Manglene olietryk på Yanmar YSB12
Fra : Johnny Sørensen

Dato : 18-06-07 19:11

Hej gruppe
Min Yanmar motor er begyndt at mangle olietryk men ikke hver gang
motoren bliver startet , den kan stå i 14 dage og når den bliver
startet viser den olietryk med det samme andre gange er den meget
længe om at vise tryk også selvom det kun er nogle timer siden sidst
var blevet startet ,

mvh
Johnny

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-06-07 13:27

Hej Johnny,

Der kan være flere årsager til en indikeringen af lavt olietryk.

Du skal trække pinden og derved konstateret at der IKKE mangler
olie.
Din måler viser kun tryk ved decideret olietrykspåvirkning.
Måleren skulle meget gerne følge omdrejningstallet.
Mistanken kunne gå på om der mon skulle være luft i kobberrøret.
Er det tilfældet vil dette virke som fjeder.
Du kan prøve at se om der kommer olie til vippetøjet under
ventildækslet.
Der kan være fejl på trykgiveren eller instrumentet,
fejlkilderne kan være mange, din motor er jo ikke ny.

Såfremt der ikke har været olietryk på ved sejlads har/kan din
motor stensikkert have taget alvorlig skade.
En mulighed er lejepanderne omkring krumtapsakslen.
Hvis de er ødelagte/slidte kan de ikke holde på olien "trykket"
Med andre ord det løber ved siden af.
Prøv og mærk om der optræder slør ved at rykke frem og tilbage i
krumtappen/svinghjulet.

Du kan læse mere om motorens forskellige dele se under 4-
taktsmotorer. Her fortælles bl.a. om smøresystemet.

http://66.102.9.104/search?
q=cache:cQmcfPxWsgYJ:www.ogard.dk/Diverse/Skole/TEC6/6.01.doc+man
glende+olietryk&hl=da&ct=clnk&cd=24&gl=dk

Mvh/Harding

Fra : Per Christiansen

Dato : 19-06-07 19:25

Skru olie tryksmåleren ud og rens den med en nål
der kan være skidt og møj i jeg vil tro det er det
er er galt, for du har helt sikker set efter at der er olie på.

"Harding E. Larsen (slet YBVXK)" <harding@YBVXKlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11822563200.274692820409221@dtext.news.tele.dk...

Fra : Lars Schmidt

Dato : 19-06-07 21:35

hej Johny
Afhængig af hvilken motor du har, kan jeg fortælle dig at for mit
vedkommende, Yanmar YSE8, var det oliepumpen der var slidt op!!
Normalt er det alt andet, slidte lejer osv. men det sidste jeg drømte om var
en slidt oliepumpe, så en mulighed
venlig hilsen lars