Rep. af støbejernsudstødningsmanifold.
Fra : Marie & Preben

Dato : 01-07-07 15:41

Hej Gruppe
manifolden på min saltvandskølede Trofaste Arona AD-195 er desværre gået i
defekt Gennemtæret. hul 7 x 3 cm hul når det løse rust er banket af.
Spørgsmål:
Kan levetiden forlænges ved at svejse et rustfast svøb over hullet( kan man
svejse støbegods og rustfast så det holder, eller er der andre løsninger)

mvh Preben

Fra : Møller

Dato : 02-07-07 10:03

Marie & Preben skrev:
> [...]
> svejse støbegods og rustfast så det holder, eller er der andre løsninger)

Fabrikken lukkede i 1983

Støbejern kan sagtens svejses, så det holder, men at blande rustfrit ind i
reparationen er ingen god ide.
Men der skal være gods tilbage at svejse på

Specialfirmaer findes på nettet.

Nu kan jeg ikke se hvordan man kan komme til på din manifold, er der plads
til at få noget hele vejen om det?

Den hurtige og nogen primitive løsning er at købe et reparationssæt til
udstødning bestående af en kraftig metalfolie inderst ved røret, så en
bandage omkring, som lige er vædet i vand, bliver meget hård ved varme, hvis
der er fare for større tryk, kommej jeg ud over det medfølgende metaltråd en
flækket øldåse af blik, ikke alu., og slutter med et par spændbånd, det
holde men er ikke pænt, men den skal vel heller ikke på udstilling.

Sættet fås ved alle velassorterede biltilbehørsforretninger, evt. hos nogle
af de supermarkeder der også sælger brændstof i selvbetjening. Kaldet
servicestationer, uden service.

Og sørg for, at det er helt tæt, lyden og gasserne kan være
sundhedsskadelige hedder det vist

PS har du prøvet havneservice i Horsens?
De har da bl.a en brugt ståene.

Møller

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-07-07 12:43

Hej Preben,

I B-31 klubben kender vi problemet til fulde da de fleste
danskbyggede både blevmonteret med en Arona. AD186/190/195.
Hvis du tager manifolden og sætter den op i en skruestik og bare
giver den et let tryk går den som regel helt i stykker.
Støbejernet ser ud som tynde skiferlag. Sådan noget kan man ikke
svejse i og at lægge en bandage holder kun ganske kort.

Det minder mig om dem der var ude at sejle og toppakningen gik
på deres encylindrede motor. Hvad gør man i sådan en situation?
Jo man finder noget rugbrød og tykker det godt igennem med spyt.
Derefter lægges et lag på toppen og den spændes sammen.
Rugbrødet holder et stykke tid og tyggeproceduren gentages
indtil man kommer i havn. (Husk altid at have hele rugbrød
ombord).

En blivende reparation betsår i at lave en f.eks 10 mm tyk
flange af et stykke rustfri plade og påsvejse en vinkel og et
stykke rør med samme diameter som den gamle udftødning.
Et tyndere rustfrit rør bukkes således at det kan svejses på det
lille vandhul over udstødningshullet fra topstykket. Den anden
ende skal gå ind igennem et skrådt boret hul i det store
rustfrie rør og samlingen svejses sammen.
Nu har du et udstødningsrør med vandopblanding som holder
motorens levetid ud.

Mvh/Harding

Fra : Marie & Preben

Dato : 04-07-07 01:06

Hej
Takker for svarene, løsningen for mig bliver, jeg lapper den så vi kan sejle
resten af sesonen og så lave en ny til vinter.
med sejlerhilsen fra
Preben