Strøm til trådløs webcam
Fra : Mogens

Dato : 17-06-07 10:11

Jeg ved ikke en dyt om strøm, men ved at der er mange strømkloge
herinde. Derfor vil jeg høre om der er nogen der kan fortælle mig
hvordan jeg kan tilslutte et et webcam
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1134691947479&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper
til batteriet i min båd (Nidelv 26)

Båden har to store batterier, og går ud fra at det er standard spændinger.

Jeg har haft uindbudne gæster et par gange og vil gerne have nogle
billeder at sende til politiet :)

P.f.h.t.

Mogens

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 17-06-07 10:21

Det kører på 5 volt, så du skal finde en dippedut der kan omsætte bådens 12
volt til 5 volt. Har I wireless internetforbindelse i havnen ??

Bjarke

Fra : Mogens

Dato : 17-06-07 10:42

Bjarke M. Christensen wrote:
> Det kører på 5 volt, så du skal finde en dippedut der kan omsætte bådens 12
> volt til 5 volt. Har I wireless internetforbindelse i havnen ??

> [...]
Tak Bjarke. Jeg har egen "havn", så der er kun 40 meter til min Linksys
router :)

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 17-06-07 10:51

Godt for så er der er en chance for du får det til at virke. Alternativt
kommer man et helvede igennem for at få kameraret til at passere diverse
reklamer og logonsekvenser.

Bjarke

snip

Fra : ThomasB

Dato : 17-06-07 12:00

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
> Båden har to store batterier, og går ud fra at det er standard spændinger.
>
> Jeg har haft uindbudne gæster et par gange og vil gerne have nogle
> billeder at sende til politiet :)

Du kan købe en 5v zenerdiode hos f.eks brinck elektronik til 5-10 kr.

http://da.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode

Fra : Mogens

Dato : 17-06-07 13:09

ThomasB wrote:
> "Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan købe en 5v zenerdiode hos f.eks brinck elektronik til 5-10 kr.
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode

Det var da fantastisk billigt! Havde faktisk bruget en del tid på at
forsøge at lokalisere en DC-DC converter fra 12V > 5V. Hidtil uden held.

Kan jeg evt. løbe ind i et problem med at den sender for mange ampere
igennem til webcams'ene?

Har du evt. et par staldtips til hvordan man lettest får monteret noget
sådant. Det som jeg bl.a. bryder mit elektronikuvidende hoved med er
hvordan jeg får koblet strømmen fra bådens ledningsnet til webcams'ene.
Det nemmeste ville selvfølgelig være at klippe ledningen fra den
medfølgende AC/DC adaptor på DC-siden og herpå montere på bådens DC
ledning. Men kan man evt. købe sådanne stik i løs vægt?

Fra : ThomasB

Dato : 17-06-07 14:37

> [...]
> medfølgende AC/DC adaptor på DC-siden og herpå montere på bådens DC
> ledning. Men kan man evt. købe sådanne stik i løs vægt?

Zenerdiode: (tjek med butikken om den kan bruges)
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id=8452
2,25,-

DC-stik: (tjek med butikken om det er korrekt størrelse)
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id=2013
0,90,-

Så er du oppe på 3 kr og 15 øre

Hvis du flotter dig, kan du smide en sikring imellem - så er du oppe på ca.
5 kr + porto.

For en sikkerhedsskyld bør du lige tjekke setuppet med butikken.

Mvh Thomas

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 17-06-07 17:16

"For en sikkerhedsskyld bør du lige tjekke setuppet med butikken.": Det
tror jeg er en god ide. Har du prøvet det ?

Zenerdioden brænder jo af med mindre du finder en helt vil krafitig en. Når
spændingen bryder igennem skal der jo ligge 5 volt over dioden. Der ligger
stadig 12 volt over båden akumulator. Det betyder at strømmen bliver 7volt
delt med summen af zenerdiodens, ledningsnettets og akkumulatorens indre
modstand.

