Strøm fra loggiver
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 25-06-07 21:41

Min log har ikke virket, siden jeg købte båden for et par år siden, og det
er jeg ved at være lidt træt af. Jeg har gennemgået alle elektriske
forbindelser, og de ser fine ud, nogle har jeg endda fornyet for en
sikkerheds skyld. Men der går stadig ikke noget signal igennem fra giveren
til loggen.
Hvis jeg skal bruge udelukkelsesmetoden til at finde ud af, om det er
giveren, loggen eller forbindelsen imellem dem, der er noget galt med, så
vil det jo være smart at kunne måle på strømmen fra giveren. Hvor kraftig en
strøm er der tale om? Vil jeg kunne måle noget, hvis jeg drejer impelleren
rundt, mens jeg måler på kablerne med et digitalt multimeter?
Hvad kan jeg ellers gøre for at løse problemet?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-06-07 22:35

Det nemmeste er at låne en giver eller et instrument der er magen til og se
hvad der er defekt.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-06-07 08:24

Hej Mads,

Der findes normalt to principper for opbygning af en log.
I begge typer sidder der en lille magnet i rotoren.
Den ene type indeholder en spole der når magneten drejer forbi
vil blive induceret af magnetfeltet og spolen vil afgive en
spændingspuls til loginstrumentet.
I den anden type sidder der en Reed kontakt der slutter når
mangneten drejer forbi. Her er det instrumentet der afgiver en
svag spænding/strøm som så af reedkontakten afbruden/sluttes og
denne ændring giver det fornødne signal til instrumentet.
Stigende pulsantal er udtryk for stigende hastighed.
Skal du måle og der kommer noget signal fra de to typer skal dit
måleinstrument indstilles forskelligt. Er det spoletypen
indstilles på vekselspænding og propellen drejes rund for at der
kommer udslag. Hurtigt rundt giver højere spænding.
Er det en reedkontaktkonstruktion skal måleinstrumentet
indstilles på Ohm, og propelleren drejes langsomt rundt rund.
Der vil komme en kontaktvirkning for hver halve omdrejning.
Anvendes instrumenter der afgiver en stor strøm for
modstandsmålingen vik reedkontakten ødelægges.
Et højimpedans digitalinstrument vil være velegnet.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 26-06-07 20:03

Jeg ved faktisk ikke, hvilken af de to typer, jeg har. Men loggen er
forbundet sådan, at der også er sluttet strøm fra batteriet til giveren, det
tyder vel på en Reed-kontakt?
Jeg har et digitalt multimeter, som også kan måle Ohm, en billig model fra
Harald Nyborg, men det har virket fint til det, jeg skulle bruge det til.
Hvad vil det sige, at det er højimpedans (jeg ved desværre meget lidt om
elektronik!)?

VH
Mads

"Harding E. Larsen (slet SL8H7)" <harding@SL8H7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11828429550.391248322946488@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-06-07 07:25

Hej Mads,

Det lyder ikke helt normalt. Der plejer kun at være to ledninger fra
loggen uanset om det er spolemodellen eller reed-kontaktmodellen.
Er der flere ledninger til loggen plejer det at være fordi det er en
giver med indbygget temperaturføler.

Hvilken type/fabrikat log er det du har?

Et instrument betegnes som højimpedanset når dets indre modstand er
stor, d.v.s. det belaster kredsen meget lidt ved måling. Modsat et
gammelt
lavimpedanset drejespoleinstrument der kan have en lav indre
modstand.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-06-07 16:17

Det kunne jo være en intelligent giver der afleverer NMEA signaler. De har 3
eller 4 ledninger, hvoraf de to er 12 og 0 volt

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 59PTA)" <harding@59PTAlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11829258090.321266402344438@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-06-07 18:27

Hej Bjarke,

Ja man skal ikke udelukke muligheden for at nogen kunne finde på
en sådan løsning.
Jeg synes ikke det vil være særligt formålstjenlig at sætte
elektronik ind i en giver der befinder sig i saltvand. Der vil
ret hurtigt opstå osmose og enheden vil tæres op. En log skal
designes enkelt og simpel.

Imellem instrumenter er det til gengæld normalt at anvende NMEA
eller Sea talk som signalvej.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 27-06-07 20:03

Nu du skriver "NMEA eller Sea Talk", kommer jeg i tanker om et andet
spørgsmål: jeg har en Furuno GP 31 GPS, og en Raymarine autopilot, samt en
Raymarine VHF. Jeg har med held koblet GPS'en sammen med VHF'en med NMEA,
men kan jeg også lade GPS'en "styre" autopiloten med dette signal (eller
skal det være Sea Talk)? Forhandleren kan ikke besvare mit spørgsmål, og
siger bare, at jeg kan prøve, om det virker. Der er dog en del
installationsbøvl forbundet med det, og det gider jeg ikke, hvis projektet
er dødsdømt på forhånd ;0)

