Penta ryger
Fra : ...

Dato : 25-06-07 10:04

Jeg har en Penta md11c, som opfører sig meget underligt.
Når den har kørt ca. 10 sekunder, begynder den at ryge voldsomt. Hvorefter
den går i stå.
Jeg kan godt få den igang igen, og så laver den måske nummeret igen efter et
par minutter.
Den kan også finde på at køre fint, og når jeg så slår belastning på, laver
den nummeret og går ud.
Det virker som om den får for lidt luft, men det kan ikke rigtigt stemme,
der skulle være masser af luft. Derfor kan det være mængden af diesel, der
er forkert, men den tager jo ikke omdrejninger, så det lyder heller ikke
helt rigtigt.
Nogen der har en ide om, hvad der er galt ?
Kan man evt. justerer brændstofmængden på den, uafhængigt af
omdrejningstallet ?
I repartionsmanualen, er der nævnt en koldstart. Jeg har ingen anelse om
hvordan det hænger sammen, og jeg kan ikke rigtigt se, at der skulle være
noget der kunne være en "koldstart". Problemet kunne måske ellers være en
koldstart som "hænger". Nogen der ved hvordan det hænger sammen med
"koldstart".

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-06-07 16:46

Normalt forekommer tre forskellige farver på røg afhængig af
fejlen.
1. Sort røg fremkommer ved for luft, typisk tilstoppet
luftfilter.
2. Blålig røg kommer fra smøreolie, typisk utætte stæmpelringe.
3. Grå/hvid røg, typisk fejl i køleanlægget.

Standser motoren hurtigt kan det skuldes manglende brændstof,
luft i brændstofsystemet, brændstoffiltre der er stoppet.

Emnet koldstart har ikke noget med overstående fejl at gøre.

Mvh/Harding

Fra : ...

Dato : 25-06-07 19:01

Det virker som om det er for lidt luft, eller for meget brændstofmængde. Det
lugter sådan...
Den bruger omkring en litter olie i døgnet, når den går for fuld belastning,
så den har nok lidt med ventilhætterne.
Der er heller ikke nogen mislyde, eller mangel på kompression, så jeg tror
ikke rigtigt på det med stempelringe. Jeg har chekket for under-kompresion,
og fik ikke svinet hele båden til... Jeg har heller ikke sort eller grå
olie.

Den blev testkørt efter olieskift, for ca. 14 dage siden. Der var ikke
noget.

Jeg har ledt på nettet, og fundet en instruktionsbog, hvor der var beskrevet
en koldstartknap.
Jeg kravlede ind over motoren i eftermiddag, og ganske rigtigt der er en
koldstartknap. Den sad ikke fast, men fik nogen dask alligevel....
Efterfølgende var der ikke noget bøvl.... Men om det var løsningen, må stå
hen i det uvisse.

Er der ikke en her i NG, som er en høg til Penta brændstofsystem ?

"Harding E. Larsen (slet 49K1Q)" <harding@49K1Qlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:11827866550.990943193891244@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-06-07 07:44

Check koldstartsfunktionen i.h.t. manualen
Startproblemerne stammer som regel fra funktionsfejl på
koldstarteren eller fra dårlig kompression.
Ved at turne motoren således at flydende fuel kommer ind over
cylinderne vil denne fuel hjælpe til at ringene kortvarigt
pakker bedre. Det kan hænde at ringene er fyldt op med kulstof.

Prøv at køre motoren f.eks. en halv time for fuld kraft. Det vil
bringe motoren op på en høj temperatur og brænde kulstoffet af
ringene. Det er billigere end et hovedeftersyn. Dieselmotorer
kan godt lide at bestille noget.

Motoren er trods alt ikke ny så lidt rep. der kan nedsætte
smøreolieforbruget vil nok ikke være af vejen. Er
smøreolieforbruget over det normale vil der komme en blålig røg
ud af udstødningen.

Er luftindsugningsfilteret tilstoppet og der ikke kommer
tilstrækkelig luft ind til forbrændingen fås sort røg.

Den grå/hvide røg kommer når der er en utæthed i
topstykke/toppakning således at der kommer kølevand ind i
forbrændingskammeret.

Olien i sumpen bliver sort efterhånden som motoren kører det
består af kulstof fra forbrændingen.
Grå olie kommer når der er kølevand i smøreolien.

Manual med instruktioner i indstilling af motoren findes her:
http://maximalt.dk/MAXImalt_artikler.htm se under:
Volvo Penta MD11&17 C/D Workshop Manual (OBS!! 2,3 MBytes)

Her er tillige brændstofsystemet beskrevet.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 27-06-07 00:50

Da jeg selv har købt en "ny"/anden båd og efter ca.. 15 år med benzin
VP-MB2A har fået en VP-MD7A(1980) motor har jeg søgt lidt på emner og
fundet denne side der tilsyneladende ikke er generelt kendt.

Om informationen "holder vand" ved jeg ikke, da jeg i.h.t. ovenstående ikke
har den store erfaring med diesel.

http://home9.inet.tele.dk/svhh/newsgr-side.html

Måske en der har denn nødvendige viden om emnet kunne bekræfte informationen
eller bringe den up-todate.

mvh Henning

Fra : ...

Dato : 27-06-07 09:08

Rigtigt godt link
Tak for det

Ærgrer mig lidt over at jeg ikke lagde den anden maskine i, inden jeg satte
den i vandet.