Hvis man skal lave en fusk løsning, få finder man ud af hvad kameraet bruger
af strøm og omregner dette til en indre modstand ved 5 volt. Så køber man en
formodstand af samme størrelse og den føromtalt zenerdiode. Nu bliver
strømmen i zenerdioden så kun 1 volt delt med denne modtand (plus der
føromtalte modstand, men de er tæt på nul ..). Så er der en chance for den
ikke brænder af. Metoden forudsætter dog strømforbruget fra kameraet er
rimelig konstant og spændingen på akkumulatoren også er rimelig konstant.

En lidt mindre fusket metoder er et sætte en 7805 regulator (det er også en
lille elektronik dims) imellem. Det viker 100% og så skal man bare lige
bygge det ind i en lille kasse og fugtsikre det.

Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-06-07 17:31

ThomasB formulerede spørgsmålet:
> "Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan købe en 5v zenerdiode hos f.eks brinck elektronik til 5-10 kr.
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode

Ja, men hvis han sætter en 5 V zenerdiode over bådens 12 V uden en
passende beregnet formodstand, siger både sikring og zenerdiode pufff
og dør med et glimt.

Alle de convertere til at putte i bilens cigartænder skik og så
tilslutte mobiltelefon eller PocketPC eller et USB stik, giver som
regel 5 - 5,5 V ud og kan typisk belastes med op til 1 Ampere.
De kan sikkert købes hos Harald Nyborg eller THansen for en hund.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : ThomasB

Dato : 17-06-07 17:43

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> Ja, men hvis han sætter en 5 V zenerdiode over bådens 12 V uden en
> passende beregnet formodstand, siger både sikring og zenerdiode pufff og
> dør med et glimt.

Ja, det er klart! Der skal en modstand på.

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-06-07 18:16

ThomasB skrev den 2007-06-17:
> "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er klart! Der skal en modstand på.

Ja, det er klart for de af os, der ved noget om strøm/spænding og Ohms
lov, men Mogens skrev som det allerførste at han ikk aner 'en dyt' om
strøm, og så synes jeg at det er et usædvanligt dårligt råd, blot at
henvise ham til at blot at købe en zenerdiode.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : ThomasB

Dato : 17-06-07 18:29

> [...]
> strøm, og så synes jeg at det er et usædvanligt dårligt råd, blot at
> henvise ham til at blot at købe en zenerdiode.

Det har du ret i. Det var også derfor jeg rådede ham til at tale med
butikken.

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 18:40

Som en af amatørerne i denne "disciplin" ville jeg da have hoppet i med
samlede ben ... ikke mindst efter at have set regnestykket, som ikke
taler om formodstand osv.

Hvis man ikke kan give os novicer et forsvarligt råd, vil jeg anbefale,
at man overlader det til dem, der kan ... jf. Bjarkes og Oles hurtige
redningsaktion! Tak for den!

--
Flemming Torp

Fra : ThomasB

Dato : 17-06-07 19:45

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Som en af amatørerne i denne "disciplin" ville jeg da have hoppet i med
> samlede ben ... ikke mindst efter at have set regnestykket, som ikke taler
> om formodstand osv.

Man behøver ikke nødvendigvis formodstand, men hvis man får fat i en
underdimensioneret zener, som Ole beskriver, så skal der formodstand på.

> Hvis man ikke kan give os novicer et forsvarligt råd, vil jeg anbefale, at
> man overlader det til dem, der kan ... jf. Bjarkes og Oles hurtige
> redningsaktion! Tak for den!

Redningsaktion? Hvad ævler du om?

Jeg råder ham til at tale med butikken.

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-06-07 19:58

ThomasB har bragt dette til verden:
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>
> Man behøver ikke nødvendigvis formodstand, men hvis man får fat i en
> underdimensioneret zener, som Ole beskriver, så skal der formodstand på.

Jo man skal!
Der er ikke nogen der har talt om en "underdimensioneret" zenerdiode.