VH
Mads

"Harding E. Larsen (slet HKXAK)" <harding@HKXAKlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11829655300.0868668278249487@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-07 23:12

"Mads Bo Falk" <mads.falk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er dog en del installationsbøvl forbundet med det, og det gider
> jeg ikke, hvis projektet er dødsdømt på forhånd ;0)

Som jeg har forstået det, "taler alle Raymarine instrumenter" NMEA, som
er en industristandard. Seatalk er en form for lokalt netværk - en bus
om man vil - dedikeret til Raymarine instrumenter, så de meget enkelt
kan kobles sammen og "tale med hinanden. Så jeg kan ikke se, at du ikke
også skulle kunne koble din Furuno GPS sammen med en Raymarine autopilot
.... Nu kender jeg intet til Furunos GPS, men jeg forudsætter at den kan
håndtere waypoints og routes ...

Men det der med ledningerne tør jeg ikke rode mig ud i. Du ved
formodentlig, at du på www.raymarine.com under support kan finde et have
af manualer og ganske detaljerede illustrationer, der viser
sammenkoblingsmuligheder af forskelligt udstyr med Raymarines
instrumenter.

--
Flemming Torp

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-06-07 23:26

Både ja og nej. Alle raymarine instrumenter taler seatalk sammen. Det er,
som der skrives, en slags instrumentbus hvor man bare kobler alle
instrumenter sammen i parallel. Super nemt, men proprietært.

*Nogle* af raymarines instrumenter kan herudover kommunikere via NMEA (over
punkt til punkt sammen koblinger). Disse er typisk kurskomputere,
autopiloter og multirepeatere (har haft lidt forskellige navne gennem
tiden).

Hvis det blot er information FRA GPS'en TIL VHF og autopiloten, så er det
nemt. Så kan du bare tage de 2 ledninger du har lavet til VHF'en og også
føre disse til autopiloten. Det vil betyde at GPS'en kan korrigere
autopiloten ift den kurs den beregner til næste waypoint.

Hvis du siger hvilken model du har, så har en af nok en vejledning liggende.

Bjarke

PS: ovenstående gælder med mindre det er en meget gammel autopilot.

PPS: Hvis ikke din forhandler kan svare på så simple spørsgmål, så ville jeg
handle et andet sted.....

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-06-07 07:42

Hej Mads,

Din GPS kan via NMEA give signal til din autopilot.
GPS én skal indstilles til at sende og modtage NMEA. Hvordan ses
i manualen.
Du kan på GPS´en lave din sejlrute og ruteinformationerne
overføres til autopiloten.
De to ledninger + stel som du har ført til VHF én skal bare
føres videre til autopiloten.
NMEA informationerne vil holde båden på den planlagte kurs og
når du kommer til et nyt waypoint skal du trykke på autopilotne
for at den vil foretag en kursændring. Det er dig der bestemmer
kursændringer ved waypoints.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-06-07 23:08

Der er flere instrumenter der gør det. Mange af de fabriketer har dog ikke
slået an i DK, hvor markedet øjensynligt ejes af nogle få fabrikater der har
valgt at gøre det på den simple måde. I rec. ng'en er det nærmest en
religion at alle givere skal være nmea. Og det har da også den fordel at
(næsten) enhver giver kan bruges på (næsten) ethvert instrument.

Jeg er ikke sikker på det med saltvand er et problem. Det hele er jo støbt
ind i en "massiv" plastikklods. Hvis den går i stykker vil en alm log giver
jo også dø.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet HKXAK)" <harding@HKXAKlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11829655300.0868668278249487@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-06-07 07:33

Hej Bjarke,

Ja der findes mange instrumenter og givere der anvender NMEA
som "sprog"; men som du skriver er det ikke så akruelt i DK.

Jo netop givere der er indkapslet i plastmasse giver problemer.
Selv de fabrikater der er på markedet i DK udviser disse fejl
efter et par år. Leverandørerne indrømmer at giverne ikke kan
holde i saltvand det er et gentagende problem.

Fra : Ole Lautrup

Dato : 05-07-07 17:01

En tredie mulighed er at giveren er forsynet med et Hall-element. Der vil så
være 3 ledninger, en plus, en minus og en signal.
Danaplus og Ferropilot brugte systemet, så hvorfor ikke dit?
Sæt spænding på giveren og mål derefter mellem minus og signal-ledningen her
vil der være en pulserende jævnstrøm.

-og Harding, jeg har ikke glemt dig

Hilsen Ole

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46827f77$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 27-06-07 20:00

Min log er en Silva. Jeg kigger lige en ekstra gang på ledningerne i morgen,
når jeg kommer på båden.

- og så går jeg ud fra, at mit multimeter er OK til måleopgaven.

VH
Mads

"Harding E. Larsen (slet 59PTA)" <harding@59PTAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11829258090.321266402344438@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-06-07 22:59

Silva laver "normale" log'er (ej nmea). Hvis den er af nyere dato (under 10
år?) så er der temperaturføler i den.