ER Jetski osv. blevet lovlige ?
Fra : Per

Dato : 25-06-07 05:37

Hej NG!

Nu har jeg efterhånden set så mange jesktski i Øresund, så jeg tænker på om
det på nogen måde er blevet lovligt at sejle med dem i alm. farvande.

Der var en gut i havnen, der fortalte, at der skulle være 2 forskellige
typer - en type man sidder på og anden man nærmest står op i.

Den ene vistnok siddemodellen skulle være helt lovlig - i følge ham.

Jeg er dog stadig af den overbevisning, at jetski uanset type er ulovlige at
bruge, er der nogen her der kender reglerne ??

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-06-07 07:07

Hej Per,

Jetski/vandscootere er ulovlige at sejle med på hele det danske
søterritorie undtagen på de udlagte og markerede baner ved hhv.
Rømø, Grenå og Ålborg.
Kun nogle få redningstjenester, Falck i Roskilde fjord og
livredderne ved Rivieraen på Amager, har fået en special
tilladelse.

Den skrøne blandt de ulovligt udøvende vandscooterejere med, at
det kun er den lille model, hvor man kun kan stå op på der er
ulovlige er ikke rigtig.

Begge modeller er i definitionen at betegne som vandscootere og
de må kun anvendes på de dertil godkendte havområder.

Der findes baner i indsøer, mergelgrave, grusgrave som er
indrettet til sejlads med dem.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 09:16

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:467f45d0$0$98221$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg er dog stadig af den overbevisning, at jetski uanset type er ulovlige at
> bruge, er der nogen her der kender reglerne ??

De er helt klart ulovlige i Dk.
Skrønen om det modsatte stammer formodentlig fra uhæderlig reklamering fra importørside.
De første domme, bødestraf, i sådanne sager faldt i sep. 2006.
Derimod er de, då vidt jeg ved, lovlige i sverige, hvilket måske kan forklare tilstedeværelsen i sundet?

MVH
Egon

Fra : Møller

Dato : 05-07-07 11:00

Egon Stich skrev:

> [...]
> Derimod er de, då vidt jeg ved, lovlige i sverige, hvilket måske kan forklare tilstedeværelsen i sundet?

Ja og han fortsætter: jeg synes denne er foruroligende:

CITAT:

http://www.baadgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=3620
Daniel N

Skrevet: 01-07-2007 00:26:00

Jeg har lige fået mig mit speedbådkørekort og har langt om længe fået
opklaret, at det er fuldt lovligt at sejle på vandscooter overalt, så længe
den er CE-godkendt og til 3 personer.

Så står jeg nu og skal have mig min drømmescooter som er en Seadoo RXT/RXP,
men har så fået at vide, at deres motorer ikke holder i længden, og at jeg
skal vælge en kawa i stedet (250X). Så kunne jeg godt tænke mig at høre om
nogen som har erfaring inden for både Seadoo og Kawa... Gerne både godt og
skidt. Mine hænder sidder bestemt ikke forkert, men jeg har aldrig
beskæftiget mig med vandscootere, og det ville da være træls at købe noget
som ikke holder til at få lidt klø...

Håber nogen kan give nogle hint's.

CITAT SLUT

Dette kan ikke være lovligt,

Møller

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 11:17

Det er skam heller ikke lovligt.
Det er naturbeskyttelsesloven, der anvendes til forbudet.
Og de indtil nu "afklapsede", er dømt i henhold til samme.
Prøvesagerne stammer fra afvigte års sammenarbejde mellem politi og hjemmeværn i Svendborgsund.
Forøvrigt blev der også idømt bøder for manglende redningsveste samt ditto speedbådskørekort.
Udover naturligvis anvendelse af "ulovligt fartøj".
Sagerne findes omtalt flere steder på nettet, og er lette at finde med Google.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-07-07 12:03

Korrekt importørens reklame er vildledende.

