Garmin 162 problemer
Fra : Ukendt

Dato : 25-06-07 01:03

Jeg har fået en Garmin 162 plotter. Men den er blevet helt 0-stillet, og er
lidt på bar bund nu. Hr dog fundet manualen, men der er lige et par punkter
jeg ikke lige kan fatte.

1) når jeg sejler, sejler jeg på land. Der må være et par punkter jeg har
overset. Men længde og bredde bliver vist rigtigt, så det må være i forhold
til kortet. Søger lidt hjælp der.

2) Talte lidt med Garmin, og hvis man skal opdatere noget i den, skal jeg ha
et stik til ca. 1000 kr. der er vel ikke en der har et jeg evt. kan låne
hvis det nu er.

morten

Fra : wod

Dato : 25-06-07 13:27

Det er fordi at det globale oversigtskort som den er født med ikke er
særlig præcist. Har selv een magen til og er efterhånden blevet vant
til at sejle på land

Har ingen stik til opdatering men fandt da engang stikbeskrivelse så
det kan laves selv. Opgav dog hurtigt da kort til den var for dyre og
memory var for lille så jeg går og kigger på tilbud på en ny.

/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-07 15:34

Hej Frank..

Det var rart at høre.. takker :)..

Så er jeg rolig igen :)

morten

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-06-07 17:47

Kortene bliver da ikke billigere af at skifte til en ny ??

162'eren er en god lille plotter Hvis man køber MEU21R kortet har man en
glimrende kombination af en lille plotter og et softwareversion på PC'en der
er langt bedre end det levende søkort, navigator og alt muligt andet
tilsammen. Og som det afsløres senere i tråden, så kan man halvere udgiften
ved at dele med en anden.

I min optik er der kun to svagheder ved 162'eren:
1: Den kræver man har en bærbar PC i båden for at få fuldt udbytte (ingen
begrænsing for mig)
2: Den er lidt for langsom når man zoom'er ud og ind under sejlads.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-07 16:11

Jeg har en extra garmin162/pc-dims...... interesseret?
Ved man ikke må handle her..... så vi kunne kalde en bytte-ting?

peter

Fra : wod

Dato : 25-06-07 17:13

On 25 Jun., 17:10, "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk>
wrote:
> Jeg har en extra garmin162/pc-dims...... interesseret?
> Ved man ikke må handle her..... så vi kunne kalde en bytte-ting?
>
> peter

> - Vis tekst i anførselstegn -

Måske - Hvis du også har et Bluechart kort med ekstra åbningskode
(mener man får 2 når man køber) ?

Lad høre ?

/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-07 08:03

send mig lige en "direkte" mail?

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-07 16:43

wrote:
> [...]
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Måske - Hvis du også har et Bluechart kort med ekstra åbningskode

Gør man... Ved nada og der er ikke rigtigt noget med, da jeg overtog skibet.

morten

Lad høre ?

/Frank

Fra : wod

Dato : 29-06-07 07:06

On 25 Jun., 18:47, "Bjarke M. Christensen"
<bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote:
> Kortene bliver da ikke billigere af at skifte til en ny ??

Nej men der er jo ingen fremtid for de kort man evt. køber til 162'ern
da de nye Garmin's ikke bruger samme korttype. Derfor !

/Frank

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 29-06-07 18:34

Tjahh med den holdning bliver det da heler ikke billigt. Så skal du jo have
en kæmpe dyr Garmin til fx 20.000 kr for de er de eneste der kører med de
helt nye kort på sd kassetter.

Nu er der jo pr definition ikke "fremtid" i kort, da de jo alligevel bliver
forældede efter 3,4,5, ... år

Fra : wod

Dato : 30-06-07 07:43

On 29 Jun., 19:33, "Bjarke M. Christensen"
> [...]
> helt nye kort på sd kassetter.
>
> Nu er der jo pr definition ikke "fremtid" i kort, da de jo alligevel bliver

Sikke da noget sludder... Garmin 162 bruger Bluechart og de nye
Garmins bruge G2 kort og de koster ikke i nærheden af 20.000,-

Eksempel her: http://www.netbaad.com/product.asp?product=3359

Du kan da vel godt forstå man vil tænke sig om 2 gange inden man køber
kort for 2.000 til en langsom sort/hvid plotter men begrænset memory
så længe kortet ikke kan tages med videre hvis man opgradere sin
plotter.

Men lad det nu bare ligge.... en lidt skæv debat

/Frank

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 30-06-07 09:32

OK, det var en kombination af overdrivelse og manglende opdatering. Det
tilbud i netbaad er godt nok billigt og med kort er man kørende for under
7000,- Jeg kan godt forstå du lige overvejer ....

Jeg vil dog sige at jeg både har "classic" bluechart og G2 kort og man skal
være mere and alm. opmærksom for at finde forbedringerne. Og jeg kan godt
blive lidt sur på garmins nye modeller når de *kræver* af det er G2 kort
(som koster 1000,- mere end classic kortene). Det er lidt bondefangeri. Jeg
er heldigvis landet på sidste års model (gpsmap 292) der både kan køre med
classic og G2 kort. Det betød fx at jeg kunne købe en "brugt" chip (svenske
østkyst) for 500 kr og bruge den. Det vil man ikke kunne i den nye. Der
skal man bare punge ud med 2500,-

NÅ, det er vist efterhånden gået op for alle at jeg var superglad for min
162'er og måske er lidt irriteret over Garmins dispositioner....

Se iøvrigt tråden "Garmin Routes" i gruppen "rec.boats.electronics".

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 30-06-07 09:38

PÅ vej væk fra computeren kom jeg i tanke om at der også skal være
rimelighed til. Jeg er lidt sur på Garmin, men ret skal være ret:

Det er godt de har droppet deres proprietære kasetter og begyndt at bruge SD
chips.

Bjarke

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
message news:4686151a$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...