En anden mulighed var at sætte en zenerdiode i SERIE med udstyret der
skal have 5 V, men så skal dioden være på: 13 - 5 = 8 Volt, men det er
en dårlig løsning, fordi de "5" volt vil svinge lige så meget som
akkumulatorspændingen svinger fra afladet til fuldt opladet (typ. <12 -
14 V)

> Redningsaktion? Hvad ævler du om?
>
> Jeg råder ham til at tale med butikken.
Hvor meget tror du en elektronikbutik vil ofre af tid på at beregne
formodstande (ohm og effekt) ved salg af en diode til få kroner og en
modstand til max. 1 kr?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : ThomasB

Dato : 17-06-07 20:33

> Jo man skal!
> Der er ikke nogen der har talt om en "underdimensioneret" zenerdiode.

Du talte da om et "puff"

> [...]
> dårlig løsning, fordi de "5" volt vil svinge lige så meget som
> akkumulatorspændingen svinger fra afladet til fuldt opladet (typ. <12 - 14

Ah, så er jeg med - han bliver altså nødt til at have en modstand.
Zeneren holder bare spændingen konstant på 5v.

Brinck er altid venlige til at hjælpe.

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 20:59

Mit ønske er på ingen måde at komme i dialog med ThomasB, der i meget
lang tid har befundet sig trygt og godt i mit killfilter ... så jeg er
normalt forskånet for de mere eller mindre tågede råd og kommentarer fra
den kant ... ... så dér vil han givetvis fortsætte sin stille
tilværelse i min lille verden ...

Nu spørges jeg så - kan jeg se af ovenstående dialog - om, hvad jeg
ævler om ... Jeg "ævler" aldeles ikke. Jeg udtrykker min mening om et
fuldstændigt tåbeligt, dumsmart råd til en spørger i denne grupper, der
indleder sit spørgsmål med følgende ærlige oplysning: "Jeg ved ikke en
dyt om strøm, men ved at der er mange strømkloge herinde."

Og det er ganske vist ... der *er* mange strømkloge herinde ... Ole og
Bjarke, f.eks. - hvis råd er sobre, seriøse og til at stole på. Det er
mere end man kan sige om det råd, ThomasB (der åbenbart i egen
indbildning mener at tilhøre gruppen af "strømkloge" ... sic! ...)
følte sig kaldet til at levere ... til en spørger, der vel befinder sig
på samme niveau som jeg gør - hvad "strømforstand" angår ... Derfor er
det godt, at der er "rigtig strømkloge", der kan komme os novicer til
undsætning fra "de indbildt strømkloge" ...

Når man skriver til denne gruppe, er det nok ikke for at få "et råd i
butikken"?

--
Flemming Torp

Fra : ThomasB

Dato : 17-06-07 22:27

> [...]
> forskånet for de mere eller mindre tågede råd og kommentarer fra den kant
> ... ... så dér vil han givetvis fortsætte sin stille tilværelse i min

Jeg glæder mig til vi mødes en dag på Helsingør havn, så skal jeg gi' en øl
og vise en anden side af mig selv, end du tydeligvis har et billede af

> [...]
> indleder sit spørgsmål med følgende ærlige oplysning: "Jeg ved ikke en dyt
> om strøm, men ved at der er mange strømkloge herinde."

Dit tidligere og dette svar i tråden er totalt irrelevant i forhold til
emnet.
At du har et personligt problem med mig, behøver ikke gå udover hele
gruppen, som nu skal læse dit (og nu mit) opstød.

> [...]
> der er "rigtig strømkloge", der kan komme os novicer til undsætning fra

Jeg er ikke indbildt "strømklog" (sic!) - jeg er heller ikke "rigtig
strømklog" (dobbelt-sic!)

Jeg har selv brugt zenerdioder til bl.a en 10v mobiloplader i sin tid. At
jeg missede den med modstanden, er vel ikke grund nok til at fare op som du
har gjort. Hvem tager ikke fejl ind i mellem?