Vandscooteres tilstedeværelse i Øresund i området ud for Amagers
kyst, hidrører ikke fra Sverige.
Havnefogeden og dermed kommunalbestyrelsen i Tårnby tillader at
vandscootere sættes i vandet fra slæbestederne i Kastrup
Lystbådehavne. Benyttelsen af slæbestedet giver indtægter til
havnen. Havnevæsenet kræver at der sejles i havnen med max. 3 Kn
og det overholdes, ellers inddrages betalingskortet til
slæbestedet.
Ved slæbestedet er opsat et skilt der med piktogram viser at
sejlads med vandscootere er forbudt.
Hvis der sejles uden for havnen, og det gøres der selvfølgeligt,
er det politivedtægten og det landsdækkende forbud der gælder.
Det er politiets opgave at håndhæve landets love og bestemmelser.

Politiet kommer ofte i havnen; men det sker der ikke noget ved,
de ser kun efter deres egne private både.

Heldigvis er vejret p.t. sådant at der kun er meget få
vandscootere at se.

Det kan godt virke påfaldende at offentlige myndigheder,
kommunale såvel som statslige bidrager til ulovlighederne.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 15:28

"Harding E. Larsen (slet LX38D)" <harding@LX38Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:11836337150.919618809679889@dtext.news.tele.dk...
> Korrekt importørens reklame er vildledende.
>
> Havnefogeden og dermed kommunalbestyrelsen i Tårnby tillader at
> vandscootere sættes i vandet fra slæbestederne i Kastrup

En havnefoged er, så vidt jeg da ved, forpligtet til at håndhæve havnens reglement, som skal følge landets love,
Han er endog, med iført kasket, at betragte som embedsmand i funktion, med tilhørende beskyttelse og forpligtigelser.
Altså tjenesteforsømmelse?
Kommunalbestyrelsen?
Gemene lovovertrædere velsagtens?
Mon ikke et par skriverier i den lokale presse kan vække dem til dåd?

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-07-07 18:10

Sådan hænger verden ikke sammen.

Havnefogeden er embedsmand og har derfor ikke en selvstændig
mening og er derfor ansvarsløs.
Hans politiske foresatte der dengang i sidate kommunalsamling
var viceborgmester, formand for kulturrelt udvalg og dermed
formand for havneudvalget instruerede havnefogeden i at udtale i
havneudvalgsmøderne at da der fandtes forskellige bestemmelser i
forskellige love vedr. vandscootere kunne man ikke træffe en
afgørelse og det kunne politiet heller ikke.
Vi bad derfor, som brugerrepræsentanter i havneudvalget, om at
der blev indkaldt til et politimestermøde med punktet på
dagsordenen. Vi fik at vide at den slags møder afholdts ikke
mere med politiet og det derfor ikke kunne imødekommes.
Da det ene medlem sad i Hovedbestyrelsen for DS blev sagen rejst
derigennem og jeg ringede rundt til amtet, Københavns politi
Tårnby politi, Lokalpolitiet i Sundby, Københavns kommune. Ingen
havde givet en tilladelse til anvendelse af vandscooter undtagen
de tre stk for anvendelse af livredderne ved Rivieraen.
Politiet fremhævede at hvis de skulle kunne håndhæve loven vedr.
forbud mod anvendelse af vandscootere så skulle vi fremsætte
krav om at politiet skulle have det fornødne materiel og
uddannelse til at kunne sejle de nødvendige fartøjer. Det mente
de ikke at de selv var i stand til at få.
Derfor ser vi at der flere steder er indgået et samarbejde med
det maritime Hjemmeværn. Hvor Hjemmeværnet stiller både til
rådighed der sejler politiet ud. Politiet udfører politiarbejdet
det skal hjemmeværnet ikke blande sig i.

Politibekendtgørelsen gælder for sejlads med motorbåde og
brædtsejlere inden for de fastsatte kyststrækninger i Tårnby
politikreds, dog mindst i en afstand af 250 meter fra kyst- og
havnelinie.

Inden for de i bilaget fastlagteområder må motorbåde ikke
fremføres med en så stor hastighed at de planer på vandet,
d.v.s. at bådskroget løfter sig over havoverfladen.

Benyttelsen af motorbåde inden for de i belaget fastlagte
områder skal foregå således at de badende ikke udsættes for fare
eller ulempe for andre, undgås.
Sejlads med motorbåde i dette område skal så vidt muligt foregå
vinkelret på kysten.

