeget du må trække.
Det er typisk et sted imellem 350-750kg

Mvh
Leon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-07-07 11:36

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Ja, den skal ansvarforsikres, men undersøg hvad din indbo forsikring
> dækker.
> Den har typisk en småbåd tillæg.

Der er ikke lov om forsikring på både, hverken ansvar eller kasko.
men en god idé er altid at have en ansvars forsikring.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-07-07 11:08

Jan Rasmussen wrote:

> Der er ikke lov om forsikring på både, hverken ansvar eller kasko.
> men en god idé er altid at have en ansvars forsikring.

Mange sejlklubber stiller krav om at der som minimum er
ansvarsforsikring på båden for at du må benytte slæbestedet.
Det kan også blive en dyr fornøjelse hvis man sejler en person ned eller
ind i en anden båd, hvis ikke man har ansvar.

- Lars

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 04-07-07 23:35

On 4 Jul., 09:53, "Leon Hulstroem" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:

> [...]
> Få evt. motoren serviceret efter køb.

> Ja, det er korrekt. Du skal tænke totalvægt uden brems. Se på din
> registeringsattest hvormeget du må trække.

Tusinde tak for de rigtig gode svar du har givet. Du glemte bare et :-
D hvorlangt kan man sejle ud med en lille skrabet jolle som den jeg
køber. Fx har kig på en 14 fod glasfiber jolle med 3,5HK motor, det
virker af ret lidt mener jeg. men har jo også en mc med 115HK, og aner
intet om både.
mener bilen må trække 1600kg men har mulighed for at låne storanhænger
af en ven, har kørekort til den.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 05-07-07 13:36

>Tusinde tak for de rigtig gode svar du har givet. Du glemte bare et :-
>D hvorlangt kan man sejle ud med en lille skrabet jolle som den jeg
>køber.

Det kommer an på vind, bølgeforhold og vejret generalt, samt jollens
stabilitet.
Men til kystnært stangfiskeri i op til 25cm bølger med pålandsvind er ikek
urealistisk, men du sætter selv begrænsningen.
Hvis du føler dig utryk så er du for langt ude.

>Fx har kig på en 14 fod glasfiber jolle med 3,5HK motor, det
>virker af ret lidt mener jeg. men har jo også en mc med 115HK, og aner
>intet om både.

3½hk er da vel ok, hvis jollen ikke vejer 300kg. Det var jo ikke en speedbåd
du var ude efter.
Det har også den fordel, at motoren ikke vejer en krig og den har sikkert
også indbygget tank.

>mener bilen må trække 1600kg men har mulighed for at låne storanhænger
>af en ven, har kørekort til den.

Det jeg mente var påhængsvægt uden brems, for hvis det er nødvendigt med en
trailer med bremse, så er jollen for tung til at du sætte den i vandet alene
med en jollevogn.
Hvis man skal kæmpe med at få den hen over stranden er den for stor og så
går en hel del af fornøjelsen af.

Jeg har selv haft en lille 12fod Jante, den vejede ca 100kg + motor og det
kunne fint lade sig gøre alene. Men en kvalitets jolle på 14fod bliver nok
hurtig 100kg tungere.

Jeg havde en alm. 350kg trailer jeg brugte til at fragte den frem og tilbage
ved sæson start og slut. Den stod så på stranden på en lille jollevogn med
ballondæk.
Senere vare der en venlig sjæl der "lånte" min jollevogn og glemte at
afleverer den tilbage. Derefter brugte jeg nogle oppustlige ruller, det var
faktisk lettere !

Mvh
Leon

Mvh
Leon

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 05-07-07 16:16

Tusinde tak for alle svar! det er super duper!
lyder slet ikke så umuligt som jeg gik og troede, har altid tænkt det
var meget kosbart at få båd.
jeg vil straks gå på jagt efter en lille båd.
Må man stille/ligge sin båd på stranden som man har lyst?

Fra : Bianca 27

Dato : 06-07-07 09:24

Vil blot knytte en lille kommentar til de allerede kloge ting som er
sagt.

Linder laver nogle fremragende aliminiumsbåde/joller som er næsten
vedligeholdelsesfrie og meget lette. Har selv den model som hedder 400
sportsman, som godt nok ligger lidt over dit budget - men hvis du er
heldig kan du finde en brugt til en rimelig pris.

De kører med 2 modelserier Fishing og sportsman

Fishing er en "klinkbygget" hyggeturbåd som ikke kræver ret stor
motor, den er CE godkendt til beskyttet farvand (kat D) og synkefri
Sportsman er en planende jolle som kan bære en lidt større motor,
denne er godkendt i kat C- kystnært, sportsman er også synkefri.

Jeg købte et komplet nyt sæt til en rigtig god pris
Sportsman 400 + indreg trailer 25.000, dertil skaffede jeg en ny
Mercury 9,9 4-takt motor fra dba.dk til 12.500 - samlet pris 37.500.
Men du burde kunne finde et brugt sæt med en mindre motor til under
20K.

Bare et forslag

Om den må henligges på en (privat)strand ved jeg faktisk ikke, men
hvis du spørger lodsejeren om tilladelse får du sikkert ja.
Mht. ansvarsforsikring dækker mange villaforsikringer småbåde op til 4
m og max 4hk - eller så kan dækningen tegnes til billige penge som et
tillæg. Alternativt kan du melde dig ind i en af
Fritidssejlerorganisationerne hvor du automatisk bliver
ansvarsforsikret ved indmeldelse - f.eks. Danamrks Fritidssejler Union
www.dfu-dk.dk

vh Henrik
Kontakt mig hvis du vil se nærmere på en linder