Usenet er ikke et "ekspertpanel" og alle deltager og bidrager med det de
synes er relevant - ingen kan forvente at få et 100% korrekt svar i et
frivilligt forum.

Hvis du eller andre mener de har en bedre løsning på Mogens' problem, så
står det dem frit for at svare.

> Når man skriver til denne gruppe, er det nok ikke for at få "et råd i
> butikken"?

Hvorfor ikke bruge begge muligheder? Man kan give et hint om en løsning, og
en mulighed for mere viden.

Jeg har læst "prøv at høre din lokale bådudstyrsforretning" masser af gange
herinde - er det også "forkert"?

God dag til dig Flemming - og op med humøret

Fra : F.Syndergaard

Dato : 17-06-07 23:52

Hej Gruppe.

Som elektronikmand har jeg da også et bud.

Brug en 5 Volts regulator. Den hedder LM 7805. Den kan levere 1 Ampere og
skal monteres på en god køleplade.
Det er noget man lige selv skal lodde sammen. Kan man ikke selv lodde kan
man nok finde en venlig sjæl der kan hjælpe.

--
MVH.
Finni

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-06-07 08:49

F.Syndergaard wrote:
> [...]
> Det er noget man lige selv skal lodde sammen. Kan man ikke selv lodde kan
> man nok finde en venlig sjæl der kan hjælpe.

Og er 1A ikke nok, fåes 7805 også i en 2A udgave. Jeg ville nu nok også
strø lidt rundhåndet med lidt kondensatore osv. rundt omkring for at
tage spændingspeaks fra generatoren, når den kører.

Din 7805 skal sidde på en god køleplade da den skal af med op til
(14V-5V)*1A=9W varme (eller 18W hvis du bruger 2A). Husk en LILLE SMULE
kølepasta imellem kølepladen og 7805'eren. Husk, kølepasta skal kun
udfylde evt. ujævnheder - dvs der hvor der ellers ville have været en
luftboble. Metal mod metal leder bedre varmen fra komponent til
køleplade end metal mod kølepasta mod metal, men kølepasta leder langt
bedre end luft.
En anden ting man skal huske: Den typiske 7805 vil komme "stel" på
kølepladen. Det kan man enten vælge at ignorere og bloot sørge for at
kølepladen ikke kommer i kontakt med den positive pol eller man kan
isolere sig ud af med glimmerskiver (isolerer også varme) eller man kan
købe en isoleret 7805. Jeg tror dog ikke den isolerede 7805 kan fåes i
en 2A udgave.

Når nu alle disse "fusker løsninger" er omtalt, har du så overvejet at
komme en 12->230V konverter i båden? De koster lidt, men den kan jo så
også bruges til andre ting. De fåes i 150W, 300W, 500W og 1000W udgaver.
Hvis du køber en 500W udagve og kun sætter din mobillader påden, vil
det den have en væsentlig lavere virkningsgrad end hvis du brugte en
150W udgave. Så køb ikke en der er alt for stor i forhold til dit behov.
Jeg tror rent energitabsmæssigt vil du ligge på nogen lunde samme niveau
om du bruger en 7805 eller 12-230V konverter og den medfølgende
strømforsyning - i hvert fald hvis den medfølgende strømforsyning er af
"den elektroniske" type (switch mode). Switch mode typer ligger typisk
på en effektivitet på 80% eller højere hvor almindelige jernkerne
transformatore (de tunge af dem) sjældent kommer meget over 50%.

Mvh
Lars

Fra : Mogens

Dato : 18-06-07 19:31

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> på en effektivitet på 80% eller højere hvor almindelige jernkerne
> transformatore (de tunge af dem) sjældent kommer meget over 50%.

Mange tak til både dig og de øvrige der har svaret.

Mine trådløse webcams kommer i morgen, og så ved jeg også hvordan den
medfølgende adapter er dimensioneret, d.v.s. hvor mange ampere den leverer.

