kikkert focusfri
Fra : Per Christiansen

Dato : 26-06-07 19:32

Hej
Er der nogen forskel på skarphed og forstørrelse eller kvalitet på en
focusfri kikkert og en med manuel focus.

Jeg tænker på at købe sådan en focusfri kikkert men er lidt usikker på om
det er noget vær.

Jeg skal bruge den fra båden og kikke mod bøjer, land, skibe.

Og kan man få noget der er brugeligt til ca. 600- 800kr

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-06-07 13:11

Fås ikke bedre til den pris
http://netbaad.com/product.asp?product=1106&sub=0&page=1
Hilsen
Steffen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-06-07 14:03

Hej Per og Steffen,

Når man skal vælge kikkert så hold den op udendørs og se ind
gennem indgangslinsen.
Ses hjørneafskæringer, som grå skygger inde i det runde "se"
felt er kikkerten af dårlig kvalitet. De viste afskæringer er
udtryk for mindre lysgennemtrængelighed og dermed mindre
lysfølsomhed end den burde have.

Mvh/Harding

Fra : christian

Dato : 27-06-07 22:45

Focusfri versus manuel kikkert
Focusfri er en kikkert der er "skarp" fra 10-20 meter til ....... - dette
kan egentlig ikke lade sig gøre med perfekt resultat, da perfekt focus er
bestemt af et afstemt forhold mellem linserne. På en focusfri kikkert
beregner man et gennemsnit når man designer kikkerten og her fastsættes så
focus. Dette giver et lidt ringere resultat i gengivelsen.
Manuel focus - navnet siger sig selv - det er en kikkert hvor man med et
lille hjul indstiller linsernes indbyrdes afstand og derved opnår det
perfekte focus

Er kvaliteten af linserne ens for de 2 typer kikkerter vil gengivelsen være
bedst på alle afstande på en manuel kikkert.
Fordelen ved focusfri er at man hurtigt kan kaste den op for øjnene uden at
skulle indstille først.

Personligt kan jeg bedst lige de manuelle - at indstille focus er noget der
gøres på et sekund, men smag og behag osv...

Vedrørende valg af kikkert er det meget induviduelt - en kikkert der passer
perfekt til en bruger kan være ubrugelig for en anden - vi er meget
forskellige - nogle bruger briller - har lang øjenafstand, nogle af en
sikker hånd andre ikke.
Det er fint at prøve en kikkert inden køb - et køb på nettet går også da der
her altid er 14 dages fortrydelsesret

Men held og lykke i din søgen

Christian

Fra : S.-P.

Dato : 27-06-07 23:57

En focusfri kikkert er en kikkert der udnytter øjets egen akkomoderingsevne.
De er ikke ringere end manuelt indstillede kikketer, men de er meget
hurtigere i brug. Når du skal se en bøje skal du ikke fitte med hjul for at
stille skarpt, bøjen er der med det samme. Kan kun anbefales. -Og ja de kan
fåes fra ca 500 og op. Den lidt højere pris er vist nok kun fordi der
tilbydes en bedre, mere moderne kikkert, fabrikationsprisen er nok ikke
væsentlig højere.

vh Ketil

Fra : Boje

Dato : 29-06-07 21:28

> [...]
>
> Jeg skal bruge den fra båden og kikke mod bøjer, land, skibe.
>
> Og kan man få noget der er brugeligt til ca. 600- 800kr

Hej.

Tjaeee....

For min del er skiftet fra manuel focus til focusfri en af de allerbedste
investeringer, jeg har gjort. Havde en (dyr) gummiarmeret 7x50,
nitrogenfyldt, BAK4 - og jeg skal komme efter dig - kikkert med manuel
focus. Lod mig en dag overtale til at kigge i en billig (450 kr) 7x50
focusfri. Hvilken forskel !!! Der var meget mere lys. Skarpheden var meget
bedre, og det var fra meget nær og ud til uendeligt.

Den købte jeg og har stadig stor glæde af. Den gamle har jeg stadig, da jeg
hader at smide 1,5 kkr i skraldespanden. Men jeg bruger den aldrig.

Mvh
Boje

Fra : Per Christiansen

Dato : 30-06-07 06:00

Tak for svarene, jeg har nu købt en og kan kun anbefale
at man køber en focusfri for det virker bare.

Jeg købte den fra overståene link et godt køb.