Batteriomskifter
Fra : Finn

Dato : 25-06-07 19:55

Hej,

Sidder lige og læser på http://www.sailingusa.info/First_500_miles.htm at
man ikke må skifte om på batteriomskifteren ( den med 1 - begge - 2) mens
motoren kører, da det kan ødelægge generatoren. Der anbefales også at starte
på "begge". Jeg har selv altid startet på "1" og så skiftet om så der blev
ladet på begge batterier eller evt på "1" eller "2" alene.
Hvad er det rigtige ????

Mvh Finn

Fra : claus b. p.

Dato : 25-06-07 23:08

"Finn" <spam@none.dk> wrote in message
> [...]
> starte på "begge". Jeg har selv altid startet på "1" og så skiftet om så
> der blev ladet på begge batterier eller evt på "1" eller "2" alene.

På min omskifter er en advarsel om at skifte med motoren tændt.
Mit kvalificerede gæt er, at hvis spændingsforskellen er for stor mellem
batteri 1 og 2 vil der kunne trækkes en gnist som kan ødelægge kontakterne i
omskifteren. Men hvis der afbrydes til generatoren og derefter kobles over
til et afladet batteri, kan jeg da også godt forestille mig at dioderne i
generatoren kan svejses til en stor sort klump kul.

Hvis batteriet er afladet til 12V og generatoren i tomgang leverer 15V,
eneste modstand mellem batteri og generator er en ledning, - lad os sige
10milliOhm, vil der i et kort øjeblik trækkes (15-12) / 0,01 = 300A. Det er
rigeligt meget i en generator som er dimensioneret til fx. 30A.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-06-07 08:02

Hej Finn,

Anvender du en batteriomskifter nr.: 553005 fra Nautisk Udstyr
så er kontakterne udformet således at kun i "Off" er
forbindelserne afbrudt. Stilles i stilling "1" er der
selvfølgelig forbindelse til batt. 1. Drejer du videre
til "Both" er kontaktarmen således udformet, at den dækker over
forbindelsen til både batteri 1 og 2 og drejer du videre til
stilling "2", slipper forbindelsen til batteri 1.
D.v.s. at der hele tiden er forbindelse mellem generator og
mindst et batteri.
Med omskifteren der kan stilles i "Both" er sandsynligheden for
at der er strøm til start af motoren bedre hvis der ikke er så
meget saft tilbage.
Man skal huske at starte på hhv. batteri 1 og 2 separat med
mellemrum.
Ved start går der så stor en startstrøm at batteriet faktisk
internt ryster lidt. Det medfører at sulfateringsbelægninger
rasler af og batteriet dermed kommer i en bedre kondition.

Er der ikke tilkoblet noget batteri til generatoren kan dens
styrekredsløb ikke finde ud af hvad det skal indstille
generatoren til at levere. Den "ser" kun en høj modstand og
skruer op for spændingen. For høj spænding kan ødelægge dioderne.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-06-07 15:33

Hej Harding

Men ofte er den ene bank vel forbrugs batterier? og som sådan ikke lige så
gode at starte på.?

Jeg slår min over på bank 2, her er mit start batteri tilkoblet. Efter start
slår jeg over på Both.
når jeg ligger stoppet slår jeg over på bank 1 = forbrugs batterier.

Iøvrigt har jeg noget split charge diode indbygget og en Advanced alternator
regulator.... og indrømmet, jeg ved ikke lige helt hvordan det fungerer.

Mvh
JR

"Harding E. Larsen (slet UFMTH)" <harding@UFMTHlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11828416140.532918820318383@dtext.news.tele.dk...

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-06-07 07:49

Hej Jan,

Det er meget svært at generalisere omkring anvendelsen og
hvorfor det net op et lavet således på den enkelte båd.
Der der har sammenbygget opstillingen kan have sine specielle
grunde til netop "den2 opbygning.

Monterer man en af de store omskiftere Off-1-Both-2 er meningen
vel at begge batterier skal kunne virke som startbatteri.

Man behøves ikke at have to ens batterier det ene kan være
opbygget som et startbatteri beregnet på stor og kortvarig
strømafgivelse i forbindelse med start af motor og det andet
batteri kan være af typen forbrugsbatteri beregnet til en
konstant og mindre strømafgivelse. Forskellen ligger i selve
batteriernes opbygning for at tage hensyn til de bedste
egenskaber for deres anvendelse.

Jeg har ud over en sådan opstilling desuden et kraftigt relæ som
sammenkobler batterierne når motoren kører og dermed lades begge
batterier op når motoren kører, da det hele tiden er en
parameter at udnytte den energi der er til rådighed for
opladning.

I parantes så er der også et relæ indkoblet i
navigationslyskredsløbet således at motorlanternen automatisk
tændes hvis motoren startes.

Installationen er opbygget som det er "sikkerhedsmæssigt2 bare
skal virke og så en del hvor viljen er bestemmende for
anvendelsen.