Motorbåde skal indenfor de i bilaget fastlagte områder som fører
have en person, der må antages at kunne føre båden på
betryggende måde.

Desuden er der et forbudsområde afmærket med 4 gule bøjer.
Inden for dette område må der kun sejles i forbindelse med sø-
og badeulykker, sejlads i forbindelse med vedligeholdelse af
søbadet, samt sejlads af statslige og kommunale myndigheder.

Det fastslår også:
- at anvendelse af vandscootere er forbudt uden tilladelse fra
Københavns amt.
-at der indført alders- og prøvekrav af førere af visse
speedbåde.
- at en del af området er omfattet af EU-fuglereservat.
- at der er forbudszone ved Københavns Lufthavn Kastrup.

Overtrædelse af reglementet straffes med bøde i medfør af
bekendtgørelse nr 511 af 20. juni 2005 § 18.

Reglementet træder i kraft den 10. oktober 2006.

Underskrevet af Politimesteren i Tårnby den 10. oktober 2006.

Bestemmelserne er omtalt i sejlerblade, lokalpressen, samt ved
opslag i havnene.

Det burde være tilstrækkelig information for dem som færdes på
vandet. Ud over Efterretninger for søfarende skal man også kende
lokale bestemmelser.

Jo din rosenrøde omtale nedenstående forsømmende instandser er
nok ikke helt forkert.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 05-07-07 14:10

<snip en varm jet-kartoffel>

Ja... Der kommer sikkert snart en lov der helt forbyder Jetdrev på både
under 30fod, for der er efterhånden temmelig mange der har en Seadoo
Speedster type eller RIB med Jetdrev og 4T Rotaxmotor med 200+hk. De sejler
bestemt ikke mere ansvarligt af den grund og larmer bestemt ikke mindre end
en scooter.
Men det er en jolle og er udformet som en jolle, så dem kan de ikke gøre
noget ved.

Men som altid så er det nogle få, der har ødelagt der for os andre. Jeg
tænker tilbage på da vi startede vandski klub, der var året før en der trak
ski inde blandt badegæsterne og det gik selvfølgeligt galt.
Da vi som klub henvendte os, skulle vi støjmåles, fremvise Speedbåd kort i
rigelige mængder for slet ikke at tale om forsikringspapir.

Så var der offentlig høring og vi fik faktisk totalt sejleforbud på hele
kysten fra Store Bæltbroen og ned til Lystskoven, da det er æderfugl
yngleområde !! (HELE ÅRET!!!) Og vi måtte ikke sejle i Nor'et, for snobberne
på Golfbanen mente vi larmede (86DB) , på trods af at deres bane ligger
imellem E20, Gocart bane og Skydeklubben !!
Og dem vi faktisk frygtede mest Roklubben, sagde at der skulle være plads
til alle. Tak for det

Så.. nu er der ingen klub, Jeg sejler over det hele med vennerne, ligger en
gang imellem en dagsbane ud, for det kræver tilladelse at have en fast
installation og vi udviser 100% vigepligt for for alle, specielt roere

Der sejles vinkelret til & fra kyst og der trækkes langs kyst 200m ude.
Ordensmagten har været forbi for at se Speedbåd kort og da der var 6
personer i båden alle med kort og veste, så takkede de pænt af og kørte
igen.

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-07-07 18:21

Hej Leon,

Nu må du ikke blande æbler og pærer sammen
Strengen her beskæftiger sig med de vandscooter ejeres
overtrædelse af div. bekentgørelser og reglementer som er
gældende på søterritoriet.

De RIB fartøjer ved Amagers kyst overholder bestemmelserne de
anvendes til eventsejlads erhvervsmæssigt. De er undergivne
samme regler som jeg ovenfor har nævnt i indlægget til Egon.

Det er rigtig at tollerancen grupper imellem ofte kan være lille.

M.h.t. vandscooterne så lamer de med deres legesejlads ganske
meget da legen foregår lige uden for havnen i de fleste tilfælde.
Sejler de længere ud ligger de og sejler omkring de store skibe
som sejler igennem sejlrenden og det er lige så ufornuftigt.

Ja få kan gøre det ret så uudholdeligt for de mange.

Mvh/Harding