comfort 30 eller ballad
Fra : Marie & Preben

Dato : 16-06-07 22:03

Hej gruppe

Jeg går og overvejer hvilken båd der skal være min næste, Størelsen 30 fod
passer mig fint, og ligeså prislejet som disse to typer kan fås for.
Har ikke prøvesejlet nogen af dem endnu, vil vente til min nuværende båd er
solgt.
Er der nogen som ligger inde med viden, om fordele og ulemper ved de to
Bådtyper. Tænker her mest på byggekvalitet og om der er ting man skal være
specielt opmærksom på. Sejlegenskaberne må også gerne kommenteres!!
Med sejlerhilsen
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 00:33

Hejsa,

Når man kun har haft den ene, er man jo inhabil ... og jeg kan ikke
sammenligne ...

Jeg kan dog sige, at jeg har været en overordentlig tilfreds
Ballad-sejler i ti år. En pragtfuld og "loyal", velsejlende, robust
sejlbåd, som kan tåle en masse - vind - grundstødning - spilerskæring
.... Der er en meget levende forening - se www.ballad.dk - med masser af
tips og erfaringsudveksling, sociale arrangementer, fælles træf m.v.
Hvis du kan lide at sejle kapsejlads er der altid nogle "legekammerater"
i nærheden

Den eneste ulempe, jeg kan pege på er, at den kan være lidt tung i meget
let vind, genuaen er "stor" på kryds og båden hård på roret i meget
kraftig vind på en spilerskæring ... men du er aldrig utryg i en Ballad.
Det er en stiv båd. Går godt på kryds i frisk vind. Kan bære spiler i
ret meget vind. Ved havnemanøvrer skal man passe på fribordet, for det
er lidt bredere end oppe ved lønningen, så man kan komme til at skrabe
op ad en pæl ... med ridser til følge ... Det er lidt bøvlet at komme
ned til gearkassen og olieskifte dér.

Den er godt bygget. Du kan se meget mere om den på hjemmesiden - også om
dens svagheder ... En god familiebåd til fire personer.

--
Flemming Torp

Fra : Marie & Preben

Dato : 18-06-07 09:39

Hej Flemming
Tak for det gode og uddybende svar, kan se på Ballads klubbens hjemmeside at
det er en ret aktiv forening, hvilket er et stort + for nye ejere af
bådtypen.
Tja, så nu sidder jeg og kigger nærmere på Balladen!!
hilsen Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-06-07 14:30

Hej Preben,

Prøv også at se på B-31: http://groups.msn.com/danskb31klub

Mvh/Harding

Fra : Claus Bjerre

Dato : 19-06-07 19:28

> [...]
> Hej gruppe
>
> Jeg går og overvejer hvilken båd der skal være min næste, !!

http://www.sailguide.com/ finder du beskrivelse af et stort antal både og
også ejerkommentarer. De tenderer dog nok alle til at være positive
Claus

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 25-06-07 22:00

Jeg har kun hørt godt om Balladen. Bl.a. er det en ofte brugt båd til
langturssejlads, og adskillige Ballad'er har været jorden rundt. Det synes
jeg jo er den bedste reklame, man kan tænke sig; også selv om jeg selv, i
første omgang, bare vil sejle lidt rundt på Kattegat...

Vh
Mads Bo Falk