Køb af motorbåd - Råd søges.
Fra : S Lyng

Dato : 30-06-07 22:56

Vi er en familie på 5 personer som er på udkig efter en motorbåd.
Vi bor ved Lillebælt, og har derfor masser af muligheder for at nyde
livet på vandet.
Vi har ikke tidligere haft båd og har heller ingen erfaring inden for
sejlsport.

Vi forestiller os at vi vil bruge den til dagssejlads (bade/udflugter).
Men også engang imellem til weekendturer, og måske ferietur (fx i den
svenske skærgård). Derfor skal der være plads til at 5 personer kan sove
i den.

Marchfart på min 14-16 kn, så vi kan komme lidt omkring.
Gerne diesel, da det vel er billigere, og kan købes i de fleste havne.

Købspris ca 200k - 250k

Vi har kigget på 2 gruppe af både:

De smarte amerikanere, som fx. Bayliner, Sea Ray
Pro: De ser fede ud. Stor udbud. Nemme af sælge
Con: Dyr i drift (benzin og stor motor), stor tab ved salg (stor slid på
motor) -stort set ingen med dieselmotor til salg

Den anden gruppe vi har set på er de gamle "halvplaner" (tror jeg de
kaldes)
Pro: flere har dieselmotor, billigere i drift, fornuftig hastighed -
over 15 kn
Con: Ser ikke så smart ud, er gamle (fra 70-80'erne). Udbudet er ikke
så stor. Kan måske være svært at komme af med igen, da der ikke sælges
så mange af dem.

Vi er nok mest til "halvplanerne" som fx

Coronet 27 Seafarer
Banner 28
Coronet 26 Family Sport
Fjord Selco

Er mine antagelser rigtige, og er der nogle der har erfaringer med disse
halvplaner, eller nogle tilsvarende både ? Gode råd og forslag søges!!

/S Lyng

Fra : John Nielsen

Dato : 08-07-07 20:35

Vi stod selv i en lignende situation for godt et år siden. Du skal være obs
på, at hvis du anskaffer en motorbåd af denne størrelse er der stor
sandsynlighed for at du skal have speedbådskort som minimum. Hvis bådens
længde i anden + 3 er større end motorens KwH, så skal du have kortet.
Men ellers - vi købte en Scand 29 Baltic årgang 1986, som vi er meget glade
for. Vigtigst af alt - sørg for at det er en god motor. Få evt. en
motorfagmand med på indkøb.

Held og lykke
John Nielsen

Fra : Møller

Dato : 08-07-07 20:54

John Nielsen skrev:
> [...]
> sandsynlighed for at du skal have speedbådskort som minimum. Hvis bådens
> længde i anden + 3 er større end motorens KwH,

Hvor længe skal motoren køre: 1 eller 24 timer

Møller