Jeg kan godt følge idéen med 12-230V, men er lidt ked af at det så
bliver lidt klodset med 2 konvertere (eller rettere 4 da der er 2
webcams). Og alt andet lige vil to gange konvertering vel drikke mere af
batteriet end en gang.

Men nu får vi se. Må tilstå at jeg dårligt ved hvad en køleplade er for
noget, så for meget med lodning og diagrammering bliver nok ikke lige
det jeg skal excellere i. Men det lyder omvendt spændende, og det er
også ret fascinerede hvad man kan få for næsten ingen penge :)

Hilsen
Mogens

Fra : hem

Dato : 19-06-07 01:18

Hej Mogens

Kig fx. hos: http://www.brinck.dk/stromf.asp

Der finder du en færdigbygget omsætter:

Step-up/down convertere til Auto, evt. til bærbare computere mm.

Vare Nr Max Effekt (W) Type Spænding (V) Pris
CARS2000 24 Cigar-stik 1,5 - 12 125,-

Der burde være rigelig strøm til 2 små web kameraer.

mvh
HenningM

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-06-07 02:58

Mogens wrote:

> Mange tak til både dig og de øvrige der har svaret.

Det var så lidt.

> [...]
> bliver lidt klodset med 2 konvertere (eller rettere 4 da der er 2
> webcams). Og alt andet lige vil to gange konvertering vel drikke mere af

Du behøver kun en 12->230V konverter. Du kan i princippet betragte
konverteren som en almindelig stikkontakt hjemme i husholdningen, blot
med større begrænsninger i form af hvor meget effekt du kan hive ud og i
hvor lang tid..

Et par små hurtige regnestykker omkring effektiviteten giver:
Hvis vi antager at 12-230V konverteren har en effektivitet på 80% og det
samme gælder for strømforsyningen til kameraret (dvs. den er switch mode
baseret), vil du opnå en samlet effektivitet på omkring 0,8*0,8=64%.
Hvis de medfølgende strømforsyninger til webcam'sne er gode gammeldags
brevvægtekandidater, har de formentlig en effektivitet på knap 50% og
den samlede effektivitet for trafo og konverter bliver derfor 0,8*0,5=40%
Hvis du i stedet benytter en forsyning bygget op omkring en 7805 vil du
have en effektivitet på omkring 5/13~38%. (hvis vi regner med at
kameraret bruger 1A@5V=5W vil 7805'eren afsætte omkring 8W som varme i
kølepladen hvis batterispændingen er 13V)

Dvs. du vil under alle omstændigheder smide mest energi ud på varme ved
at bruge 7805-metoden. Ved at bruge konvertermetoden får du en løsning
du ikke behøver at lodde sammen selv med dertilhørende muligheder for
fejl. Samtidig får du en løsning så du altid kan have en smule 230V
ombord til babermaskine, mobillader, lille fjernsyn, bærbar computer
eller alt det andet eletriske isenkram man kunne finde på at slæbe med i
en båd.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge den lette løsning og anskaffe en
12->230V konverter og lave en pæn indbygningsløsning i båden med
mulighed for at tilslutte en eller flere ekstra små apparater.
Alternativt ville jeg måske anskaffe en 12->5V dc-dc adapter (en switch
mode forsyning også). Den vil give dig en rigtig god effektivitet. Den
koster nogenlunde det samme som en 12->230V konverter, men den er ikke
lige så fleksibel da den kun kan bruges til 5V apparater.