Jeg vil tro at noget tilsvarende har været meningen med
installation af en split charge diode og den Advanced alternator
regulator du har ombord.
Split dioderne skiller batterierne således at opladeningen
f.eks. starter med startbatteriet og først når det er rimeligt
opladet så begyndes ladning på forbrugsbatteriet. Tillige sikrer
dioderne at de to batterier i dvale ikke kan "se" hinanden og
der sker en afladning af dem.
Advance regulatoren kan have tilsvarende formål fo at give bedst
mulig performance.

Dit problem ligger i at du ikke ved hvordan opstillingens
intilligente virkemåde er sammenstillet med den store omskifters
stillinger og funktion sammen med splitdiodernes placering i
opstillingen.

Der bør udarbejdes et el-funktionsskema således at der kan
skabes overblik for de forskellige modes.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-06-07 15:38

Hej Harding

Du har sikkert ret...

Det udstyr jeg har sad i båden og jeg har ikke fået sat mig ind i det. for
mig ser det ud som en større videnskab
eller også er jeg bare mindre vidende på dette område

Jeg vil om nogen tid prøve at sætte mig lidt mere ind i det, og tage tråden
op igen idet jeg synes emnet er spændende.

De der har haft min båd tidligere har synligt lagt stor vægt på et stort
strømforbrug, hvilket nok er årsagen til de har installeret
både vindmølle solceller samt 20Amp battericharger, diode og alternator
regulator samt en DCC4000 batteri overvåger. + et par stykker mere.
Jeg tror den store omskifter har siddet der hele tiden. Lednings føringen
ligner nogle steder en klump spagetti, men det findes der så råd for.

Mvh
JR

"Harding E. Larsen (slet X7PWC)" <harding@X7PWClarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11829272570.518630526132437@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-06-07 07:46

Hej Jan,

Ja det virker overdådigt med alle de kilder.

Har du fra den tidligere ejer fået et diagram over
installationen?

Det vil lette meget på forståelsen om man ved hvordan det er
samlet og hvor og hvordan kontaktfunktionerne virker.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-06-07 23:21

Hej Harding

Nej, lige på det felt var der ikke noget med.

men jeg har fundet manualerne her

Alternator regulator
http://sterling-power.com/images/downloads/alt%20regulators/ProDigital%20advanced%20regulator%20instruction.pdf

Split charge diode
http://sterling-power.com/images/downloads/split%20charger%20diodes/split_charge_diode_installation.pdf

Lade apperat
http://sterling-power.com/images/downloads/batt%20charger/pro%20charge%20instructions.pdf

Batteri controller
http://www.sol-a-flots.org/non-html/DCC_4000_User_Manual.pdf

Batteri omskifter (Næsten samme model bare helt sort)
http://www.netbaad.com/product.asp?product=2067

Jeg har en bank med start 1 start batteri og en bank med 2 forbrugs
batterier.
Der står således en bank tom på dioden og på ladderen.

Slutteligt er der koblet solceller og vindmølle til, men lige hvor de er sat
ind i systemet ved jeg endnu ikke

Mvh
JR

"Harding E. Larsen (slet TXUP6)" <harding@TXUP6larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11830134800.684707688732583@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-07-07 12:18

Hej Jan,

Det er en fin samling af overvågningselektronik der er i din båd.
Den ledige bank kunne du anvende separat for hhv. køleskab eller
varmeanlæg, så har du et virkeligt godt anlæg hvor batterierne
har hver deres funktioner.
Er installationen lavet godt med kraftige ledninger og
terminaler, så gør det ikke noget om der er lidt spagettiagtigt
over ledningsopsætningen. Det gør det kun lettere for dig at
følge ledningerne mellem enhederne for at finde ud af hvordan
tingene er sat sammen. Senere kan du så fastgøre ledningerne;
men pas på at du undgår at fastgøre til flader som vibrerer
kraftigt kommende fra motorvibrationer.
Hvor ledninger går gennem skot og lignende skal du også sikre
dig at de ikke bliver skamfilet og at de hvis noget sådant sker
kan ramme hinanden og skabe kortslutninger der kan medføre brand
i installationen.
Prøv at måle dig frem til om den store omskifter slipper
forbindelsen mellem hver positionsændring. Der skal helst være
fobindelse til både 1 og both samtidigt, det samme gælder for
both og 2 i den anden ende af funktionen.

Fra : Finn

Dato : 26-06-07 21:26

"Harding E. Larsen (slet UFMTH)" <harding@UFMTHlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:11828416140.532918820318383@dtext.news.tele.dk...
> Hej Finn,
>
> Anvender du en batteriomskifter nr.: 553005 fra Nautisk Udstyr

Hej Harding,

Ja den ligner i hvertfald meget, så det lyder til at det er OK den måde jeg
bruger den på.
Tak for input.

mvh Finn