> [...]
> det jeg skal excellere i. Men det lyder omvendt spændende, og det er
> også ret fascinerede hvad man kan få for næsten ingen penge :)

En køleplade er i princippet bare en aluminiumsplade der er designet til
at lede varmen væk fra en komponent bedst muligt og afgive den til
luften eller hvad man nu har af muligheder for at komme af med varmen.
Ved små effekter kan man nøjes med at skrue komponenten på en stump
ganske alm. alu plade. Ingen hokus pokus her heller.
Elektronikkomponenter er generelt ikke ret dyre og udgør ofte ikke så
stor en del af udviklings- og produktionsomkostningerne for et apparat.
Køber man komponenter de rigtige steder kan man selv lave mange fancy
ting til en billigere penge - hvis man da har tiden og den "er gratis".
Det er udviklerens tid og know-how samt producenten du primært betaler
for når du køber elektronik.

- Lars

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-06-07 05:21

Er du sikker på det er retvisende Lars ?

12->230->5 volt metoden har jo en tomgangstab. Hele "svineriet" afgiver jo
varme selvom der slet ikke er belastning på det.

Jeg troede faktisk at 7805'erne var lidt mere intelligente end blot at
afsætte de 7 volt som varme, men det er muligt du har ret. MEN kamera'et
bruge jo næppe 1 amp. og så blivr tabet jo tilsvarende mindre. Jeg har haft
et der kunne køre i flere døgn på 2 stk tynde 1,5volt batterier og det
indikerer jo at forbruget er ganske beskedent. Det kan selvfølgelig være at
den indbyggede webserver bruger noget strøm (det havde min ikke), men 1 amp
tror jeg ikke det bruger.

Men det får vi jo at vide sener i dag, når vi hører nyt om kameraerne.....

Bjarke

Fra : claus b. p.

Dato : 19-06-07 07:47

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
message news:467759b9$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
>
> Jeg troede faktisk at 7805'erne var lidt mere intelligente end blot at
> afsætte de 7 volt som varme, men det er muligt du har ret.
Det er rigtig nok, 7805 er en god gammel sag, fra før
switch-strømforsyninger blev almindelige.

Jeg tror heller ikke der er et forbrug på mere end ca. 100mA, men tænk over
det hvis forbruget kommer meget over det, - der skal pludselig dimensioneres
batteri til det også. Med et forbrugsbatteri på 100Ah er der ikke strøm nok
til mere end 2 døgns drift ved 1A forbrug!!! 100mA giver så 20 døgns drift.
(Idet vi regner med ikke at aflade mere end 50% på batteriet)
Hvis der er permanent landstrøm på, er denne diskussion jo irrelevant, for
så sætter man bare 230V adapteren på webcammet.

Mvh. Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-06-07 11:00

Bjarke M. Christensen wrote:
> Er du sikker på det er retvisende Lars ?
>
> 12->230->5 volt metoden har jo en tomgangstab. Hele "svineriet" afgiver jo
> varme selvom der slet ikke er belastning på det.

Ja og nej. I effektiviteterne er selvfølgelig ikke medregnet et
tomgangsforbrug. Det er ikke umiddelbart muligt for mig da jeg ikke ved
noget om hvor længe kamerarene "sover". Men alle løsningerne bruger en
hvis mængde tomgangsstrøm så fejlen, rent forholdsmæssigt, bliver nok
ikke voldsomt stor.

> [...]
> den indbyggede webserver bruger noget strøm (det havde min ikke), men 1 amp

Effektiviteten som funktion af forbruget er ikke linær for switch mode
forsyninger. Men 80% er relativt lavt sat hvis bare designeren har gjort
nogle få kvalificerede overvejelser omkring hvilke komponenter han/hun
vil bruge. En switch mode forsyning kan sagtens komme op i nærheden af
90% effektivitet idag. Dem der bliver sendt i rummet er faktisk oppe på
95%, men så koster de naturligvis også spidsen af en rumraket.
Der gælder generelt for spsu (switch mode power supply units) at de bør
dimensioneres efter hvor stor en belastning de skal trække. Dvs. du har
ikke behov for en 400W spsu hvis du kan skal drive 40W. Det vil typisk
koste på effektiviteten at have en så overdimensioneret spsu.

7805'erens effektivitet bliver ikke påvirket voldsomt. De 38% er jo
relativt. Der er dog ikke taget højde for egetforbruget som bliver mere
signifikant når forbruget bliver mindre. Hvor meget en 7805 har af
egetforbrug kan jeg ikke lige på stående fod, men et simpelt opslag i et
datablad vil kunne afsløre det. Det samme gælder også for spsu'erne.

7805'eren er nærmest at betragte som en "intelegent" variable modstand,
der vil regulere efter altid at have 5V på udgangen i fht. referencen
(typisk stel/0). Hvis du kommer 7V på indgangen vil den regulere så der
er et spændingsfald over den på 2V og 5V til forbrugeren. Ved 12V er det
7V over 7805'eren og 5V til forbrugeren. Jo større spændingsfald
7805'eren skal klare jo mere varme generere den.

En spsu er mere kompliceret. Men det kan beskrives ved at den hakker
strømmen i småstykker og giver små bidder ud så der altid er 5V efter
den spole der altid sidder i en spsu. Spolen sørger for at jævne
strømklumperne ud så det ser ud som om det er konstant 5V.
Man kan i princippet tænke det som et kar med et lille hul i bunden og
en vandhane der kun kan være tændt eller slukket. Hvis man åbner
vandhanen vil vandet i karet stige indtil et vist punkt. Ved det punkt
bliver søjletrykket i karret så stort at det presser vandet ud af
hullet med samme hastighed som det bliver fyldt i karet - dvs. der er
ligevægt. Hvis du ønsker et lavere flow ud af hullet i bunden, men du
ikke kan gøre det større eller mindre, har du kun en anden mulighed for
at regulere flowet, nemlig ved at tænde og slukke for vandet på
vandhanen. Ved at åbne og lukke for vandet med en passende frekvens og
periodetid, kan man opnå at vandstand i karret praktisktaget ikke ændre
sig og dermed ændre flowet sig ikke ud af karret.
Skal man overføre det til elektronikken, er karet at sammenligne med
spolen - den lagre energi (vandet). Flowet ind og ud af karet et udtryk
for spændingen på hver side af spole og vandhanen er den elektronik der
hakker strømmen op i småstykker og sørger for niveau og flowet altid er
det samme i karret.
Det er et forsøg ikan lave relativt simpelt hjemme i havnen, hvis nogen
skulle have lyst.

Det var lidt mere teknisk beskrivelse for dem der ville vide lidt mere
om principperne bag.

Ved nærmere overvejelser tror jeg heller ikke kamerarene bruger 1A. Men
som sagt effektiviteten er det samme for 7805'eren om det er 1A eller
0,1A. Spsu'erne skal man kende en hel del mere til for at kunne sige
noget om hvor meget effektiviteten ændre sig.

> Men det får vi jo at vide sener i dag, når vi hører nyt om kameraerne.....

Jep jep.

- Lars

Fra : Mogens

Dato : 19-06-07 11:50

Lars Kristensen wrote:

> Jep jep.
>
> - Lars

Ja, inden jeg kaster mig over strømproblematikken i båden skal jeg lige
have fundet ud af hvordan kameraerne fungerer. Indtil videre går det
ikke lige så voldsomt lovende, og jeg har i Linksys fora læst folk der
har brugt halve år i forgæves forsøg på at få kameraet til at virke
trådløst.

Min fungerede fint kablet til netværket, så det tog 5 minutter. Men
trådløs - næh! Så her ligger vist desværre et lille projekt.

Det hører nok rettelig hjemme i en dk.edb gruppe, men kan da lige nævne
at jeg har givet kameraet en fast ip-adresse, og troede så at min
trådløse router ville slippe den ind med denne adresse. Det tyder det
ikke på (routeren har disablet dhcp så det burde den vel gøre). Prøvede
så at enable dhcp med start fra 192.168.1.100, men det blev det ikke
bedre af.

Så jeg søger lidt videre når jeg får tid :)

Mogens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-06-07 13:19

Hej Mogens,